Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cheva33
Hej!
Har precis samma fel på min V60-14 D4 automat.
Rycker vid belastning mellan 1100-1500 varv.
Med släp är den nästan omöjligt att köra om man inte lägger i sportläget o växlar manuellt så den ligger över 1500.

Har varit inne med den en gång men inget resultat.
Ingen som blivit hjälpt?
av Cheva33
Favazza skrev:Cheva33:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=135020

Jag fick lösning till sist. Bytt topp och till sist EGR-ventilen.

Tittade i det du länkade men verkar som många haft problem vid kall bil men jag har problem även när jag typ kört 20 mil. Rycker på 6-8 växeln mellan 70-100 ca. Men bara vid belastning typ motlut eller hastighetsökning. Inte jättemycket vid normal körning på landsväg men det märks.
Däremot om jag har husvagnen efter så rycker det riktigt ordentligt.

Hostat till har bara hänt en gång och det var i våras med släp i en uppförsbacke.

Danne
av Cheva33
Har haft min inlämnad för andra gången på 3 veckor nu. Vid första besöket konstaterades att det var ett fel iallafall.
Trots undersökning och nollställning av låda +adaptionskörning hjälpte inget. Dom hade av ventilkåpan för kolla ventilfjädrar mm.

En frustrerad tekniker konstaterade att han inte klarade att hitta felet men rekommenderade att en annan kille skulle ta över.
Där har bilen varit idag.

Han konstaterade efter ett leakdowntest att en insugsventil läcker och vill riva av toppen.
Kontakt ska tas med Volvo för att försöka få dom att stå för detta så det är bara att hålla tummarna för det.

Tycker det är dåligt att en ventil kan börja läcka vid 6000 mil men vi får se
av Jonnybcool
Min kan rycka nån/några gånger ibland men ganska sällan så intalar mig att jag inte har några ventilproblem :roll: :???:
av mosmile
Hej!

Köpte en bättre beg V60 -17 med D4 och aut i augusti. Har gått 3200mil. För några veckor sedan blev jag överaskad av just problemet att motorn rycker till likt en gammal bensinare.

Det har hänt 3-4ggr och alltid på samma plats med samma förutsättningar. Kallstart utan värmaren på morgon/förmiddag. Kör ca 300 meter och kommer till en liten backe innan trafikljus. Där rycker det till...

Jag kommer försöka spela in det på film så jag kan visa Bilia.

Tack alla som delar info!
av Nelsson
Hade exakt samma symptom på vår v70 classic vea, byte egr ventil och ryckningarna försvann.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
av Cheva33
Nu har jag hämtat bilen från verkstaden. Dom har bytt alla insugsventiler eftersom det blivit kratrar i dom,slipat in avgasventilerna,satt dit nya tätningar och extra chimsbrickor under ventilfjädrarma.
Nu går den som den ska,har visserligen bara kört några mil ännu.

Inte klart än om Volvo tar kostnaden,vi får se
Användarvisningsbild
av Derank
emissionsgarantin kanske täcker det, kolla det.
av Leafs
Så var det dags även på min bil, men inte riktigt på samma sätt som de flesta andra.

Vid start i morse kröp så sköldpaddan fram längst ned i instrumenteringen och motorlampan tändes. Jag åkte iväg till jobbet och bilen går helt perfekt. Trots bilens varning om reducerad motoreffekt går den precis lika bra som alltid. Åkte sedan på förmiddagen iväg med min lysande check engine-lampa till Volvo och bilen lämnades in för utläsning av felkoder. Jag visste ju naturligtvis redan vad felet var, säkert PST:n också.... Mycket riktigt, byte av EGR-ventil blev domen. PST:n gjorde en quick-fix som innebar att han "städade ur" EGR ventilen tillfälligt för att det inte skulle bli trubbel före inbokad tid för bytet.

Här kommer då det intressanta: bilen har ALDRIG visat något motorrelaterat ryck i min ägo, inte ett enda, varken litet eller stort. Inte ens nära. Bilen gick klockrent till verkstaden. Bilen är en MY2016, ganska sent tillverkad och jag trodde att de var förskonade. Pratade lite med PST om detta och han sade att så vitt han vet hade även MY2016 samma mjukvara från fabrik som en tidig VEA, och eftersom den nya mjukvaran kom väldigt sent så rullar det faktiskt också en del MY2016 som har haft (och kommer att få) problem. Enligt hans erfarenhet är det körsättet som styr allt gällande detta problem. Kallstarter och kortkörningar och bovarna till 100%. Lite klurigt då att jag alltid använder el eller dieselvärmare före start när tempen faller. En klar majoritet av alla mil är landsväg även om det kan bli några veckor i rad enbart med korta mil.

Nåväl, nu drabbades även jag, bara att le åt eländet. Nu har jag förvisso sådant flyt att problemet kom när jag fortfarande har nybilsgaranti kvar. Kanske är det till och med bra att det hände nu, bättre det än en vecka efter att garantin har löpt ut....

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]