Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Verdi
joskarl skrev:Vad är det för speciellt med fjällen? Det finns faktiskt fungerande samhällsfunktioner där också. På vissa områden, t.ex. väghållning, kanske bättre än på andra håll. Jag kan inte komma på en enda pryl som behövs där som inte behövs vid en långresa vintertid i övriga Sverige. En snöstorm i Skåne är inte roligare än en i fjällen.

Skulle säga att en snöstorm i Skåne är värre. Fast betydligt mer sällsynt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ja upp på sälenfjället skulle inte jag våga åka utan att preppa bilen ordentligt, med en kopp kaffe och bra musik... :)

Man behöver inte se ut såhär för att åka till en av sveriges största semesterorter... :lol:

Bild
av Alexas
Suck, tråden gick från att handla om kylarvätska, bra däck och diverse bra-att-ha-saker till fullutrustade terrängbilar :D

Nåväl, lite kul får man ha.

Jag står fast vid min åsikt att det är fullt berättigat att ha med sig saker i bilen när man åker till Lindvallen som man annars inte har i bilen om man pendlar mellan Eslöv och Malmö. Så, om någon har fler tips mottages det gärna.
av jwiss
Jag kommer ta med kedjor och spolarvätska (koncentrerad) när jag åker till trysil om 2 veckor.
Om du åker söndag till sälen, kommer du ha nytta av eventuella kedjor då? Ingen annan som blir stående på samma väg lär ju ha kedjor så du kommer ingen stans ändå? :)
av Gabriel
Äh, sluta hacka på TS nu.
Jag tycker det är föredömligt att planera på detta sättet, dessutom slipper han spä på fördomarna som redan finns i fjällvärden om skåningar och vinterkörning :)

Personligen hade jag föredragit dubbade däck och awd, men det är ju inte så mycket att göra åt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Äh handlar ju inte om att man tror att fjäll eller att köra mellan skånska rapsfält på sommaren, det är ett intresse för säkerhet men framförallt av dess produkter. Merparten av sakerna är sådant som används vid helt andra tillfällen än vid ett stopp. Hur som resulterar detta i att jag medflera är bättre rustade och får ett trevligare och mindre riskfyllt stopp :)

Man får göra som man vill men reflexvästar och första förband anser jag vara minimum
Användarvisningsbild
av Micce1980
-
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]