Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mbc
joel80 skrev:Jag kollade flera gånger.. Mellan 0 till -5. Då var skillnaden bara några få km. Jag har ca 4km ut till motorvägen.. Med auto på var det ca 70 grader när jag kom dig.. Utan var det ca 55 grader. Efter 1-2km på motorväg var det 70 grader även utan.. Aen steg båda rätt sakta och det var ingen större skillnad.

Normalt förvärmer jag med värmaren så jag ändå startar med varm motor/kupé,en låter auto-läget vara avstängt.
De gånger man t.ex bara ska flytta bilen eller köra väldigt kort sträcka kan det inte vara bra för värmaren att starta upp och inte hinna bli varm. Det gör så den sotar igen snabbare.
Jo men när det blir kallare då?
Inte så stort problem i södra sverige kanske.
Vet inte om det är bättre i min -13 men i min -04 utan värmare funkade det helt enkelt inte flera mil motorväg innan tempen var uppe och så fort man saktade in så sjönk tempen.
Kommer aldrig mer köpa en Volvodiesel utan värmare, flera andra bilmärken har ju liknande en del har elpatron för att få upp värmen, men dom flesta premiummärken har ju nån form av tillskottsvärmare.
Användarvisningsbild
av joel80
Använde inte värmaren som extravärme när det var -15 i vintras.. men det var några dagar då det var runt -20... då märkte jag att den inte riktigt hängde med.. Jag förvärmer ju oftast om det är kallare än 5 plusgrader, så för det mesta har jag inga problem alls med att det känns kallt.
Då det var -20 och jag vid nått tillfälle märkte att det inte blev den värme jag ville ha körde jag igång den manuellt. Alltså direktstart...
Sen slog jag om den på auto i några dagar tills det blev några grader varmare igen. :)

Jag brukar inte tycka det är så skönt med så väldigt hög värme i bilen under vintern ändå.. 18-19 grader och stjärtvärmen på 1:an brukar räcka fint.. Även om man tar av sig jackan.
Användarvisningsbild
av joel80
Använde inte värmaren som extravärme när det var -15 i vintras.. men det var några dagar då det var runt -20... då märkte jag att den inte riktigt hängde med.. Jag förvärmer ju oftast om det är kallare än 5 plusgrader, så för det mesta har jag inga problem alls med att det känns kallt.
Då det var -20 och jag vid nått tillfälle märkte att det inte blev den värme jag ville ha körde jag igång den manuellt. Alltså direktstart...
Sen slog jag om den på auto i några dagar tills det blev några grader varmare igen. :)

Jag brukar inte tycka det är så skönt med så väldigt hög värme i bilen under vintern ändå.. 18-19 grader och stjärtvärmen på 1:an brukar räcka fint.. Även om man tar av sig jackan.
Användarvisningsbild
av EjS
mbc skrev:Saknar den värmare så kolla efter en annan, tro mig jag hade en 04 import och när det blev riktigt kallt så blev det bara ljummet i kupen och motorn tog fruktansvärd lång tid på sig att komma upp i driftstemp.
Varför tror du det är standard på svensksålda bilar?
Värmen funkar inte bra när det blir riktigt kallt utan tillskottsvärmaren tyvärr.
Jag åkte som sagt till Vemdalen i -16 i en tysk såld XC70 D5. Tog väl 2-3 mil innan det var 22 grad i kupeen när vi åkte på morgonen från Malung. Fast det går väldigt snabbt att få upp kylvattnet till 50 grad (5km).

Kollade på can buss hur varmt kylvattnet var och det blev som sagt 90 grad efter 2-3 mil så den går inte "kall" utan håller varmen i motorn även med 22 grad i kupeen.

Saknar dock värmaren.
Användarvisningsbild
av joel80
apersson850 skrev:Det är ju inte bara hur du känner det som är frågan. Motorn mår bäst av att gå runt 88°C.
Jo.. och även i -5 så kommer den upp dit rätt fort.. Jag har inte kollat i -15.. där gissar jag att den, i allafall i stadstrafik, inte kommer upp i sånna siffror, så dom dagar då det är så kallt kan det vara vettigt att köra med extravärmaren. På motorväg eller landsväg verkar det ju som att det funkar bra ändå, även om det tar nån mil som EjS skriver innan det är riktigt varmt.

Men visst.. slå igång extravärmen när det är så kallt.. men fortfarande endast om det är resor som är längre än några km, annars gör det desamma, och kan troligen skada mer är det hjälper.
Användarvisningsbild
av MartinS
Min V40 med vea diesel tar jättelång tid att bli varm (motorn alltså) om man inte har extravärmaren på auto. Kring nollan ute så kan motortempen till och med gå ner igen vid lugn körning. Hur den beter sig vid 10-15 minusgrader utan värmaren vill jag inte ens tänka på. Det känns klart bäst för motorn att ha den på auto känner jag.
Användarvisningsbild
av apersson850
EjS skrev:Kollade på can buss hur varmt kylvattnet var och det blev som sagt 90 grad efter 2-3 mil...
Där beskrev du problemet perfekt. Det ska ju gå på mindre än 10 km körning.
Användarvisningsbild
av joel80
Hur har du konstaterat det? Har du kört med den avstängd och använt OBD-läsare eller nått? Vad har du fått för siffror?

Just det där med att temperaturen sjunker är intressant.. Är det i typ kökörning eller så där man bara kryper fram på väldigt låga varv då?

Jag tror man skulle klara sig utan värmare bättre, i allafall på landsväg och motorväg, om bilen automatiskt kunde stänga igen luftinströmningen via grillen.. Känns ibland som att man motarbetar motorn rätt mycket när man kör i sträng kyla och "låter" kall luft i mängder strömma in i motorutrymmet, som man samtidigt använder extra soppa till att värma upp.
Användarvisningsbild
av MartinS
joel80 skrev:Hur har du konstaterat det? Har du kört med den avstängd och använt OBD-läsare eller nått? Vad har du fått för siffror?
Japp, testade lite med värmaren avstängd och sedan är det ju bara att titta på tempmätaren i instrumenthuset. Den åkte ju jojo de första 2-3 milen när extravärmaren var avstängd och det var någon enstaka minusgrad ute.
joel80 skrev:Just det där med att temperaturen sjunker är intressant.. Är det i typ kökörning eller så där man bara kryper fram på väldigt låga varv då?
Japp, vid långsam körning och vid utförsbackar så sjunker tempen.

Ladda från hushållsuttag ej att rekomm[…]

löst fäste låg på motorsköld

Håller på att felsöka en V70 D4 f[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,