Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kluster skrev:
andersuw skrev:
Kluster skrev:Har nu fått in systemet uppdaterat, vet dock inte om det har hjälpt eller inte då det var plusgrader i morse :roll: men det bör det nog göra. Är bara att vänta in minusgraderna :) Återkommer!
OK. Tacksam för rapport när vädrets makter gör det möjligt att testa i skarpt läge igen. :-) Fick du för övrigt något art.nummer på mjukvaran? Alltid enklare att kunna peka på ett sådant när man försöker berätta om saken för verkstaden.
Japp, det är art.nr 31282059 "AUD Uppgradering", sen om det är specifikt för min modell eller inte vet jag inte men enklast är nog att söka på regnr så bör det dyka upp :)
Har spanat lite i min VIDA 2014D rörande mjukvaran. Hittar artikelnumret i reservdelslistan men bara där. Inget annat dokument nämner den så jag hittar ingen beskrivning av vad den åstadkommer. 31282059 är uppenbarligen bara avsedd för 60-modellerna i P3-generationen, men finns där för samtliga årsmodeller av dessa. Däremot finns något som kallas "AUD Uppgradering" även för V70/XC70/S80 i P3-generationen med artikelnummer 30775610. Tyvärr ingen beskrivning av funktionen i det fallet heller.
Ytterligare en liten uppdatering: Gjorde ännu en liten shoppingrunda idag på kvällskvisten. Bilen liksom sist parkerad vid en temperatur kring nollan och startad utan föregående värmarkörning. Precis som igår uteblev ljudet vid start. Till skillnad från alla föregående tillfällen då jag observerat problemet kom ljudet dock igång av sig själv strax innan jag lämnade garaget, det vill säga inom ca en minut. Funkade sedan, liksom igår, problemfritt efter varje omstart.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Ännu en liten uppdatering:

Enligt de uppgifter jag hittat i den här tråden på swedespeed.com har bilar med Premium Sound märkt Harman Kardon (kom med MY -15, i alla fall på V70) generellt problem med uteblivet eller långsamt startande ljud vid kyla. Vilken bilmodell det handlar om ser däremot ut att sakna betydelse. I den tråd jag länkar till nämns såväl 60- som 40-modeller. Som Kluster redan påpekat finns också en parallelltråd om detta problem på 60-bilarna på jagrullar här. Sedan återstår att se om det hjälper med mjukvaruuppgradering även i mitt fall. Förhoppningsvis får verkstaden tid att ta sig en titt på saken under nästa vecka.
av Kluster
Hoppas du får svar från din Volvo-verkstad inom kort!

Lite update kring min bil sedan uppdateringen lades in: startade bilen utan värmaren på och det var runt nollan ute. Radion gick igång utan fördröjning - precis som en radio ska fungera.

Ja, jag har Premium Sound-systemet.
av andersuw
Kluster skrev:Lite update kring min bil sedan uppdateringen lades in: startade bilen utan värmaren på och det var runt nollan ute. Radion gick igång utan fördröjning - precis som en radio ska fungera.
Tack för uppdateringen. Låter bra! Hoppas det fortsätter så!
Kluster skrev:Ja, jag har Premium Sound-systemet.
Tack för bekräftelse också på den punkten. Jag lutar mer och mer åt att jag har samma fel som du hade även om de kanske inte tar sig uttryck på exakt samma sätt. Och förutsatt att min PST kan bekräfta att detta fel finns även på V70 och löses med hjälp av den mjukvara som kallas "AUD uppgradering" lär vi ju börja i den änden och hoppas att det löser problemet.
apersson850 skrev:Räcker det att starta om ditt infotainment, eller måste du starta om motorn också?
Var ute och körde en sväng idag, återigen med kallstart i nollgradigt väder och åter utan ljud i bilen. Passade därvid på att kolla om det räcker med att starta om infotainment och svaret är nej (d.v.s. samma resultat som i första inlägget i den tråd på swedespeed som jag länkade till i tidigare inlägg). Glömde bort att kolla om det räcker med "tändning" av och på eller om man faktiskt måste starta om motorn innan ljudet går igång men skulle tippa på att "tändning" av och på räcker.

Skall in med bilen till min PST nästa fredag för detta och diverse andra små problem. Då får vi se om det finns någon mjukvarufix för detta att tillgå för min bil och om den fixen hjälper.
Har idag haft bilen inne hos min PST och fått två nya mjukvaror laddade. Dels "AUD uppgradering" (artikelnummer 30775610 för min bil) som förhoppningsvis skall avhjälpa problemet med ljudbortfall vid kyla, dels "ICM/IHU uppgradering" (artikelnummer 30775614 för min bil) som visade sig avhjälpa den bug i navigationssystemet som diskuteras i den här tråden (plus kanske en del andra buggar i infotainmentsystemet som jag inte ens noterat ännu).

Om problemet med ljudbortfall vid kyla är löst eller inte vet jag förstås inte med säkerhet ännu. Återkommer med besked när jag fått tillfälle att testa. Förhoppningsvis finns det tillräckligt med vinterkyla kvar i mars för att ett någotsånär definitivt test skall kunna genomföras.

Noteras kan att mjukvarorna i detta fall laddades via USB-uttaget istället för OBD-uttaget. Det var nytt för mig att även mjukvaruladdning numera i vissa fall sker den vägen.
av andersuw
Gjorde igår kväll ett första test för att fastställa om den nya mjukvaran haft önskad effekt. Kallstart vid nollgradig temperatur. Och ja, ljudet gick igång direkt, rentav innan Volvologgan försvunnit på skärmen. Kanske är det för tidigt att ropa hej ännu. Men med tanke på att jag på sistone regelmässigt haft problem med obefintligt ljud vid kallstart vid den här temperaturen ser det lovande ut. :D

Givaren sitter under/bakom remskivan till hjä[…]

Förfrågan urklipp ur VIDA

Hej, jag söker skisser där man ser delar[…]

20250816_143203.jpg Hittade 4st Njord fälga[…]

Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]