Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Oneminde
Huh...

Volvo V70 II D4 Classic Sport -16: TPX963: Skatt: 1676;-

Där ser man. Lite skillnad mellan Momentum och Sport, intressant. Inte för att den summan häftar, men ändå. Det är ju D4 181Hk motorn i båda men som du påpekar så har Momentum 17" och Sport har 18".

- edit -
Ser att Sport har läder säten med kontrastsöm, dock inte el manövrerade, men det går att leva utan antar jag. Sport kom tillsammans med My15
av andersuw
Oneminde skrev:
andersuw skrev:Bara några korrigeringar på marginalen när det gäller den motor jag själv har: D4204T5. Den motorn har sekventiell dubbelturbo, inte enkelturbo. Och skatten är 1520 kr (inte 1676) med automatlåda om man som jag har den version som ej är miljöbilsklassad. Den miljöbilsklassade ligger aningen lägre. Vidare är D4 2013-2014 Euro 5, inte 4. Har inte systematiskt kollat om data är rätt i övrigt utan påpekar bara de fel jag genast kunde se. Men det kanske kan finnas skäl för dig att kolla uppgifter av den hör typen en gång till.
Tack för kommentaren. I huvudsak är det hämtat från Transportstyrelsen och Wiki. Wiki är väl den av dessa två som ska tas med en nypa salt. Bättre kanske vore att gå direkt till Volvo och kolla vidare hos Transportstyrelsen gällande skatter m.m.

Håller på med ett nytt inlägg, ska dubbelkolla motor spec etc innan jag publicerar.
När det gäller detta med att beräkna skatt är enklaste sättet följande. Kolla först CO2-utsläppet via Volvos egna uppgifter om tekniska specifikationer som finns här (exempel i detta fall är MY -14):

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

Beräkna sedan skatten med hjälp av kalkylatorn här:

https://rakna.net/berakna/fordonsskatt/

Om man har regnumret kan man få fram skatten ännu enklare här:

http://bilskatt.nu/

OBS att de uppgifter om skatten som Volvo ibland själv lämnar på den sida jag först länkade till inte är tillförlitliga. De kan vara baserade på äldre skattesatser som inte längre gäller.

När det gäller just V70 D4 av årsmodell 2014-2016 med motor D4204T5 och automatlåda är läget följande. Bilen finns i såväl miljöbilsklassat (begränsningar ifråga om fälg-/däckdimensioner, lite annan mjukvara för växellådan) som icke miljöbilsklassat utförande. Den miljöbilsklassade versionen har ett CO2-utsläpp på 117 g/km. Den icke miljöbilsklassade har ett utsläpp på 119 g/km i årsmodell 2014-2015 men 122 g/km i årsmodell 2016 (vet inte varför). Motsvarande skattesatser är 1416, 1520, respektive 1676 kr. Alla de tre uppgifter som cirkulerat i tråden är således korrekta för någon av dessa tre varianter.

När det gäller dina funderingar mera allmänt tycker jag du gör helt rätt i att sikta på en bil med denna motor och denna låda. Det var vad jag själv köpte efter att för knappt ett år sedan ha gått igenom samma beslutsprocess som du nu är i färd med. Det är en mycket trevligare motor än den gamla 1.6-litersmotor som satt i D2 och troligen lika snål även om ingen av dem kommer i närheten av de officiella förbrukningssiffrorna.

Själv har jag just börjat få grepp om hur mycket min V70 D4 -15 automat i praktiken drar och skulle då säga att man på lite långsammare svensk landsväg (90 eller lägre) nog kan komma ned på runt halvlitern milen och på 110-skyltad motorväg hålla sig under 0,6 om man kör max så fort som lagen tillåter (verklig fart, inte mätarfart). Hastighetsmätaren på min visar ca 5 km/h för mycket och den verkliga förbrukningen är ca fem procent högre eller tre cl än den färddatorn visar. Vet inte riktigt om det är en procentuell eller absolut avvikelse eftersom jag hela tiden hamnat på runt 0,6 i snitt under den tid jag försökt mäta upp. I stadstrafik är det svårare att säga något om den faktiska förbrukningen eftersom det helt beror på vilken slags stadstrafik vi talar. Bilen är skodd med Michelin Primacy 3 225/50 R17. Andra fälgar och däck kan förstås på marginalen ändra siffrorna.

