Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
volvofantast skrev:
Droopy skrev:T4F 12a, trodde inte det kunde bli så mycket fel på en ny bil, har klippkort på verkstaden, 5000mil och 17gg på verkstad........skräp.
Vad har det varit för fel på bilen alla dom 17 gångerna?
Mins inte allt men tex, bytt baklysen 2ggr, pga fukt/vatten, bytt acpump 2ggr, bytt spridare 2ggr, bytt startmotor, torkare tar i på undersidan huven, forfarande inte åtgärdat, ska in igen den 7dec. Inlämnad för en massa andra saker ochså som de aldrig lyckats åtgärda tex: gnek och knak i inredning, PS som låte rkasst, ena bakhögtalaren skorrar vid lite högre volum. Lukt i ac, rengjort 2ggr, luktar fortfarande rutten fisk

Har nu dessutom en låskista i bakdörren som knappt fungerar längre, något rasslande ljud i motorrummet, låter som ett lager osv osv osv osv
Hej

Har en V70 2,4d MY08 som rullat runt 15 000 nu
(7200 mil vid inköp år 2012)
Momentum med R-Design optik utvändigt

Har bara bytt ett batteri för värmaren klarade inte av det gamla
Samt att blinkersspaken är bytt för att Resetknappen som man startar värmaren med gav upp.

Sen är Ac-kompressorn bytt också i förebyggande syfte på inrådan av min Volvo mekaniker

Väldigt nöjd, har inte haft några stora problem med bilen
Billig i drift med låg förbrukning 0,65 ca blandad körning
Användarvisningsbild
av the_dolph
V70 t6 med polestar. 329 hk och en massa lullull. Det enda jag kan klaga på är att det var omständigt att byta backljusen. Övrigt mycket nöjd.
av MickeO
V70, MY09, 2,5FT aut. 14,3kmil.

Ganska, det finns tyvärr två saker som driver mig till vansinne, mest pga att Volvo inte ens verkar ha testat lösningen innan man satte den i produktion:

1: Micken till handsfree, man får mer eller mindre ropa i riktning mot innerbackspegeln för att den i andra änden ska höra vad man säger.
2: Nålarna till hastighetsmätare och varvräknare är inte belysta i sig utan förlitar sig på bakgrundsbelysningen till mätartavlorna. Hur tänkte man här? Om man inte gillar att "sitta och sola", dvs köra instrumentbelysningen på max så är det halvsvårt att läsa av nålarna och mer eller mindre omöjligt att göra i perfieriseendet. Där låg ju Saab ljusår före även om 9-5:ans interiör i övrigt började se daterad ut, men mätar-ergonomin var ju fenomenal, särskilt i kombination med "night panel" men även att man skippat att märka ut varje eller varannan km/h med ett lite streck utan nöjde sig med var 10:e.
MickeO skrev:V70, MY09, 2,5FT aut. 14,3kmil.

Ganska, det finns tyvärr två saker som driver mig till vansinne, mest pga att Volvo inte ens verkar ha testat lösningen innan man satte den i produktion:

1: Micken till handsfree, man får mer eller mindre ropa i riktning mot innerbackspegeln för att den i andra änden ska höra vad man säger.
2: Nålarna till hastighetsmätare och varvräknare är inte belysta i sig utan förlitar sig på bakgrundsbelysningen till mätartavlorna
1/ Tror att Volvo antingen gjort om detta eller att din bil felar. I vår -15 fungerar handsfree fenomenalt upp till långt över motorvägsfart.

2/ Inte upplevt detta problem med vår då vi har digitala mätarna. Däremot borde det ju inte varit särskilt svårt eller dyrt för volvo att ordna belysta visare?
Användarvisningsbild
av palmqvist
Jäverhammar skrev:

2: Nålarna till hastighetsmätare och varvräknare är inte belysta i sig utan förlitar sig på bakgrundsbelysningen till mätartavlorna
1/ Tror att Volvo antingen gjort om detta eller att din bil felar. I vår -15 fungerar handsfree fenomenalt upp till långt över motorvägsfart.

2/ Inte upplevt detta problem med vår då vi har digitala mätarna. Däremot borde det ju inte varit särskilt svårt eller dyrt för volvo att ordna belysta visare?
Jag hade inga problem med micken på min My10, inga direkta problem med belysningen i det analoga huset heller
av MickeO
palmqvist skrev:
Jäverhammar skrev:

Jag hade inga problem med micken på min My10, inga direkta problem med belysningen i det analoga huset heller
Jag tror micken är flyttad till årsmodellen efter men det borde aldrig ha hamnat i produktion = obefintlig testning.

Om man kör med belysningen på fullt ös så syns nålarna bra men för oss som inte vill åka runt och bli bländade som av ett konstant möte funkar det kass.
Senast redigerad av 1 MickeO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Det är inte så att din ljussenssor gett upp o alltid tycker det är ljust ute, hade min på på lite under fullt men den dimmade ner när det blev mörkt ute, jag behövde aldrig justera ljuset i mätarhuset
av sorsj
Vi är inne på vår 2a V70 II.
1. V70 my 2010 D5 manuell; Gick 14000 mil hos oss. Givare motorbaklucka byttes; givare insugningslufttemperatur byttes; stänkskydd drivrem styrservo monterades. Allt garantijobb; våra utlägg utöver schemaservice precis 0 kr. Betyget måste bli närmare 5 än 4.
2. V70 my 2014 D4 (D5204T5) automat: Hittills 4000 mil. En motortempgivare bytt, EGR-ventil bytt. Allt garantijobb här också. Betyg åter närmare 5 än 4.

6000 mån känns bra månadspris f&o[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]

Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]