joelf skrev: Fast man värnar ju inte om trafiksäkerheten? Jag har under mina år aldrig blivit bländad av dimljus på så vis att det har stört mitt framförande av fordonet. Däremot om någon skickar på en massa extraljus i ansiktet på en bara för att hämnas, då skapar man en farlig situation. Inte bara för den medtrafikanten, utan den som kommer bakom mig som riskerar att fronta med den bländade personen. Jag ser många som åker utan ljus i mörker, då brukar uppmärksamma denna på det genom att släcka/tända mina fort inte genom att blända.
Jo man värnar trafiksäkerheten genom att visa att den som åker med dimljus på i tid och otid har nåt fel på sitt fordon, reagerar den inte är det fel i huvudet på den också. Heller den åker i diket pga ofoget än andra.
Är stort skillnad på "flash" och att medvetet låta dom vara på mer än 1/10 sekund. DRL loosers går inte att att få att fatta att deras ljus är avstängt genom att bara slå på och av halvljuset, krävs hårdare metoder som känns kraftigt i plånboken som böter på 5000kr/tillfälle/ljuskälla.
joelf skrev:
Många åker med dimljus men deras mål är ju inte att jävlas, de vill se snygga ut och ibland blir det fel men de inser kanske inte det för de är unga på livet och saknar insikt, men att blända då har man ju för avsikt att jävlas och det är jättetråkigt och farligt beteende i trafiken.
Snyggt har inget med lagar att göra som ALLITD har prioritet, feta böter 10000kr/tillfälle är enda som fungerar mot dessa hjärnlösa typer som MEDVETET bländar andra genom fler än 2 ljuskällor framåt borträknat parkeringsljus. DOM vet ju INTE hur känslig mötande är för ljus, dom vet ju inte om deras ljus ens är rätt inställda, enda tramset man hör är "jag har ju mött min egen bil utan att det bländar" lögnen och dom klarar ju heller inte av att INTE konvertera sitt halvljus, dom är inte ens i rätt län på ljushöjden med halogenstrålkastare med xenon i som skall stå betydligt lägre för att ens kvala in på rätt kommun i höjd men då farligt kort räckvidd så hela iden faller på eget grepp. Så nej jag faller inte för lögner som ges för att ursäkta fanstyget att medvetet göra fel för det krävs mer ofta än sällan AKTIVT vridande och tryckande för att det skall bli fel.
Att det ofta är ruttna BMW gör ju inte saken bättre som inte har bra ljus från början så är man aktiv och medvetet försämmrar ljuset genom dimljusen påslagna för att vara "snygg" vilket saknar relevans. Även V70G/850 räknas tyvärr till huvudlösa klubben med xenon i halogenljus samt dimljus eller halv+dimljus.
joelf skrev:
Hade det inte varit bättre att att blinka med dimljusen då?? Istället för att blända med extraljus? Du uppmärksammar personen på att du inte uppskattar dimljusen, men du skapar ingen fara/irritation i trafiken.
Vilka dimljus? Dom kastade man ut pga att dom inte används och ersatte med DRL som fyller vettig funktion och används dagligen.
Man uppmärksammar personen genom helljus+extraljus blink precis som utryckningsfordon har med sina, sen visar man med flera blink med DRL att dimljusen är på, eller av/på halvljuset att att dom saknar lagligt ljus för ljusförhållandet fram/bak. Inte så att man glider på spaken och låter det vara på. Därmed bländar man inte själv tillbaka vilket man mycket lätt kunde göra om det krävdes för att kunna se något själv.
Skulle man tvingas göra detta mot alla med felaktig belysning och inte bara dom man verkligen blir BLÄNDAD av så var det ett heltidssysselsättning och inköp av nya D1S ONBU lampor för ofta.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..