Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Lövet skrev:Jag har bott bredvid en återförsäljare tidigare. Aldrig att jag skulle köpa en demobil. Även om inte alla förare kör illa så såg man varje dag folk dra full gas ut från parkeringen med kall bil. Olika förare varje dag och gratis soppa är inte positiva saker för körstilen direkt. Visst, de tål det säkert men det är inte nyttigt för motorerna. Sedan kan man diskutera om skadorna kommer vid 5.000, 10.000 mil eller 30.0000 mil.

Hyrbilar skulle jag inte oroa mig för. Samma förare längre perioder, egen betald soppa, höga självrisker vid skador skapar ett mycket mer försiktigt beteende. Brukar vara rejält maskintvättade men det går ju att polera upp.
:-)-)
av andersuw
mattish skrev:En demobil går annorlunda eftersom de flesta får tag i en demobil som ofta är kall och sen ska det gasas, dvs. att bilen kanske inte är helt varmt. Man ska tvunget prova farten i bilen, säljaren kör den mellan butiken och jobbet 1 km bort osv. Skador är väl en sak, men onormalt slitage på drivlinan är inget som märks efter en provkörning. Görs det sedan 300 likadana provkörningar med samma bil kanske det märks på något sätt.. Men demobilarna servas väl innan dom säljs.
Visst, en demobil körs genomsnittligt kortare sträckor än flertalet andra bilar. De körs också i allmänhet en totalt sett kortare sträcka under det år eller så de förblir demobilar (såsom de 370 mil min hade på mätaren). Säkert vill också många prova "farten i bilen" under provkörningen. Men jag tror inte att det normalt görs förrän efter en stund. Om inte annat tar det ju i många fall trots allt lite tid att komma ut på en väg som lämpar sig för sådant.

I motsats till Lövet har jag inte bott bredvid någon bilhandlare. Men jag har ju besökt min Volvo ÅF rätt många gånger under de ca 25 år jag anlitat dem och ibland varit kvar där rätt länge, t.ex. därför att jag väntat in ett verkstadsjobb eller tagit mig en rejäl rundtur i bilhallen. Och jag kan inte erinra mig att jag någonsin sett eller hört någon fara iväg därifrån med tjutande däck. Det fanns heller inga spår av rödljusracing (eller "parkeringsracing") på de hjul som följde med den bil jag köpte. Den som köpte hjulen för några veckor sedan hade definitivt inga invändningar mot att jag i annonsen skrivit att de var i skick som nya.
mattish skrev:Du behöver ju inte försöka försvara dig själv för att du köpt en demobil, det verkar som du gör det iaf? Bara ett konstaterande att du valde att göra det.
Nej jag behöver inte försöka försvara mig själv för att jag köpt en demobil. Däremot står det mig ju fritt att ifrågasätta diverse löst grundade påståenden från andra. Så det är det jag gör.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
Då tycker jag du ska läsa mitt inlägg en gång till.
av andersuw
Lövet skrev:Då tycker jag du ska läsa mitt inlägg en gång till.
En läsning räcker bra. Notera gärna mina observationer också.

Man kan för övrigt notera att Volvo i många fall (inklusive mitt) ger förlängd garanti på demobilar, det vill säga man får två år från den tidpunkt då man köper dem snarare än från den tidpunkt då de var nya. Varför skulle de göra det om det fanns någon allvarlig risk för kostsamma skador på drivlinan? Inte heller finns det några reservationer när det gäller maskinskadeförsäkringen. I mitt fall kommer det att ta runt sju år till innan den löper ut.
av Lövet
Tror inte heller hårdkörning ger uppenbara skador på kort sikt. Däremot på lång. Med andra ord inte ett problem för ägare 1 utan snarare ägare ~4. Under tiden finns också andra aspekter som kan ge motsvarande slitage. Men eftersom det är ett problem som faktiskt kan väljas bort gör jag gärna det (och råder andra när de frågar).
av least
Kan det vara så att en bil faktiskt tål mer mekanisk misshandel än vad man tror? Dvs trots att bilen är kall, så "hinner" motorn skyddas av oljan.
Och då bilen inte varnar för lågt oljetryck när dessa "galningar" drar iväg, så finns oljetrycket där.
av andersuw
Lövet skrev:Tror inte heller hårdkörning ger uppenbara skador på kort sikt. Däremot på lång. Med andra ord inte ett problem för ägare 1 utan snarare ägare ~4. Under tiden finns också andra aspekter som kan ge motsvarande slitage.
Att de vanligtvis få mil som en demobil hinner rulla sliter mer än genomsnittligt på drivlinan är vi helt överens om. Att det blir fler kallstarter på de milen än för en genomsnittlig nybil är ju ganska uppenbart. Att det också blir ett och annat fullgasprov är också synnerligen troligt, även om jag tror få gör sådana prov innan bilen hunnit bli åtminstone halvvarm.

