Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Absolut men det kan en snabb förmagnetisering göra bättre förutsatt att det finns någonstans att göra av effekten som genereras
Även om den här frihjulsidén tycks lite av ett "nödlösningsfenomen", särskilt som de tycks skära ihop, så är det nog det enklaste sättet att lösa det -potentiella- problemet med överskott av rörelseenergi i generatorankaret. Om nu föraren plötsligt får ett behov av något slag att ställa sig på hejdaren utan att frikoppla motorn så lär den tvingas ned i varv rätt häftigt. För att magnetisering av generatons fält ska kunna bromsa ankaret, så måste strömmen ta vägen nånstans. Det är oftast inte ett problem - batteriet kan svälja det mesta utan problem, men då lär man styra om regulatorn att skita i 14,4 V läget och bara ösa på. Osäkert om bilens elektronik gillar en spänningspuls på 16+ Volt? Dessutom måste man då ha nån sorts "system" för att detektera händelseförloppet och översätta det i styrning av laddningsregulatorn, ytterligare ett elektroniskt beroende som kan trassla. Som sagt, frihjulslösningen verkar lite "B" rent kvalitetsmässigt, men den har nånting rätt charmigt enkelt över sig.
rid54 skrev:men den har nånting rätt charmigt enkelt över sig.
Nja, om jag skulle drabbas av ett totalhaveri skulle jag nog inte tycka det är charmigt. Ska man vara ärlig är det ju att rent konstruktionsfel av Volvo. Att en multirem brister går nog inte att undvika. Och i normalfallet skulle det ju inte vara något större problem. Bärgning och en ny multirem på verkstaden. Några tusenlappar och sedan ut och köra igen. No big deal. Det kan nog de flesta leva med. Vad i alla fall jag inte kan acceptera är risken att även kamremmen sannolikt drabbas med stor risk för totalhaveri som följd. Det är räcker med osäkerheten i själva kamremmen. I och med att multiremmen även den indirekt orsakar totalhaveri blir ju problemet stort. Och i princip obegripligt. Kamremmen skulle ju varit mer skyddad. Det är svårt att tycka något annat. Frågan är om inte detta kan anses vara trafikfarligt. Tänk själva: mitt under en omkörning så totalhavererar motorn pga brusten multirem som trasslar in sig i kamremmen helt i onödan för att Volvo snålat på ett skydd. Förloppet går ju på några sekunder enligt beskrivningar på detta forum. Det finns faktiskt biltillverkare som tvingats återkalla bilar för enbart en bagatell som t.ex. glappkontakt i tändningslåset med potentiell risk för motorbortfall under körning. Då har inte ens risk för motorhaveri funnits med risk för plötsligt låsta drivhjul etc. Utan bara plötsligt bortfall av motorkraften i sig. Det anses vara tillräckligt för att vara farligt.
@ Camel: Jag menade enbart frihjul på generatorn som lösning på det specifika "problemet" med överskottsenergi i generatorankaret. Det med att multiremmen kan skada kamremmen är ett annat fenomen, som jag inte kommenterar alls, eftersom det med säkerhet skulle bli fråga om att få skölja tangentbordet med tvål och sitta i skamvrån pga osportsligt språk.
@rid54: Jag är helt överens med dig om frihjulet. Hoppas inte mitt inlägg blir missförstått. Språknivån speglar inte mina känslor i detta ämne. :wink:

Som jag skrev anser jag inte att det är någon big deal om multiremmen oförutsett ger upp. Det jag vänder mig emot är att man genom avsaknad av skydd för kamremmen riskerar att haverera hela motorn för en så bagatellartad sak som brusten multirem. Brusten multirem är faktiskt något som man måste räkna med och det är inte bara Volvo som har problem. Men jag kan inte acceptera att det ska dra med sig kamremmen helt i onödan bara för att man struntat i ett skydd. Som jag skrev anser jag dessutom att det är trafikfarligt. Plötsligt motorhaveri mitt under en omkörning med bortfall av motorkraft som följd och risk för låsta drivhjul är inte att leka med. Det finns biltillverkare som tvingats återkalla bilar för mindre problem än så här.
Camel skrev:@rid54: Jag är helt överens med dig om frihjulet. Hoppas inte mitt inlägg blir missförstått. Språknivån speglar inte mina känslor i detta ämne. :wink:

Som jag skrev anser jag inte att det är någon big deal om multiremmen oförutsett ger upp. Det jag vänder mig emot är att man genom avsaknad av skydd för kamremmen riskerar att haverera hela motorn för en så bagatellartad sak som brusten multirem. Brusten multirem är faktiskt något som man måste räkna med och det är inte bara Volvo som har problem. Men jag kan inte acceptera att det ska dra med sig kamremmen helt i onödan bara för att man struntat i ett skydd. Som jag skrev anser jag dessutom att det är trafikfarligt. Plötsligt motorhaveri mitt under en omkörning med bortfall av motorkraft som följd och risk för låsta drivhjul är inte att leka med. Det finns biltillverkare som tvingats återkalla bilar för mindre problem än så här.

Som jag skrev tidigare så skulle volvo fan i mig ta iden från den här engelske kille och tillverka de här skydden och sälja/goodwill:a till vettig peng
Men faktum är att man kortsiktigt gör pengar på det här men långsiktigt devalverar märkets värde...

För att inte tala om säkerhetshyckleriet i sammanhanget som Camel mycket riktigt påpekar, antag att ett haveri inträffar i USA som man kan hänvisa dill ovan nämnda orsak...
oldtimersmc skrev:Länk här.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=246107
Detta passar inte 2.5T/FT motorerna? Blev ju toknojig nu när jag fick reda på hur generatorns drivning fungerar. Visserligen har jag bytt multirem och spännare när jag hade missljud på min 2.5ft 2011. Men nu vill man ju bara checka generatorns drivning samt byta spännare och multirem igen. Även kolla lagret i AC-Kompressorn.
Ännu ett haveri i min bekantskapskrets. En arbetskamrat lånade sin svärfars bil och råkade ut för detta i 110 km/h. En D5 2009 tror jag, med ca 20000 mil på mätaren, totalras givetvis.

Polaren har en likadan bil själv, så nu har han beställt en ny magnetkoppling som Volvo skall montera vid nästa service.

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]