Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Begreppsförvirring O M G.
Fastfrusen torkare då bryter den.
Torr ruta! Varför har du då torkare på fram? och vilken skada gör det på en skala...

Samma som när "folk" gick bananas över ABS" " Bromsar som släpper, JAG kan fan bromsa bättre...

Citterar mitt tidigare inlägg.
"Är bakrutan helt täckt med grus och skit så borde man nog ha åtgärdat det innan man slänger i backen och är de främre på så lär det knappast vara kruttorrt där bak (om du inte har för vana att köra de främre konstant oavsett väderlek) resonemanget haltar betänkligt.
Byter nog minst 3-4 par framtorkarblad innan det är baktorkarnas tur, tycker det är helt ok att kunna se rakt bakåt speciellt när jag backar."
jimlindeborg skrev::wink: (PO)

Bild

Å vilken fin bakruta, inte en repa och nyputsad så lär det alltid vara...
apersson850 skrev:Fin skog också. Finns det någon funktion i VIDA som slår på "stå i skogsbacke" varje gång man stannar motorn?
Ja om man kopplar ihop luftmassmätaren där den känner av talldoft med backvarnaren så den även känner av terrängen så får man autofunktionen "stå i skogsbacke" där det är möjligt
apersson850 skrev:Då borde jag som har backkamera även kunna få "stå i vacker skogsbacke", inte bara vilken backe som helst. Perfekt!

:-)-) Persson nu blir jag ännu mer upprymd över att slutligen fått tag på den Vida Dice som jag sökt så länge, här skall det djävlar bli multifunktioner :D
av andersuw
rid54 skrev:Men käre värld... Nu har vi en begreppsbarriär här. Du är välkommen till att ha dina begrepp, men jag har -tydligen- inte samma uppfattning som du om vad ord kan betyda.
Ja som jag redan påpekat har du fel uppfattning om den vedertagna användningen av ordet "kombinerad". Att en funktion är som den är har uppenbarligen ingen bäring på frågan om den är kombinerad eller inte. Inte heller har det någon betydelse i det sammanhanget om en funktion är optimalt utformad eller inte. Vad som har betydelse är just om funktionen kombinerar flera ting som skulle kunna styras separat. En blinkersfunktion där flera lampor blinkar samtidigt när blinkers slås på är således kombinerad. En dimljusfunktion där bara en lampa tänds bak när man trycker på knappen är inte kombinerad.

Vad jag tror du försöker säga är att du inte gillar den sorts kombinerade funktioner där det inte alltid är önskvärt att de ting som slås på och av uppträder tillsammans. Det gör inte jag heller. Men eftersom jag i praktiken inte stött på några fall där jag ser något problem med att bakrutetorkaren går igång när jag backar med framrutetorkaren påslagen har jag i motsats till dig inga invändningar mot funktionen ifråga och har aldrig funderat över att programmera bort den. :D
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
apersson850 skrev:Fin skog också. Finns det någon funktion i VIDA som slår på "stå i skogsbacke" varje gång man stannar motorn?
Volvo har tyvärr varit lite sena i utvecklingen på just den här punkten. Att den är möjlig kan vi ju konstatera varje julafton när vi beskådar Kalles, Musses och Långbens husvagnssemester. Men om jag minns rätt är funktionen då inbyggd i husvagnen snarare än i bilen. Har du kanske också något sådant i din vagn? :D
Användarvisningsbild
av Perra83
andersuw skrev:
Perra83 skrev:Ja vad kan den heta... kommer faktiskt inte ihåg. Men det handlar om minuter och är datorn redan inkopplad fixar verkstan det snabbt.
Min V60 -16 kan ja inte läsa av med mitt Vida så ja kan inte kolla. Rejmes fick avaktivera funktionen innan leverans.
Den som prompt vill bli av med denna värdefulla funktion går tillväga enligt följande efter att ha upprättat kommunikation med bilen via DiCE:

Välj fliken "Diagnostik"
Välj fliken "Bilkommunikation"
Markera "CEM" i nätverksschemat
Välj fliken "Avancerad" under schemat
Välj "Allmänt"
Välj "Programmering av bakrutetorkare vid backning"
Tack!!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5