Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
Montera även batteriladdare, finns åxå som tillbehör till calix/Defa har det själv på min bil fungerar utmärkt

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av oldtimersmc
Har dragit in elmotorvärmare online laddning och kupeutag ett herrejössesjobb men fan så gött att ha som komplement till bränslevärmaren. Gjort jobbet 3,5 ggr på v70 II
Vilket antyder att det trotts att det är ett djävla jobb ändå är värt det. Ok det kostar en slant men avsevärt billigare om man gör det själv fast det kräver sin man kan jag intyga...
av oldtimersmc
Cox skrev:Montera även batteriladdare, finns åxå som tillbehör till calix/Defa har det själv på min bil fungerar utmärkt

Det var det fösta, i en lång rad goda råd som jag fick av cox.
Jag är lika nöjd var gång jag pluggar i sladden :D
av MurreR
Jahaja skrev:Du får ju inte åka någonstans utan att bilen är (i princip) ren från snö, en kupévärmare smälter inte bort snö från motorhuv och bara i viss mån från taket. Du tvingas allt att borsta av din bil oavsett lack-oro. Leta efter en mjuk snöborste?

För att diskutera själva ämnet så känns det helt ologiskt att inte passa på att sätta en motorvärmare när du ändå gör den här installationen. Förvärm motor + kupé med el istället för med diesel när det är möjligt så spar du lite på miljön.

Vill du spara pengar vad gäller kablar och kontakter så finns det stort utbud av sånt på de flesta bilskrotar.
Nä det är helt riktigt. Och om det kommer mycket snö så tar jag naturligtvis bort det värsta, dvs det som är löst. Där är jag medveten om att jag inte har något val.
Dock skulle jag vilja försöka minimera antalet "drag med borsten".
Mwi skrev: Förstår ditt resonemang men tyvärr kommer det aldrig att gå att undvika skador på bilen, testa att ställ dig längst bort på parkeringen vid ett köpcenter och gå en kilometer över den tomma parkeringen för att komma fram till köpcentret. När du går tillbaka till bilen över den tomma parkeringen så kommer du att upptäcka att någon har parkerat precis vid din bil, och den bilägaren har inte samma intresse som du om att vara rädd om sin bil eller andras bilar. Själv har jag börjat betrakta bilar som bruksföremål, givetvis så sköter jag min bil men inget överdrivet frånsett att jag bara köper originaldelar inklusive torkarblad som är orimligt dyra. Så givetvis hade jag köpt orginal kablar och aldrig funderat på något annat.
Det är något jag ofta redan gör, dvs parkerar långt åt sidan. Har fått en del skador och dörruppslag genom åren som stadsbo och är skapligt less på det. Även om det som du säger ibland kommer nån dåre som likt förbaskat ska ställa sig bredvid mig på en i övrigt tom parkering, så minskar man åtminstone risken.
Schmoyoho skrev:Förutsatt du håller efter lacken som sig bör så vågar jag påstå du hinner borsta dig högerarmen ur led innan du gör någon skada på lacken. Det är ju en XC70 för bövelen, den är ju tänkt ska tåla liiite hårdare tag än en V70 och kunna köra i liite sämre terräng.

Men om inte annat så kommer du ju ändå åka på att behöva underhållsladda batteriet om du kör dieselvärmaren ofta. Om du ändå ska dra in ett kupéuttag kan du ju bekosta dig motorvärmaren också, så kan du ju underhållsladda lite mindre ofta eller slippa dra dubbla kablar eller något.
Tvärtom, man behöver inte dra många vändor med borsten mot lacken för att skapa repor. Speciellt inte vintertid med slask, grus och salt på vägarna!
Och för övrigt lär väl knappast lacken vara tåligare på en XC70 än på en C30.

Kör 10mil varje dag (ca 1h 40min körning) så batteriet laddar väl upp sig skapligt, men visst är jag medveten om att jag lär behöva underhållsladda batteriet ibland ändå.
Cox skrev:Montera även batteriladdare, finns åxå som tillbehör till calix/Defa har det själv på min bil fungerar utmärkt

Helt klart något jag ska överväga, bra tips.
oldtimersmc skrev:Har dragit in elmotorvärmare online laddning och kupeutag ett herrejössesjobb men fan så gött att ha som komplement till bränslevärmaren. Gjort jobbet 3,5 ggr på v70 II
Vilket antyder att det trotts att det är ett djävla jobb ändå är värt det. Ok det kostar en slant men avsevärt billigare om man gör det själv fast det kräver sin man kan jag intyga...
Okej, menar du att det är extra meckigt på denna bil? Jag har själv installerat m+k-värmare på ett par bilar (-14 passat, -10 A6 och en saab 9-5) som referens. Visst har det tagit ett par timmar på samtliga men inte mycket värre än annat mek-jobb.
Ja det lär säkert vara värt det, och en annan aspekt är ju också att om man nån gång parkerar i kallgarage (ska snart flytta, vem vet vad det då blir för slags garage) så kan man inte utnyttja dieselkanonen.
av oldtimersmc
Okej, menar du att det är extra meckigt på denna bil? Jag har själv installerat m+k-värmare på ett par bilar (-14 passat, -10 A6 och en saab 9-5) som referens. Visst har det tagit ett par timmar på samtliga men inte mycket värre än annat mek-jobb.
Ja det lär säkert vara värt det, och en annan aspekt är ju också att om man nån gång parkerar i kallgarage (ska snart flytta, vem vet vad det då blir för slags garage) så kan man inte utnyttja dieselkanonen.
MurreR
Övningskörning

Kör: XC70 D4 Classic Summum MY16

Ja beroende på om du har tillgång till en pelarlyft i annat fall så vill jag påstå att det är ett djävla bökigt jobb och jag mekar mycket. Fråga vad volvo tar för att göra det så får du en fingervisning.
av MurreR
oldtimersmc skrev:Ja beroende på om du har tillgång till en pelarlyft i annat fall så vill jag påstå att det är ett djävla bökigt jobb och jag mekar mycket. Fråga vad volvo tar för att göra det så får du en fingervisning.
Okej, jag brukar använda OKQ8'as gör-det-själv hallar med lyft när jag mekar under vinterhalvåret. Kostar drygt 120kr/h och det är det ju värt om det är kyligt ute. Annars har jag alltid tillgång till en riktig uppkörningsramp hos min far, dock utomhus.
av Schmoyoho
oldtimersmc skrev:Har dragit in elmotorvärmare online laddning och kupeutag ett herrejössesjobb men fan så gött att ha som komplement till bränslevärmaren. Gjort jobbet 3,5 ggr på v70 II
Hur installerar man en halv motorvärmare? Struntar i kabeldragningen? :) Antar det är installationen av själva doppvärmaren som är bökigt? Resten är väl inte mer än småpyssel av instruktionerna att döma. Edit: mindes just jag tror det på några bilar krävs att man tar ner delar av avgasröret också för att komma åt, då förstår jag om det är lite mer herrejösses-rang.
av antstein
Kupevärmar-satsen kostar 732 kr hos Volvo-ÅF (om man har motorvärmare sen innan - vet inte om förgreningen passar på din bil förstås).

Hej. Nu är det -5 grader ute när detta p[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]

Har du kört motor OCH kupevärmare nä[…]

EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]