Sedan återstår frågan om vad detta betyder för drivlinans kondition långsiktigt sett. Vad är det för skador du har i åtanke som yttrar sig på lång sikt men inte går att märka på kort?
Lövet skrev:Men eftersom det är ett problem som faktiskt kan väljas bort gör jag gärna det (och råder andra när de frågar).
Visst. Inget hindrar dig från någondera. Sedan kan det ju finnas särskilda plus med demobilar också. I mitt fall innebar det att jag fick en bil som så när som på de reservationer vi nu diskuterar var och är i nyskick och har samma garantier som en ny (minus ett år på vagnskadan) till ett pris som gav ca 25 procents rabatt på listpriset som ny. Nu säljs säkert ingen ny bil till listpris men den rabatt jag kan räkna med som privatköpare är på sin höjd 10 procent.
av andersuw
least skrev:Kan det vara så att en bil faktiskt tål mer mekanisk misshandel än vad man tror? Dvs trots att bilen är kall, så "hinner" motorn skyddas av oljan. Och då bilen inte varnar för lågt oljetryck när dessa "galningar" drar iväg, så finns oljetrycket där.
Visst tål bilen i en viss bemärkelse det. Motorn är byggd för att klara sådant med den olja som rekommenderas till den. Sedan tror jag de flesta av oss är överens om att det ändå sliter mer på motorn än om man varmkör den försiktigt liksom att en myckenhet kallstarter generellt ökar slitaget även om körningen sker enligt alla konstens regler.
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:
least skrev:Kan det vara så att en bil faktiskt tål mer mekanisk misshandel än vad man tror? Dvs trots att bilen är kall, så "hinner" motorn skyddas av oljan. Och då bilen inte varnar för lågt oljetryck när dessa "galningar" drar iväg, så finns oljetrycket där.
Visst tål bilen i en viss bemärkelse det. Motorn är byggd för att klara sådant med den olja som rekommenderas till den. Sedan tror jag de flesta av oss är överens om att det ändå sliter mer på motorn än om man varmkör den försiktigt liksom att en myckenhet kallstarter generellt ökar slitaget även om körningen sker enligt alla konstens regler.
Har en bekant som alltid köper demobilar istället för ny,så gör hans far också.De har inte haft några problem med de bilar de haft.De är inte märkesbundna heller.Vad jag kommer ihåg så är det Skoda Superb Bmw 530d Volvo v70 Merca nån c klass.Förövrigt så vet man ju inte hur en begagnad bil har körts,även om servicebokenär fullstämplad
av perhall
andersuw skrev:
Intressant att min Audi har rödmarkering vid 4800 r/m varm, 4400 r/m kall och 4200 när det är svinkallt. Uppfattningen är ju annars att det är jättefarligt att varva över 2000 när motorn är kall...

I övrigt är ju detta en svår fråga. Jag har haft fina hyrbilar med många mil men vanligare slitna efter 3-4000 mil. Demobilar körs nog rätt hårt. Men man har ju inget val om man köper en ettåring. Den har varit något av följande:
- landstingsbil (vårdcentraler har tanter eller 18-åriga killar som kör)
- pressbil
- demobil
- hyrbil
- privatperson som inte gillar bilen och byter tidigt
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]