Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
prahna skrev:På mitt som ligger i min V50 står det distans.
Bättre köpa ett orginalhjul på skroten och slänga i skuffen. Då kan man ju köra både fort och långt
Visst vore det ännu bättre att ha ett riktigt hjul i skuffen istället för nödhjulet. Men däcken är numera så breda att det är svårt att få plats med det. Så nödhjulet får duga.

Låter lite märkligt att det skulle finnas sträckbegränsning på det på V50. Har aldrig tidigare hört talas om att det skulle vara så på något av Volvos nödhjul.
av joskarl
När jag fick punktering 20 mil hemifrån blev jag på volvoverkstan kraftigt avrådd att köra hem med min XC 70. Varför ska jag då ha ett nödhjälp. Bättre att vänta på bärgare.
av andersuw
joskarl skrev:När jag fick punktering 20 mil hemifrån blev jag på volvoverkstan kraftigt avrådd att köra hem med min XC 70. Varför ska jag då ha ett nödhjälp. Bättre att vänta på bärgare.
Av vilket skäl blev du avrådd? Jag har inte hört talas om att folk haft problem med att köra längre sträckor med nödhjul och det finns inget i manualen till någon av de fyra bilar med nödhjul som jag har eller har haft om att man inte skulle kunna köra så långt som 20 mil med nödhjul.
Användarvisningsbild
av fjohan82
På mitt står det max 80 km/h alt. max 50 mph, likt det på bilden i länken nedan, mao inget som har med sträcka att göra.

https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/e ... inityp.jpg

När det äller VOC så fungerar det säkert riktigt bra i Sverige och/eller i västra Europa. Dock är jag tveksam hur det fungerar i östra Europa, stå utan reservhjul i tex. Vitryssland eller Ukraina är säkert mindre kul... Och ja, jag har varit där med bilen.
Användarvisningsbild
av börne
Säkert bara att nån rört ihop det med 50 Mph... står inget om sträcka på mitt, använde det för nån vecka sedan & då körde jag mer än 50 km innan jag monterade det vanliga hjulet igen & det var inga problem, det syntes inte ens på reservhjulet att det använts så varför skulle det vara begränsat till att användas max 50 km ??:-/
av andersuw
fjohan82 skrev:
På mitt står det max 80 km/h alt. max 50 mph, likt det på bilden i länken nedan, mao inget som har med sträcka att göra.

https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/e ... inityp.jpg

När det äller VOC så fungerar det säkert riktigt bra i Sverige och/eller i västra Europa. Dock är jag tveksam hur det fungerar i östra Europa, stå utan reservhjul i tex. Vitryssland eller Ukraina är säkert mindre kul... Och ja, jag har varit där med bilen.
VoC funkar inte alls i östeuropa, Ryssland undantaget. Fast viktigare när det gäller hjälp med punktering vid vägkanten är väl att den försäkringslösning man valt gäller i det aktuella landet. Annars lär det bli rätt dyrt att få bärgningshjälp. Volvo Assistans funkar i stora delar av östeuropa, dock ej i vad som tidigare var Sovjetunionen (däribland Vitryssland och Ukraina) med undantag för de baltiska länderna.
av perhall
Det är väl nästan inga bilar som har reservhjul längre?
Nödhjulet går oväntat bra att köra betydligt snabbare än 80 med, men såklart farligt vid undanmanöver eller så. Men det är klart stadigare - faktiskt! - med tre Mich HP 225-50-17 och ett reservhjul än fyra nordiska friktionsdäck 205-60-16...
Per
av mattish
Har jag domkraft i min 2013 :O ?
Tagit förgivet att jag inte har det. Har en domkraft som lyfter 500mm och sätter man den på länkarmsinfästningen fram kan man lyfta hela sidan på en gång.
Finns några andra bilar där man lyfter tre hjul på en gång med den. Väldigt smidigt att byta hjul.

På suzukin som är lite högre lyfter jag på balken under motorn ( med en planka som tryckutjämning) för att lyfta fram och på dragkroken för att lyfta bakhjulen.

Inte suzukin, men sättet som går bra :-)-)
Bild :-)-)
av joskarl
andersuw skrev:
joskarl skrev:När jag fick punktering 20 mil hemifrån blev jag på volvoverkstan kraftigt avrådd att köra hem med min XC 70. Varför ska jag då ha ett nödhjälp. Bättre att vänta på bärgare.
Av vilket skäl blev du avrådd? Jag har inte hört talas om att folk haft problem med att köra längre sträckor med nödhjul och det finns inget i manualen till någon av de fyra bilar med nödhjul som jag har eller har haft om att man inte skulle kunna köra så långt som 20 mil med nödhjul.
Det var inte för nödhjulets skull utan att bilen skulle kunna ta skada eftersom antislir tror att det lilla hjulet slirar. Finns säkert många på forumet som kan förklara detta bättre än jag.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]