Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har råkat ut för en 745:a som faktiskt stannade under körning. Det visade sig också vara dålig kontakt mellan batteripoler och polskor (där är de igen, Joel). Efter demontering, rengöring och återmontering fungerade det i flera år.
Bilen var nyköpt, begagnad, vid tillfället, och förre ägaren hade uppenbarligen inte vårdat tillräckligt.
av valln
Jo, nog kan ett batteri vara helt dött och inga lampor i bilen lyser, det hände mig med en gammal 740 och den borde vara mindre känslig än en nyare Volvo.
Mitt batteri gick jättebra att ladda med en smart laddare och den indikerade inga fel.
av andersuw
joel80 skrev:Ibland har jag bara så svårt att se sambandet med bilproblem och kvinnor i Polen.. Men så jobbar jag ju med media så det förklarar nog det mesta... ;)
Ah. Dålig fantasi Joel. Det finns åtminstone tre olika sorters polskor. Den gemensamma nämnaren är att det gäller att ha kontakt. Jag är gift med en av dem och har viss erfarenhet av de båda andra typerna så jag vet. ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
Ja har man kontakt går det som en dans.. ;) (Jobbar starkt på min pappahumor!)
av xAx
Som sagt efter laddning och mer än 75 timmars vila visar batterit fortfarande 12,8V
Verkstan mätte batterisyrans densitet (tror jag dom sa) och mätningen gav bra värden,tror dom prata om 1,25 eller 1,26.Batterit är alltså felfritt och i relativt bra kondition.
Verkstan sa att mest sannolik orsak var dålig eller ingen kontakt mellan pol och sko på en av polerna,mest troligt minuspolen enligt verkstan.
Med facit i hand inser jag nu att jag hade sparat mycket tid om jag följt rid54’s råd:
rid54 skrev:På mig låter det som en dålig anslutning vid ett kritiskt ställe... ... polskorna på batteriet bör du nog ta en titt på.
av andersuw
joel80 skrev:Ja har man kontakt går det som en dans.. ;) (Jobbar starkt på min pappahumor!)
Absolut. Bara man inte tar av skorna ... ;-)
Startkablar över "Polackerna" hade gett svar om det var så, nu fins ändå misstanken att det var ett annat intermittent fel...
av xAx
oldtimersmc skrev:Startkablar över "Polackerna" hade gett svar om det var så, nu fins ändå misstanken att det var ett annat intermittent fel...
Det där förstår jag inte.Du får gärna förklara och utveckla.
av andersuw
Om du tidigare, medan du fortfarande hade strömlöst i bilen, hade provat med startkablar och det hade fungerat hade du i nuläget vetat säkert att problemet var dålig kontakt mellan pol och sko. Och om det inte hade fungerat hade du vetat att det var något annat som var galet.
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]