Förstår att du vill ha det digitala instrument som kom med årsmodell -14. Visst är det bättre än det gamla även om skillnaden inte är avgörande och även om jag tycker att man underutnyttjat de möjligheter den digitala tekniken ger. Man skulle kunnat få plats med mer information, självfallet valbar via menyer, om man presenterat vissa saker (t.ex. tankmätare, tempmätare och växelläge i form av enbart siffror/bokstäver istället för kvasianaloga mätare). Och det är enligt min mening ingen större poäng med att se annat än hastighet och möjligen varvtal kvasianalogt.

När det gäller skillnader under den tid den aktuella motorn funnits att tillgå (delar av MY -14 samt -15 och -16) finns det som jag redan nämnt några ytterligare förbättringar som tillkommer i början och mitten av modellår -15. Det är förstås upp till dig att avgöra om de betyder något eller inte. Själv valde jag en bil från mitten av årsmodell -15 (tillverkad i november -14) för att även få Sensus Connect och iTPMS. Därefter tillkommer inget nytt. Tvärtom försvinner vissa saker vid eller under årsmodell -16 (Inscriptionklädsel och Four-C utgår och även BLIS försvinner under modellåret).
av andersuw
Daniel73 skrev:BCF 381 Är miljöbilsklassad.
Däckdimentionen 225/50/17 tyder på Sport".
Dom var miljöklassade fram till MY16 då reglerna ändrades.
Samma bil med 18" 235/40/18 är inte miljöklassad.

Billigast bör D4 s/s summum/momentum miljöbil vara.
Dom är förbrukningsmätta med 205/60/16.
Den miljöbilsklassade varianten gick att få med 225/50 R17, inte bara som Sport utan också som exempelvis Summum t.o.m. årsmodell -15. I årsmodell -16 måste man däremot ner på 205/60 R16 för att få den miljöbilsklassade varianten. Varför detta ändrats vet jag inte.
Kraven på vad som är en miljöbil ändras titt och tätt, så det kan vara därför.
andersuw skrev:Själv har jag just börjat få grepp om hur mycket min V70 D4 -15 automat i praktiken drar och skulle då säga att man på lite långsammare svensk landsväg (90 eller lägre) nog kan komma ned på runt halvlitern milen och på 110-skyltad motorväg hålla sig under 0,6 om man kör max så fort som lagen tillåter (verklig fart, inte mätarfart).
Inte för att det har något med de i den här tråden primärt intressanta motorerna att göra, men det kan kanske ändå vara intressant att se en jämförelse med ett annat alternativ. Häromdagen körde jag 55 km, mest landsväg, med ungefär 20 km motorväg (120 km/h), några km i samhälle och resten landsväg med mest 80 km/h. Förbrukning 0,6 l/mil, men det är förstås enligt Volvo on Call, och därmed enligt färddatorn. Oavsett om detta är lite högre i verkligheten är det i alla fall med en högre XC70, med D5 (femcylindrig, 2,4 liter, 230 hk), automatlåda (sexstegad) och fyrhjulsdrift. Hade det inte ingått någon motorväg alls hade jag hamnat några centiliter lägre. Nästa 50 km långa landsvägssträcka samma dag hade en mindre andel motorväg, kanske 5 km, och då registrerades 0,57 l/mil.

Personligen tycker jag att det är rätt liten skillnad, även om en deciliter per mil givetvis betyder några tusen om året.
av andersuw
Att Volvo fått ned de officiella förbrukningssiffrorna på VEA-dieslarna så pass mycket jämfört med din bil svarar nog inte riktigt mot hur det ser ut i praktiken. Jag misstänker att S/S betyder avsevärt mer för de officiella siffrorna än i verklig svensk trafik, även för oss som i motsats till dig inte bor "på landet". När det gäller lådan tror jag den åttaväxlade bidrar en del till att hålla nere förbrukningen, dock mer då i stadstrafik än vid landsvägskörning. Åtta växlar innebär att man nästan alltid kör med lock-up så väldigt små momentomvandlarförluster.

