Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

UnleashFusion skrev:
BerraXC skrev:Hej, har samma gnisslande ljud på min XC70-16 Classic, upplever att ljudet kommer ifrån framdämparna/bussningarna när man kör över farthinder och det är ordentligt på -sidan!
Skall in på service om precis en vecka och då skall dom få titta på detta och förhoppningsvis åtgärda!
Kan detta vara en garantigrej tro? Felet verkar ju vara lite halvkänt iaf.

/Berra
Jag förmodar att du har nybilsgaranti, så hade absolut frågat och sagt att du vill att dom byter ut. Själv är min V70 från 2011 så om jag skulle byta får jag betala 1-2t kr för material+arbetet(gissar jag på)
Ok, tack för info! Blir till att höra efter vid servicen!
BerraXC skrev:Kan detta vara en garantigrej tro? Felet verkar ju vara lite halvkänt iaf.
/Berra
Om det är mindre än två år sedan du plockade ut bilen och därmed har nybilsgaranti så är det ingen snack, då får du det utbytt gratis.
I annat fall misstänker jag att det blir svårare.
Har en XC60 - 16 som har precis samma fenomen. Har haft ett antal bilar genom åren men aldrig någon som låtit liknande. Påtalade detta vid service innan garantin gick ut men fick svaret att det var normalt att det knarrar vid kallt väder. Känns ju märkligt att en ny bil låter illa på ett saätt som ingen annan äldre bil har gjort. Ska man åka tillbaka och reklamera?
Jag har fått ett väldigt snarlikt missljud från framvagnen på min XC70 -16. Bilen har gått knappt 9000 mil. Det låter som något krasande ljud från hjulupphängningen, det låter mest från vänster fram. Ljudet påminner om när man kör över en hög kant och stänkskydden skrapar i kanten. Det hörs endast när man kör över något gupp eller ojämnhet och endast när bilen är kall. Ljudet försvinner efter några kilometers körning. Det hörs som mest i långsam hastighet (gångfart) men även upp till ca 70 km/h. Ljudet hörs främst när man kör ner i något lite djupare gupp, så att fjädringen jobbar ordentligt, men ljudet försvinner helt när motor mm blivit varm efter några kilometer.

Jag tackar för tipset om bussning till krängningshämmaren. Ska diskutera det med min servicetekniker.
Jag har samma missljud i min v70 D3 2016, 14 000 mil. När det är kallt kommer ett skrapande ljud från framvagnen när jag åker i ett gupp. Slutar efter någon mils körning. Låter som att däcken skrapar i. Men har original hjul så det är inte det. Något som reagerar på kyla. Har någon hittat felet, bussningar till krängningshämmare låter billigare än nya stötdämpare...
Gabriel skrev:Jag gör ett inlägg för att underlätta för alla som hittar den här tråden i framtiden och vill ha svar på lösning.
Missljud från framvagnen på nyare xc70 verkar inte vara helt ovanligt vid sträng kyla, i alla fall verkade min mekaniker inte helt obekant med fenomenet. Jag fick det just åtgärdat på nybilsgarantin.

Bussningar med art.nr. 31429797 (bussningar till krängningshämmaren) byttes på båda sidorna fram. Även alla hjulvinklar kontrollerades och justerades i samband med detta.

Nu är bilen tyst igen.
Gabriel skrev:
Gabriel skrev:Jag gör ett inlägg för att underlätta för alla som hittar den här tråden i framtiden och vill ha svar på lösning.
Missljud från framvagnen på nyare xc70 verkar inte vara helt ovanligt vid sträng kyla, i alla fall verkade min mekaniker inte helt obekant med fenomenet. Jag fick det just åtgärdat på nybilsgarantin.
Tack! Hur akut är detta fel att åtgärda? Vad kan hända om man fortsätter att köra ett tag?
Bussningar med art.nr. 31429797 (bussningar till krängningshämmaren) byttes på båda sidorna fram. Även alla hjulvinklar kontrollerades och justerades i samband med detta.

Nu är bilen tyst igen.
Tack! Hur akut är detta att åtgärda? Går det att fortsätta köra ett tag?
164E skrev: lör 25 dec 2021, 19:51 Det finns en lång tråd från 2010 för V70 med liknande problem, i det fallet var det bumpgummit i framdämparna som blev mycket hårt vid kyla
viewtopic.php?f=56&t=49411&hilit=bumpgummi
Nu har jag läst hela tråden och jag får intrycket av att det fel som diskuteras där även påverkar väghållningen. Bilarna verkar upplevas hårda och stötiga. Jag märker ingen skillnad förutom ett rejält krasande missljud, i övrigt känns bilen som vanligt. Problem med bumpgummit verkar vara ett problem på tidigare årsmodeller och kanske är det åtgärdat på min MY16?

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]