Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frippeflyer
Tjena.
Köpte en begagnad V70 II D3 163 hk manuell för drygt ett år sedan. Är väldigt nöjd med både prestanda och möjlighet att packa in alla fem i familjen. Långkörning till fjällen förra året med maxad packning och takbox låg på 0.53 lit/mil.

/Frippe
av niceandclean
Frippeflyer skrev:Tjena.
Köpte en begagnad V70 II D3 163 hk manuell för drygt ett år sedan. Är väldigt nöjd med både prestanda och möjlighet att packa in alla fem i familjen. Långkörning till fjällen förra året med maxad packning och takbox låg på 0.53 lit/mil.

/Frippe
Vad härligt! Tycker du det blir mycket växling fram och tillbaka med denanuella lådan?
Kikade på diesel först men fick råder att köpa bensin när körsträckan är under 2000 mil/år.
Vad ligger din årsskatt på? För kag antar det är därför man avråder diesel för en hög årsskatt?
Användarvisningsbild
av Frippeflyer
Tjena...ursäkta sent svar.
Jag gillar manuell låda. Lite segt i rusningstrafik dock. Vi pendlar en del och kommer upp strax över 2000 mil/år. Årsskatten ligger på 2500sek. Nästan lika mycket som vår gamla Audi A4 (bensin)...
/F
av niceandclean
Tack för all input och svar!
Har testat både D3 och T4, känns väl helt ok med tanke på storleken på bilen. D3 känns något piggare men gissar på att det är vridet på låga varv som gör att den upplevs lite piggare.

När vi har kollat så har jag även sneglat lite på V60, ser ju så mycket modernare ut än v70 på något sätt..
Har inte haft möjlighet att provköra någon än, men är det någon här som har erfarenhet kring Barnvagn + V60?
Har läst en del tester på nätet och där upplevs den som trång i bagageutrymmet.
Användarvisningsbild
av Frippeflyer
Om du vill undvika utrymmesproblem vid packning - välj V70! Vi bollade mellan några hyrbilar för några veckor sedan då Volvon var på service...fanns ingen bil som matchade Volvons volym. Många modeller har lutande bakruta som tar en hel del av volymen. När det gäller barnvagn vill man ju helst kunna ställa den rakt in utan att behöva "tvära" den...
;)

/F
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]