Jag har nyligen gjort några prov där jag kollat hur mycket min bil drar när man kör i helt jämn fart på relativt plan väg (konstantfarthållare på, ingen trafik som tvingar en att sakta in) och hamnade då på ca 0,52 vid 90 km/h och ca 0,59 vid 110 km/h (verklig fart, verklig förbrukning). Man måste förstås köra i båda riktningarna och ta genomsnittet för att kontrollera för varierande luftmotstånd. Troligen får man lite lägre siffror om det är helt vindstilla än om det blåser eftersom det man vinner när man har vinden med sig inte står i proportion till vad man förlorar när man har den mot sig (luftmotståndet förändras kvadratiskt mot hastigheten). Det blåste rätt måttligt när jag testkörde men vindstilla var det inte.

I praktiken kan man nog komma lite under dessa siffror på 90- respektive 110-väg om man då och då måste sakta in lite för att det är trafik i vägen, vilket det ju är lite då och då (om än mera sällan på småländska E4-an som jag gissar är den motorväg du vanligen frekventerar :wink: ). Fast det förutsätter förstås att man kör lite förutseende så att man saktar in utan att använda färdbromsen.
Senast redigerad av 4 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
apersson850 skrev:Kraven på vad som är en miljöbil ändras titt och tätt, så det kan vara därför.
Ja fast inte i just det här fallet. D4 -15 och D4 -16 har exakt samma utsläpp som miljöbil (117 g/km). Men D4 -16 kräver av någon anledning 205/60 R16 medan D4 -15 gick att få som miljöbil med 225/50 R17. Varför den icke-miljöbilsklassade versionen har ett utsläpp på 119 g/km i årsmodell -14 och -15 men 122 g/km i årsmodell -16 har jag heller ingen bra förklaring till.
Användarvisningsbild
av Oneminde
Spoiler »
Tjena andersuw och roligt att läsa. Tycker det är skoj när andra lägger ner tid på inlägg, blir mera som en konversation då :D men nog om det.

Först så är alla tre skatteklasser okej. Men när man kollar skatt så kan man börja fundera på om de som bestämmer är schizofrena, lite som; "äsch, ful färg, den får betala mera skatt"... he he. Men detta är ju inget vi direkt kan påverka.

D2 faller ju bort som jag pratade om och samtidigt som jag då petar på skatt så faller även D4 163Hk bort (Summum från MY14) då D4204T5 erbjuder 181Hk och 400Nm som räcker gott och väl.

Förbrukning, den allra största utgiftsposten på en bil. Jag förstår att verklig förbrukning är högre än uppgivna. De representerar mer eller mindre laboratorie förhållande. Läste även att däcktillverkare väljer ut däck som ska testas av 3'e part som tidning m.m. inte är de som konsumenten köper. De modifierar gummiblandning, lite mönster etc som gör att falska värden uppstår, alltså något bättre. Allt för att vinna den pågående tävlingen om årets bästa däck. Sen beror förbrukning på gasfot beteende, terräng, last osv. Men 0.5-0.6 l/mil för en V70 är inte så illa ändå.
Kan berätta en liten rolig detalj. En polare har en Clio 1.2. När han köpte den så snittade den 0.75 l/mil. Nyligen så slängde han in rengöring av injektorerna och nu snittar den 0.64 l/mil. Ganska betydliga siffror faktiskt.

