Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Rådlös skrev:Märkliga siffror.
Jag har en V70 2.0F -08. Den drar i genomsnitt 1,18 L/mil. Alltid på E85. Jag har aldrig tankat annat. Skulle jag dra släp, vilket kanske bara händer någon gång om året, så drar den markant mer.

En fundering, har man slarvat med service och oljebyten i din bil?
Verkar som att så snart spritbilarna dyker upp så sker mirakel, energi dyker upp i mängder där den inte borde finnas med tanke på etanolen s avsevärda skillnad i energivärde gentemot ex bensin.
Fast vem har inte skarvat lite efter lite starkt

"in vino Veritas" eller inte...

OBS! Detta är INTE riktat emot Rådlös som är en klok skribent här på forumet utan bara en allmän betraktelse.

"In vino Veritas, in aqua Sanitas" (I vinet sanningen, i vattnet hälsan)
av oldtimersmc
Ugglas skrev:Har köpt en T4F MY12, PS-låda, som jag hittills bara kört på bensin, och den ska enligt uppgift vara rätt snål med den lila 1.6l motorn. Min gamla V70 2.5l 170hk, automat var rätt törstig i stan (1.3 - 1,5) men låg hyfsat till på landsväg (0,75l i 90 km och 0,85l i 110 km), så jag såg fram emot att kunna spara in en del på soppapengarna, framförallt i stan där jag bor, men ack så besviken jag blev. Denna bil drar ju 1.2l-1.3l i stan och 0,75l-0,80l i landsvägskörning, det är ju för fan nästan lika illa som den gamla. Visst kan man köra den snålare om jag är helt ensam i bilen och kör extremt försiktigt på jämn väg och aldrig övertiger 90km, men så kör man knappast i praktiken. Hur mycket drar den då om jag skulle tanka etanol? Är det något fel på bilen, eller drar de så här mycket om man inte kör extrem ecodriving?

1.6L sprit-motor +Automat + tung bil + köra i stan :-)-)

Ps den drar mer än min Mustang v8 305++hkr och ungefär samma vikt
av perhall
Kan det vara PS-lådan som är boven? Borde ju inte vara det men den drar trots allt ca 10 % mer och försämrar 0-100 från 8,7 till 9,9 enligt Volvo.

Är fortfarande - efter diverse Merca, BMW och Audi - förbluffad över hur snål T4 är. Körde precis 50 mil (en ganska välspecad sträcka jag kör med liknande körstil) med en X1 20d xDrive. Den drog 9,5 där min T4 skulle ligga kring 10,3-10,5 vid motsvarande körning. Allroaden kring 9. 520dTA kring 8,5. En 2,5FT kring 13-14 på bensin och en tidig V70II ännu högre...
PH
av CarlRo
oldtimersmc skrev:
Ugglas skrev:Har köpt en T4F MY12, PS-låda, som jag hittills bara kört på bensin, och den ska enligt uppgift vara rätt snål med den lila 1.6l motorn. Min gamla V70 2.5l 170hk, automat var rätt törstig i stan (1.3 - 1,5) men låg hyfsat till på landsväg (0,75l i 90 km och 0,85l i 110 km), så jag såg fram emot att kunna spara in en del på soppapengarna, framförallt i stan där jag bor, men ack så besviken jag blev. Denna bil drar ju 1.2l-1.3l i stan och 0,75l-0,80l i landsvägskörning, det är ju för fan nästan lika illa som den gamla. Visst kan man köra den snålare om jag är helt ensam i bilen och kör extremt försiktigt på jämn väg och aldrig övertiger 90km, men så kör man knappast i praktiken. Hur mycket drar den då om jag skulle tanka etanol? Är det något fel på bilen, eller drar de så här mycket om man inte kör extrem ecodriving?

Menar du att T4F dra mer en T4 när båda körs på bensin?
av Droopy
0,65 är väl ca 0,75 i real life, färddatorn är ganska missvisande i min iaf och det skiljer mellan den i instrumentklustret och den i sensus displayen, men mäter man över 1år och vid pump får man ett rättvisare resultat. Men 0,75 är väl bra det med, och i ärlighetens namn spelar ju ingen roll om bilen drar 0,65 el 0,75 det är småpengar i det stora hela det handlar om.

Jag kan då bara konstatera att på bensin är min T4F lika törstig som min gamla V70N -02a 2,4T el om man vänder på det, min gamla 2,4T drog lika lite....
av Sharkbait
Droopy skrev:Jag kan då bara konstatera att på bensin är min T4F lika törstig som min gamla V70N -02a 2,4T el om man vänder på det, min gamla 2,4T drog lika lite....

Ja, hur skall man vända och vrida på det?

Hur kan en V70N 2,4T vara lika snål som en T4F?

Hur kan en T4F vara lika törstig som en V70N 2,4T?

Löjligt att nyare och "snålare" motorer får lägre utsläpp och därmed lägre skatt när de har ungefärlig samma förbrukning som äldre "skitigare" motorer.

När skall de sluta med dessa bluff tester.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Aaaahhh! Vi tar det igen.

Det är inte nya motorns fel att nya karossen väger mer än gamla.
Är förbrukningen densamma, är drivlinan snålare.

Dessutom är luftmotstånden olika.
Det är inte bara att anpassa allt efter snål-svensson och körcykler för att få ner förbrukning, allt från fotgängarskydd till bränslekvalitet inverkar.
av perhall
Mina V70II har visat +-1% på färddatorn alla tre, samtliga bensin.
Många som har diesel säger att de visar mer fel...
PH
av oldtimersmc
CarlRo skrev:
oldtimersmc skrev:

Menar du att T4F dra mer en T4 när båda körs på bensin?
Antagligen så är det så då dessa är anpassade efter 2 olika bränslen som dessutom har varierande egenskaper.
Mao svårare att optimera en multi än en mono.
Men det är o andra sidan inga större avvikelser.
Fördelen med spriten är att man kan ladda hårdare utan spikningar, fråga BSR som maxar e85 rovor på rad..
av oldtimersmc
Det är ingen slump att f rovorna är lika sällsynta som ett ärligt svar från Maud O ...
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]