Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Lövet skrev:Köp en V70II AWD istället. Problemet löst.
Min fråga var. En xc70 utan plasten,är det en V70? Med högre markfrigång?.
Användarvisningsbild
av apersson850
Inte riktigt. En XC70 har förstärkningar undertill, för att den bättre ska tåla att köras på ojämnt underlag. Sådana finns inte på V70. En XC70 med fyrhjulsdrift har också Hill Descent Control, en funktion som inte finns på en V70 AWD. En XC70 har lite annorlunda utväxling, vilket ger högre släpvagnsdragvikt än vad en V70 har. XC70 har också lite annorlunda främre och bakre stötfångare och front.
Användarvisningsbild
av snepo
apersson850 skrev:Inte riktigt. En XC70 har förstärkningar undertill, för att den bättre ska tåla att köras på ojämnt underlag. Sådana finns inte på V70. En XC70 med fyrhjulsdrift har också Hill Descent Control, en funktion som inte finns på en V70 AWD. En XC70 har lite annorlunda utväxling, vilket ger högre släpvagnsdragvikt än vad en V70 har. XC70 har också lite annorlunda främre och bakre stötfångare och front.
Frågan är kan man ta bort all plast,utan att det blirr några märken efter det. Om man köper en xc70
Användarvisningsbild
av VolvoB20
snepo skrev:
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev:...eller vilja ha manuell låda och fyrhjulsdrift :)
De har du väldigt rätt i :oops: jag blev ju tvingad att gå på XC70 för att slippa automaten då den är tvång på V70.
Slippa automaten. Bästa upffinningen som gjorts på bilsidan. Automatlåda. Haft automat sen 2003,kommer aldrig mer köpa manuell. Lika bra som automatisk klimatanläggning. Ställ in temp en gång,sen står den rätt alltid. Behöver inte vrida på några vred.
Företaget förbjöd oss att köra volvoautomaterna pga den höga förbrukningen och stora utsläppen, jag hade två automater i XC70 men det var grymt dyrt då jag låg på 1,24 l/m istället för 0.75 l/m med manuell vid mitt pendlande till jobbet.

Volvos mjukvara låser inte lockupen första kilometrarna när detär kallt ute, kör man då hem-skola-dagis-stallet-jobb-dagis-stall-skola-hem sträckor hinner aldrig lockupen gå in och förbrukningen hamnar på en annan planet.

Vid långkörning i tyskland var det dock ingen skillnad på aut-manuell.

Har också provat passat med DSG-automat, den var ju snålare än när jag körde manuell.,
Användarvisningsbild
av apersson850
Det gör uppenbart skillnad hur och var man kör. Jag ligger på 0,7 - 0,75 l/mil i snitt med min XC70, och då är det en D5 (230/470) med automatlådan och dessutom inkluderar det en del släpkörning. Men jag har 30 km till jobbet. Inte är det så kallt här att automaten värmer upp sig genom att låta momentomvandlaren växla speciellt många dagar om året heller.
av Schmoyoho
apersson850 skrev:Inte riktigt. En XC70 har förstärkningar undertill, för att den bättre ska tåla att köras på ojämnt underlag. Sådana finns inte på V70. En XC70 med fyrhjulsdrift har också Hill Descent Control, en funktion som inte finns på en V70 AWD. En XC70 har lite annorlunda utväxling, vilket ger högre släpvagnsdragvikt än vad en V70 har. XC70 har också lite annorlunda främre och bakre stötfångare och front.
Vad är det som är biffigare på en XC70? Trodde det var samma chassi, förutom höjden, på icke-polisutföranden.
av WallEnberg
Den lokala Volvohandlaren har en 2014 Xc70 d5 automat. Summum. 215 hk tydligen. 9500 mil. 274000:-
Otroligt mycket pengar, men fin bil.
Är detta ett vettigt pris tycker ni?
av Leafs
Nä, precis som på alla andra XC70 som är övervärderade på ett snudd på kriminellt sätt. Denna är dock inte värre än andra man har sett till salu
av Lövet
Om de säljs så är de onekligen inte övervärderade. Men visst är skillnaden mot nypris märkligt liten...
Användarvisningsbild
av apersson850
Schmoyoho skrev:Vad är det som är biffigare på en XC70? Trodde det var samma chassi, förutom höjden, på icke-polisutföranden.
Tvärgående balkar under golvet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]