Sen kommer vi till utrustning, jösses. Först och främst finns inte min V70, den har utrustning från Momentum, Sport, Summum och Inscription. Fullpackad med Modern Wood, lädersäten med kontrastsöm, Sensus Connected Touch skulle va trevligt, men som notis så kommer jag bygga in/om ljudanläggningen. Det blir Fyrnista Audio förstärkare, högtalar element, delningsfilter, kablar m.m. som jag själv väljer ut och förstärkare som jag ska tillverka. Blir även att slänga in ny eller bättre ljudisolering. 7" blir det oavsett, den lilla gratis skärmen är lite liten. iTPMS är mycket trevligt och bra att ha så har man koll på däcktryck och förbrukning. Man ska inte förkasta däckmodell och tryck, det påverkar förbrukning ganska mycket, kan handla om 0.1-0.2 l/mil faktiskt. Sen kan jag tänka mig BOR 19" fälgarna. Även om det är en Volvo kombi så är det ju inget som hindrar en från att åka lite lyxigt :D

Som extra notis så kommer jag montera dit kromlisterna från S80 back och på sidorna. Se spoiler
Spoiler »
av andersuw
Roligt att höra att mina inlägg uppskattas.

Sensus Connected Touch: Det är viktigt att inte blanda ihop det med Sensus Connect. Sensus Connected Touch är en uppgradering av Sensus (MY 12-14) som Volvo erbjudit i efterhand och som ger viss Internetfunktionalitet. Det kostar en vacker slant och manövreras via pekskärm, vilket jag inte tror är optimalt med tanke på var skärmen sitter. Inte någon hit efter vad jag kunna läsa mig till i vart fall. Sensus Connect finns som tillval från början i MY 15-16. Det är inte optimalt det heller (systemet är rätt trögt på Internetsidan) men det funkar med all sannolikhet ändå lite bättre och manövreras som sig bör via rattknapparna.

Ombyggnad av ljudsystemet: Här tror jag inte du skall ha alltför stora förhoppningar om vad som realistiskt sett låter sig göras. Ljudsystemet är numera helt integrerat i resten av infotainmentsystemet. Det är inte bara att exempelvis koppla på en annan förstärkare, än mindre byta ut något i ledet före slutförstärkaren. Möjligen går det med viss möda att sätta dit andra och bättre högtalare, dock tyvärr inte större eftersom det inte finns plats för dem. Tyvärr är jag måttligt imponerad av ljudet trots att jag har det bästa systemet (Premium Sound, dock utan subwoofer). Tycker det låter bättre i min gamla V70 T5 -02 (även den med PS utan subwoofer). Misstänker att skillnaden till icke oväsentlig del ligger på högtalarsidan, inte minst de åttatums bashögtalare som sitter i framdörrarna på den gamla. Den nya har bara 6,5-tum där och det räcker inte riktigt för att få till ett övertygande basljud. Kanske det blir bättre med subwoofer men efter vad jag sett råder det rätt stor konsensus här på forumet om att även det bästa ljudsystemet i de här årsmodellerna (Harman Kardon, Dirac) inte är någon riktig hit även i de fall subwoofer finns. Subwoofern måste för övrigt finnas där från början. Går inte att eftermontera, i alla fall inte för rimliga pengar.
av Daniel73
Pxx039 skulle det vara.

Däck påverkar förbrukning och i förlängningen skatten,
av Daniel73
andersuw skrev:
apersson850 skrev:Kraven på vad som är en miljöbil ändras titt och tätt, så det kan vara därför.
Ja fast inte i just det här fallet. D4 -15 och D4 -16 har exakt samma utsläpp som miljöbil (117 g/km). Men D4 -16 kräver av någon anledning 205/60 R16 medan D4 -15 gick att få som miljöbil med 225/50 R17. Varför den icke-miljöbilsklassade versionen har ett utsläpp på 119 g/km i årsmodell -14 och -15 men 122 g/km i årsmodell -16 har jag heller ingen bra förklaring till.
Det blev hårdare regler my16 och då drog bilen för mycket med 17-19".
Enbart 16" med 205 däck klarade kraven.

My15 fanns sport d4 med 17" och miljöklassad samt 18" utan miljöklassning.

Jag tycker du ska leta efter en 15-16 sport eller summum.

D3 my16 är annars en trevlig motor.
Samma som d4 fast enkelturbo och 150hk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Annars säljer blå varuhuset packningspa[…]

Nästa elbil från Volvo?

Dom som gärna vill ha Cross Country får[…]