- fre 17 nov 2017, 19:58
Så var det dags även på min bil, men inte riktigt på samma sätt som de flesta andra.
Vid start i morse kröp så sköldpaddan fram längst ned i instrumenteringen och motorlampan tändes. Jag åkte iväg till jobbet och bilen går helt perfekt. Trots bilens varning om reducerad motoreffekt går den precis lika bra som alltid. Åkte sedan på förmiddagen iväg med min lysande check engine-lampa till Volvo och bilen lämnades in för utläsning av felkoder. Jag visste ju naturligtvis redan vad felet var, säkert PST:n också.... Mycket riktigt, byte av EGR-ventil blev domen. PST:n gjorde en quick-fix som innebar att han "städade ur" EGR ventilen tillfälligt för att det inte skulle bli trubbel före inbokad tid för bytet.
Här kommer då det intressanta: bilen har ALDRIG visat något motorrelaterat ryck i min ägo, inte ett enda, varken litet eller stort. Inte ens nära. Bilen gick klockrent till verkstaden. Bilen är en MY2016, ganska sent tillverkad och jag trodde att de var förskonade. Pratade lite med PST om detta och han sade att så vitt han vet hade även MY2016 samma mjukvara från fabrik som en tidig VEA, och eftersom den nya mjukvaran kom väldigt sent så rullar det faktiskt också en del MY2016 som har haft (och kommer att få) problem. Enligt hans erfarenhet är det körsättet som styr allt gällande detta problem. Kallstarter och kortkörningar och bovarna till 100%. Lite klurigt då att jag alltid använder el eller dieselvärmare före start när tempen faller. En klar majoritet av alla mil är landsväg även om det kan bli några veckor i rad enbart med korta mil.
Nåväl, nu drabbades även jag, bara att le åt eländet. Nu har jag förvisso sådant flyt att problemet kom när jag fortfarande har nybilsgaranti kvar. Kanske är det till och med bra att det hände nu, bättre det än en vecka efter att garantin har löpt ut....