Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Solenoidventilen som lägger i lock-up då?

Min verkstad säger att man altid byter hela ventilpaketet fast det går lätt att komma åt präcis den som driver lock-up.

Jag haft problem med den när det går riktigt undan. Sedan slutar lock-up fungerar helt och felmeddelande kommer upp. Sedan när jag startar om bilen går det fint igen.

Den kostar lite att byta.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Om det ligger i lådan: Det räcker inte med att spola den och fylla på med ny olja?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
fjohan82 skrev:Om det ligger i lådan: Det räcker inte med att spola den och fylla på med ny olja?
Beror väl på om det är utslitet eller bara igenkläggat.
Användarvisningsbild
av helgonet1
AWWD skrev:Oljan byttes efter konstens alla regler på Volvo i våras.

/awwd

Har exakt samma problem med min bil. Känns som den inte vet vilken växel den ska köra på och då kommer svajet de varvtalen samt ungefär mellan 55-60 km/h. Har aldrig testat hur den beter sig i manuella läget men ska prova detta.
av PMW
Nånting som man kan kolla funktionen på är Virvelspjället det kan ställa till det med svajig gång
Användarvisningsbild
av helgonet1
PMW skrev:Nånting som man kan kolla funktionen på är Virvelspjället det kan ställa till det med svajig gång
Har kollat om min är av lr lossnat men den är ok. Den gick däremot inte att rubba, vet ej om det ska gå. Finns det nåt mer/annat sätt att kolla funktionen på virvelspjället? Testade att växla manuellt tidigare idag och då svajade inte varvtalet längre den tycks göra det bara i D-läget.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag tänkte på att titta noga på min idag. Inget svajande alls vid konstant fart av 55 km/h. Då hade inte automatlådan låst än, pga kylig väderlek.

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]

Idag fick jag äntligen hem blocket också[…]