Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:Jag skrev fel. V90 D3 AWD finns bara med automat ser jag nu. Det gäller för övrigt alla AWD-modeller. Så vill du ha manuell låda måste du ta en bil med framhjulsdrift. Hjälper detta för att lindra suget? ;-)
Ja, det gör det ju lite, för den bil jag vill ha tillverkas ju inte. Det jag vill ha/betala för är D5-AWD-Manuell men det finns inte, utan då knökas en massa annat in som jag inte vill ha eller betala för och priset drar iväg alldeles för långt.
.
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
dissonans skrev:Har börjat kolla runt lite på inbyte av en nästan ny V70 D4 Classic Summum PRO drag och automat. Rullat cirka 1500 mil, kanonskick. Handlarna verkar tyvärr väldigt överrens om att 245-250 är rätt inbytesvärde på min bil.
KVD vill ge mig 285 som deras föreslagna reservationspris.
Liknande bilar ligger på blocket för 320-359 (de två som är mest lika ligger för 359). Är det bara jag, eller är inbytespriset (som jag fått från fyra olika handlare) väl lågt..?

Är det en 4wd?
Enligt den gamla hederliga Gröna listan (inbytespris) som kom i dagarna i ny version står en:

V70 D4 181 hk TDI Classic Summum med automat i 247 000 kr, registreringsår 2016 och 2 000 mil.

Så bilhandlarna har uppenbarligen utgått från den.
Volvo V70 D4 181 hk -14 Summum Automat 9 000 mil = 180 000 kr (rek försäljningspris: 210 000 kr).
En 163 hk (gamla motorn) står i 162 000 kr (rek försäljningspris: 190 000 kr).

Tillägg: Rek försäljningspris för Classicen i tidigare inlägg är 295 000 kr.
Det är ju som flera har skrivit tidigare att volvohandlaren vill ha STORA marginaler på upp till några år gamla bilar för att där tror jag det finns pengar att hämta!
Visavi att sälja nya bilar till företrädesvis stora spelare och leasingbolag.
Risken ock kostnaden med begagnade bilar är betydligt högre. Blir bilen stående så kostar den att lagra i hallen och all värdeminskning får handlaren ta. Nybilsförsäljning kostar i relation till det i princip ingenting -- det är bara att sälja och leverera bilen. Det kostar mycket att driva runt en större handlare. Det behövs därmed pengar in för att det ska gå ihop. Bilhandlare är inte direkt kända för att ha höga marginaler. Där de har högst marginal är ofta på service och reparationer.

Jag tror inte heller att det finns några större volymer på nyare bilar, så jag tror därmed inte att de är någon större kassako för märkeshandeln. De flesta nyare bilar ägs kring tre år, och kommer därmed ut som begagnade efter där.

Lyckligtvis finns det ingenting som tvingar någon att sälja en nyare bil till märkeshandlaren. Det finns alternativ som KVD och privatförsäljning som kan ge mer.

Att fyra handlare ger ungefär samma förslag tyder på att ett för en märkeshandlare realistiskt pris ligger där. De bedriver vinstgivande verksamhet -- betalar de för mycket så får de ingen vinst till de utpris de kan ta, och betalar de för lite så får de inga bilar att sälja.

Som konstaterats tidigare, att köpa en helt ny bil från en handlare för att sedan sälja tillbaka den till en annan handlare relativt snart är ingen bra ide. Transaktionskostnaden blir hög.
dissonans skrev:Omständigheterna har ändrats, räcker med en mindre bil.
Kan det kanske med tanke på transaktionskostnaderna ändå löna sig att behålla V70n även om den är större än du i nuläget behöver?

Men vad jag ville säga är egentligen at[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]