Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

qsecofr skrev:
Ruergård skrev:
qsecofr skrev:Jag har ingen list där heller. Kan man köpa det på bilia?

Tapatalked.
Går fint, jag fick en monterad i vintras i förebyggande syfte på min. Kostade strax över hundringen om jag inte minns fel. Tror artikelnumret är 9154842. :)
Kanon, tack.
9154842 ser ut att vara till V70N. Kan det verkligen vara samma list till V70 II som till V70N? Om inte, är det någon som har numret för V70 II?
andersuw skrev:
qsecofr skrev:
Ruergård skrev: Går fint, jag fick en monterad i vintras i förebyggande syfte på min. Kostade strax över hundringen om jag inte minns fel. Tror artikelnumret är 9154842. :)
Kanon, tack.
9154842 ser ut att vara till V70N. Kan det verkligen vara samma list till V70 II som till V70N? Om inte, är det någon som har numret för V70 II?
Det är den som du skall ha som är till v70N. Finns ingen egen till V70ll och så får du klippa till den.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
OK. Tack!
OK. Tack igen. Är listen självhäftande? Några instruktioner i övrigt när det gäller montaget? Säger det sig själv hur den skall sitta för att skydda på bästa sätt utan att vara i vägen när man stänger luckan?

Letar sig vattnet in via gångjärnen eller på annat sätt? Är fortfarande lite osäker på vari problemet egentligen består och därför också på hur lösningen skall se ut för att fungera. Har ännu inte märkt något läckage på min V70 -15 och inte heller på min gamla 02:a som ju lösningen ursprungligen verkar ha utvecklats för. Så ytterligare några ord på vägen från er som vet mer om detta vore inte ur vägen.
Vattnet landar på gångjärnen och följer dessa in i taket, när luckan sen öppnas. Listen hindrar tillräckligt mycket vatten från att rinna dit man inte vill ha det. Någon droppe kommer kanske fortfarande in där den inte ska vara, men det är så lite att det torkar efterhand.
Listen monterar man i bakkant av den lilla hyllan, som finns under luckans ovankant när luckan är stängd. Då gör listen att vattnet rinner ut till sidan, istället för bakåt, ner på gångjärnen.
Tack. Skall kika på det och återkommer om jag har fler frågor. Men listen är alltså tillräckligt lång för att täcka även utrymmet framför/ovanför gångjärnen, inte bara utrymmet däremellan (där den som jag förstår det inte skulle göra någon större nytta)? Ungefär hur mycket måste man klippa bort för att få den att passa på en V70 II? Eller ger det sig kanske av sig själv?
Har nu varit ute och kikat lite på hur detta gestaltar sig i praktiken. På den hylla längst fram under takluckans ovankant där listen skall sättas finns på min V70 -15 en slags valk som möjligen skulle kunna representera ett försök från Volvos sida att råda bot på problemet vid produktionen av de sista årsmodellerna. Hyllan ifråga är således inte slät, som om det bara var en ren plåtyta, utan det ser ut ungefär som om man lagt en ganska grov limsträng på den. Allt är lackat så det är svårt att avgöra exakt vad som döljer sig därunder. Skulle möjligen också kunna vara en plåtskarv som man velat täcka.

Hur ser det ut på äldre årsmodeller än min -15? Är hyllan ifråga jämn (eller bara lite välvd) som om det fanns en ren och fin plåtyta därunder?

EDIT: Hittade en tidigare tråd i ämnet med bilder här. Det verkar som den "valk" jag talade om fanns där även tidigare och att inget gjorts för att åtgärda problemet på de sista årsmodellerna. Jag får ta ett snack med min PST om saken imorgon. Är uppenbarligen inte dyrt eller svårt men detta fixar Volvo rimligen på garantin om man säger till om det.
HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]

TS har ju kört ett år,radera och spar c[…]

Snackade med min svåger som tydligen hadde s[…]

Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]