Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anna1984
andersuw skrev:Antar att du med batteridrift menar strömmatning från bilens elsystem till GPSen. Om du kopplar in GPSen så att den har 15-matning (ström bara vid tändning på eller i "radioläge") bör det inte vara några problem. 15-matning har du exempelvis i cigg-uttaget eller i kabeln på vägen dit om du vill göra en fast installation.
Nej, jag tänkte på navigatorns egna batteri. För den har ju batteri som laddar varje gång man sätter på tändningen. Således blir ju följden att GPS:en fortsätter att gå efter att man stängt av motorn. Antingen tills att man slår av den manuell, eller tills batteriet är dött. Jag skulle vilja slippa fippla med on/off på navigatorn hela tiden. Har kollat cigguttagen i bilen och de är bara aktiva så länge bilen är igång, vilket passar mig perfekt. Då skulle det ju funka med att navigatorn drar igång när man startar bilen och stängs av när man slår av den. Men navigatorns inbyggda batteri ställer ju till det.
av andersuw
OK. Jag förstår. Men jag misstänker, utan att veta säkert, att dagens GPSer har inställningar för strömsparläge så att de kan ställas att gå "i dvala" efter kort tid om de saknar extern strömförsörjning men samtidigt ställas att hålla igång hela tiden när sådan strömförsörjning finns. Det hela hänger i vart fall helt på GPSens möjligheter, inte på bilens. Alltså värt att kolla upp detta innan du bestämmer vilken GPS du skall köpa.
av KARDOX
Vad är det för GPS du har? Dem flesta enheter slår av när extern strömförsörjning försvinner. Så det där sköter sig självt.
Användarvisningsbild
av Rillee
Men plockar du inte ner GPS när du går ur bilen? (på grund av stöld risken)
av PeMa
Till och med min gamla Garmin från hedenhös frågade om den skulle fortsätta på batteri när strömmatningen försvann innan den stängde av...
av Daniel73
andersuw skrev:
snepo skrev:ja uppgraderingen,köpte en dvd till min under tusenlappen.Lika till min förra bil.Funkar klockrent.
Ja, det är absolut en lösning om det bara är en av DVDerna (den där Sverige finns) som man behöver. Annars finns just nu det här erbjudandet med alla tre DVD-erna till osedvanligt bra pris. Hoppas att allt visar sig vara OK eftersom det är vad jag beställt:

http://www.ebay.com/itm/Volvo-RTI-MMM-P ... 14?vxp=mtr

Behöver du inte en kod också?

Skivorna kunde man väl dela hur man ville men sedan behövde man köpa en kod också?
Användarvisningsbild
av apersson850
Äldre system krävde att DVD:n satt i hela tiden i bilen.
Lite nyare kopierar DVD:n till bilens hårddisk. Då krävs en kod, för annars kan man gå runt och kopiera in skivorna i hur många bilar som helst.
Användarvisningsbild
av Steffe3
anna1984 skrev:Ni som kör på externa GPS:er, går det att koppla bort batteridriften på något sätt? Jag vill helst slippa att hålla på och sätta på och stänga av den manuellt hela tiden. Vill att den ska fungera som en integrerad GPS som sättts på när man startar bilen och stängs av när man stänger av bilen.
Såg att du köpte en nyare (tror den är nyare än min också), och min visar ett meddelande bara några sekunder efter man stänger av bilen att den är på väg att stängas av. Tillsammans med information om senaste körningen, förbrukning etc. Så kan inte tänka mig nåt annat än att din också har den funktionen.
av anna1984
Ja det stämmer. Blev en Garmin Drivesmart 60LMT-D och en Garmin BC30 backkamera. Tror precis som ni säger att den kommer varna att den är påväg att stängas av när man stänger av tändningen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har närmare 20 olika Garmin, och de larmar allihop, så det är klart den gör.
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]