Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SkauneJohan
Plocka isär och ihop en motor är ju inget jobb som tar 30-40h för EN person, 10h max!! Vad i h-vete har de hållit på med i alla de timmarna :wink: :P ?? Motor i och ur bilen kan man ju inte räkna in då den måste ändå i och ur om man köper en annan!!
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
Cox skrev:Tips från en annan trög person, skev topp med eventuellt brända ventiler kostar en hel del med. Har motorn gått varm är toppen garanterat skev och behöver planas med allt vad det innebär.

Denna tröga person tackar detsamma till drygmasken. Några flera tips lär han inte få i denna fråga !
500kr kostar planing :wink: ! Inga av ventilerna är brända!!
av Yaniz
Personen i fråga förefaller veta bäst själv. Mitt förslag är att han plockar isär och ihop motorn på en kafferast. Skruvar och muttrar brukar ju sitta hur löst som helst. Inga probem där inte! Skulle toppen visa sig vara skev, så är det bara ta fram vinkelslipen och fixa till det på någon minut, så blir det bra med det. För övrigt förstår jag inte varför han efterfrågar hjälp och tips, då det är uppenbart att han har alla svar själv. Fixa du motorn inklusive arbete och delar för 15.000 kr, som du hävdar. Jag önskar dig lycka till!
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
detta är jag nu som undrar lite: långa kafferaster på 10 timmar :shock:, vet med säkerhet att han lämnar bort toppen för planing hos nån firma som använder maskiner avsedda för detta ändemålet, är det billigt med 500:-?

brukar muttrar osv va fastrostat på bilar som bara är 4 år gamla?

jag ska be han att registrera sig här på forumet så snabbt han har internet igen,
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
Motorn är isärplockad för att kontrollera felen och INGET har suttit fastrostat på denna 2012:an i vart fall!! Plana topp kostar 500kr på Topplocksverkstan så behövs INGEN vinkelslipsplaning :wink: !! Lägger man en hel arbetsveckas tid på att renovera en motor och man är 3pers är det något som är gravt fel, 30-40h×3pers = 90-120h arbete :shock: ! Har man jobbat med fordon i 30år så tar man inte 120h på sig att renovera en motor!! Sen var INTE det frågan!! Utan frågan var om någon annan motor kan passa med mindre modifikation, t.ex bygga om en 2,5T 199hk till en 2,5T 231hk!! Men uppenbarligen vet ingen detta och vad som det får kosta bestämmer kunden och han tycker att 29500kr för en begagnad motor är för dyrt till den bilen!! Priserna på 199hk motorer ligger på 5000-10.000kr så därför frågan!! Och jag är inte intresserade av folks tyckande hit och dit utan enbart ren fakta om vad det är som skiljer dessa motorerna åt!! INGET annat!!
http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html

japp 500:-
av osla
SkauneJohan skrev:
Plocka isär och ihop en motor är ju inget jobb som tar 30-40h för EN person, 10h max!! Vad i h-vete har de hållit på med i alla de timmarna :wink: :P ?? Motor i och ur bilen kan man ju inte räkna in då den måste ändå i och ur om man köper en annan!!

10 timmar är det räknat med ett blockpackningsbyte på en om603 (alltså en mercedes diesel, 6 cyl med turbo, 12 ventilare med kamkedja) av dom som kan, själv gjort det jobbet för nån vecka sedan och det stämde ganska bra den tiden. med motorn i bilen givetvis. så att du lyfter motorn, river isär den helt, mäter upp alla lagerytor, rundhet på lopp, eventuellt kolla fodersänkningar och går genom toppen och rengör alla packningsytor mm på 10 timmar tror jag icke på
Användarvisningsbild
av Derank
är det inte lättare om TS ringer volvo och frågar om 199hk motorn passar fysisk, el köp en och prova vetja,
Användarvisningsbild
av snepo
osla skrev:
SkauneJohan skrev:

10 timmar är det räknat med ett blockpackningsbyte på en om603 (alltså en mercedes diesel, 6 cyl med turbo, 12 ventilare med kamkedja) av dom som kan, själv gjort det jobbet för nån vecka sedan och det stämde ganska bra den tiden. med motorn i bilen givetvis. så att du lyfter motorn, river isär den helt, mäter upp alla lagerytor, rundhet på lopp, eventuellt kolla fodersänkningar och går genom toppen och rengör alla packningsytor mm på 10 timmar tror jag icke på
Tveksam att det räcker med tio timmar,då är det stressjobb. Har själv plockat i och ur motorer. Men det var på 70 början 80 tal årsmodeller. Bra mycket enklare än en modern volvo.
av Wizzman
Inte en chans att man renoverar en motor på 10h, även om den är urplockad. Reparerar kanske, och det kan vara gott nog men ingen renovering.

Vid en renovering planar man inte toppen, byter packning, henar loppen, byter kolvringar och åker vidare utan man går igenom hela motorn och åtgärdar det som är utanför toleranserna - och en motor som gått 30000 mil och dessutom gått varm lär bjuda på en del såna överraskningar. Med det sagt, om han ska försöka reparera - låt åtminstone en motorrenoveringsfirma provtrycka toppen, och se till att blockets planhet blir kontrollerat.

Pengarna brukar gå åt i rasande takt när man börjar riva i en välanvänd motor...

Sent from my iPhone using Tapatalk

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]