Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min säljare sa att man var tvungen o ha det når man hade 18" -> har sportchassi har ju inte testat fullt rattutslag nerför trottoar kanter etc

Skickat från min E6653 via Tapatalk
palmqvist skrev:Min säljare sa att man var tvungen o ha det når man hade 18" -> har sportchassi har ju inte testat fullt rattutslag nerför trottoar kanter etc

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Mina tar som sagt inte i, inga begränsare och orört chassi.
palmqvist skrev:Min säljare sa att man var tvungen o ha det når man hade 18" -
Men hallå, det är inte diametern som gör att det tar i .... 18-19-20 tum etc...

Det ät bredden och ET som gör att det tar i eller ej.....
På R-designmodellerna, eller andra också för den delen om man valt hjul med däck bredare än 235 från fabrik, så monterades utslagsbegränsare... Sen kan man läsa på Volvos tillbehörssidor att 19" bara är för modeller med sportchassi och anledningen till det är just att bilen då är sänkt ca 15 mm från fabrik och att det då inte ser ut att vara så mycket luft i hjulhusen... jag fick in mer än hela handen på tvären mellan däck och skärm innan jag sänkte den... såg ut att ha ett XC-stuk... sänkning är ett måste om man kör 19" eller större... (för estetiken).
Om man nu följer rekommendationen och kör 35. Kör man 40 ser bilen längre ut än men 35. 245/30 eller 245/35 så ser det konstigt ut, nästan som om den vore höjd. Blir det lite bättre väder ska jag ta några bilder.
daSea skrev:Sen kan man läsa på Volvos tillbehörssidor att 19" bara är för modeller med sportchassi och anledningen till det är just att bilen då är sänkt ca 15 mm från fabrik och att det då inte ser ut att vara så mycket luft i hjulhusen...
Jag tror inte att Volvos varning/rekommendation har något med utseendet att göra, det handkar nog enbart om köregenskaper.
Samma varning finns att läsa i instruktionsboken till min XC70.
Hela ebay är fullt av sådana. Sök på wheel bolt cover eller lug nut cover

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag li[…]

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]