Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mf135
Alexas skrev:
VolvoB20 skrev:
Frosnam skrev:EDIT: Har noterat att de flesta håller lagstadgad hastighet, men hur är förbrukningen om man ligger och småpressar runt 140/150 km/h med en XC70 D4 AWD? Måste väl nästan hamna en bit över litern va?
0.75 - 0.80
Och jag ligger på runt 0,65 i 140 km/h

Då ligger du på ca 0,4 vid 100 !!! eller var det väldig medvind o nerför? Koppla på en CAN logger och kolla motorparametrar i 140 konstant på slät väg. Skulle vara kul och veta hur den motorn är kalibrerad. Har du egen mjukvara rent av? Eller ändrad aerodynamik (xc70 ju är lite fyrkantig från början)?
av Alexas
Nja, jag har inte testat 100 faktiskt. Jag ligger 0,41 ø på landsväg utan att anstränga mig. Alltså 80 km/90 km/h.

Ja jag är också intresserad med tanke på att siffrorna verkar förvåna många! Nej jag har ingen egen mjukvara i den.
av Daniel73
perhall skrev:Hursomhelst står klart att VEA är klart snålare än AWD med 5-cyl, särskilt om det är automat i den senare....
Det är inte 5-cyl eller awd som är boven utan den hopplöst slirande automatlådan.

Jämför vea manuell och awd manuell så ser man att skillnaden blir väldigt liten.
Automaten drar upp förbrukningen och det gäller även bilar med vea motorerna.

0,06 åker förbrukningen upp på 5-cylindriga motorn
0,04 på d4 vea motorn.

På Xc70 med 5-cylindriga motorn & Awd med manuell låda drar bara 0,04 liter mer än D4 Vea med 8-stegad automat.

Båda automaterna är inte så effektiva, välj manuell låda om man e petig med förbrukningen
av para
Min ligger på 6.9 blandat ( 6.5 enl färddatorn).
XC70 D4 AWD aut -2016

Det där med slirande automat är inget jag märker eller stör mig på men heller det isåfall än en hel bil som slirar....
Användarvisningsbild
av Alucinor
Frosnam skrev:*hämtar popcorn* Bild
Samma här. Alltid lika roande att läsa dessa trådar där man tävlar om vems bil som drar minst. Deciliter hit och dit.

Dom flesta här på forumet som lider av diesel- och förbrukningshysteri skulle väl svimma om dom fick höra att man kör en XC70 som drar 1,2 liter/milen.
Men då var den vid inköp ca 35000kr billigare än motsvarande D5 (samma mil, utr osv). För 35000kr får jag vadå, typ 2,5-3 kubik bensin. Krävs många mil för en motsvarande diesel att "komma ikapp" det. Då får jag dessutom åka med en mysig rak sexa under huven...

Dock har jag full respekt för dom som tänker på miljön när dom pratar förbrukning/utsläpp. Min bil är ju inget förstahandsval för miljöpartister kanske.
Senast redigerad av 1 Alucinor, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]