Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoMotor
qwerty skrev:Det är lungt, jag sålde av forden pga rost i golvet under kofferten, samt på tröskellådorna båda sidor. Så lagret i ac är någon annans problem nu, ihop med rosten då.
Va? Rost där på din V70 -09? Hur har det gått till? Rostar alla V70II där redan? :shock:
av Yaniz
Gabriel skrev:Senast förra veckan lackade jag om båda framskärmarna på en v70 -09 pga av rost i skärmkanterna. Bilen i fråga hade bara gått 9000mil.
Det där låter lite väl tidigt. Är du säker på att det var en V70 du lackade om? Jag har mycket att klaga på när det gäller V70, men just när det gäller rostskyddet tycker jag att de står sig förhållandevis bra i jämförelse med exempelvis tyska märken. Vad har ni andra för erfarenheter när det gäller rostskyddet?
av Gabriel
Yaniz skrev: Det där låter lite väl tidigt. Är du säker på att det var en V70 du lackade om?
Haha, helt säker :D
V70N hade mycket bra rostskydd, det blev tyvärr sämre på V70II. Hur det är på senare årsmodeller kan jag inte svara på, kanske har det blivit bättre igen.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Gabriel skrev:
Yaniz skrev: Det där låter lite väl tidigt. Är du säker på att det var en V70 du lackade om?
Haha, helt säker :D
V70N hade mycket bra rostskydd, det blev tyvärr sämre på V70II. Hur det är på senare årsmodeller kan jag inte svara på, kanske har det blivit bättre igen.
Enligt de rostskyddsfirmor jag pratat med hade den första versionen av V70 (fram tom 2000) ett hyfsat bra rostskydd medan det senare blev sämre.
Hursomhelst är jag ganska säker på att elektroniken är det som får V70 II på fall och inte rosten. Dagens bilar kommer att se väldigt fräscha ut till det yttre men dyra elektronikfel gör dem olönsamma att reparera.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har servat v70 II typ -08 som rullat över 50-60 utan omlack utan rost. Däremot, så fort första bonnasmeden slipar igenom galvet på valfri karossdel är det bara skräp sen. Så har man en galvad bil som rostar, har man galvskador under lacken.
av qwerty
V70II ska uppdatera rostskyddet vart 7:e år enligt volvo. Min bil rostade efter 6 år, så timingen de satt är nog dåligt avpassad mot bilens faktiska kvalla.
V70N däremot hade bra rostskydd, 11 år och ingen rost eller behov av uppdatering. Bytte framskärm pga rost orsakad av en sten som hamnat imellan innerskärm och lack och skavt hål i galven.

TommyP86 skrev:Jag har servat v70 II typ -08 som rullat över 50-60 utan omlack utan rost. Däremot, så fort första bonnasmeden slipar igenom galvet på valfri karossdel är det bara skräp sen. Så har man en galvad bil som rostar, har man galvskador under lacken.
Enda som rört min bil var verkstaden när de gjort service.

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]