Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Alltför många kör runt med livsfarliga däck! Jag undrar om inte försäkringsbolagen skulle kunna införa ett system där de som har toppklassade däck på sin bil fick lägre självrisk för att riskerna är mindre. Lite som man har med 24/25 års gränsen av samma anledning.
Jag håller med dig, problemet är väl att nån skall rapportera in detta till berörd myndighet etc det är lite som alla som köper flexifuel sen kör på bensin där borde skatten skruvas upp, tur att vi som kör disel kompenserar för deras skatt
Lite offtopic men lite småkul beror på vilken humor man har, i förr går när det kom lite snö här i skåne så fick jag en yngre herre som slickade mina baklampor jag tänkte bara att han hamnar i baken om jag behöver bromsa ordentligt, så jag gasade på lite han ökade avståndet något. När jag kom till 45 graders kurva ser jag hans lysen fortsätter rakt fram ut på en åker, snäll som jag e backade jag tillbaka o drog upp honom han hade sommardäck fortfarande efter en lite utskällning från mig så lovade han o köra raka vägen hem :)
av Alexas
Jadu, vissa vet inte sitt eget bästa! Däckonline, vulko och skånedäck har varit helt proppade med bilar för byte av vinterdäck. Jag tycker det är väldigt märkligt att människor år efter år väntar för länge med att byta. Och det måste verkligen komma snö/is annars är det precis som att det inte behövs! Vad är egentligen som rekommenderas, under 5 grader är det vinterdäck va?
Såg att det var sjukt mycket folk utanför de olika däckverkstäderna
Hade varit kul om polisen stod där o plockade böter på alla som kom med sommardäck till däckhallarna :)
Användarvisningsbild
av Perra83
palmqvist skrev:Såg att det var sjukt mycket folk utanför de olika däckverkstäderna
Hade varit kul om polisen stod där o plockade böter på alla som kom med sommardäck till däckhallarna :)
Böter för vad? Från 1/12 är det lag på att ha vinterdäck om det råder vinterväglag.
Perra83 skrev:
palmqvist skrev:Såg att det var sjukt mycket folk utanför de olika däckverkstäderna
Böter för vad? Från 1/12 är det lag på att ha vinterdäck om det råder vinterväglag.
Tomgångskörning, i princip alla stod med motorn igång när det var -5 ute... Har dock aldrig hört någon få böter för det förutom något bussbolag
Användarvisningsbild
av börne
palmqvist skrev:Tomgångskörning, i princip alla stod med motorn igång när det var -5 ute... Har dock aldrig hört någon få böter för det förutom något bussbolag
Tycker du inte att polisen har vettigare saker att göra än att plocka pengar av folk för att dom står med bilen igång när det är -5° :roll:
Haha jo vist har de det, de hade tillräckligt o göra med annat som vintern ställde till med i trafiken för det är väl väglagets fel när det händer nått..
Användarvisningsbild
av börne
palmqvist skrev:Haha jo vist har de det, de hade tillräckligt o göra med annat som vintern ställde till med i trafiken för det är väl väglagets fel när det händer nått..
Väglagets fel va de ja....

Knappast, det är upp till föraren att anpassa fart osv. Men att påstå att polisen ska bötfälla några tomgångsförare när dom väntar på att få sina hjul utbytta kan bara en riktig miljöpartist komma på.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]