Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varken Volvo eller BMW, som refererades till ovan, tillverkar egna automatlådor. ZF, som BMW använder som leverantör, verkar ha lyckats bäst på sista tiden när det gäller att få till lådor som hjälper till att sänka förbrukningen.
Förr (läs när 700-serien tillverkades) använder Volvo både ZF och Borg Warner (numera Aisin-Warner) som leverantörer. När det skulle till en automatlåda i 850, men tvärställd lång motor mellan framhjulen, kunde ZF inte konstruera en sådan åt Volvo. Men Aisin kunde, så Volvo använde förstås den leverantören. Idag tror jag ZF har åttastegat för tvärställda motorer, de också, men Volvo har fortsatt med Aisin.

Visst har utvecklingen på automater varit märkbar de senaste årtiondena. Automaten till 850 var fortfarande hopplös att dra husvagn med, men den jag har nu fungerar det utmärkt med. Jag valde manuell till min 850, bland annat av den anledningen.
Exquattro skrev:
philipsguy skrev:Grattis till bilen. Konstigt att ingen påtalat den vanliga visan om den dåliga Haldexen än :evil: :roll:
Jag hade V60AWD My13 tidigare, nu i princip likadan fast My15. Äntligen har jag idag fått chansen att testa lite i ett snöigt Tranås och de nackdelar med ett kasst ingrepp och annat med den förra kan jag inte känna med min nya. Kanske har det utvecklats en del eller hade jag ett för tidigt exemplar första gången. Från Audi Quattro till den var inte alls roligt men nu håller jag med trådskaparen allt vad jag kan. Jag är helnöjd, även om Mattish som haft den i helgen skriver att han tyckte den var rå!! Fattar inget. Kanske han menar Råstyrka jämfört med D2 :D
Spot-on!
Ett halvmodernt uttryck för grym ;)
Exquattro skrev:
philipsguy skrev:Grattis till bilen. Konstigt att ingen påtalat den vanliga visan om den dåliga Haldexen än :evil: :roll:
Jag hade V60AWD My13 tidigare, nu i princip likadan fast My15. Äntligen har jag idag fått chansen att testa lite i ett snöigt Tranås och de nackdelar med ett kasst ingrepp och annat med den förra kan jag inte känna med min nya. Kanske har det utvecklats en del eller hade jag ett för tidigt exemplar första gången.
Ok philipsguy, jag kan väl lägga in något om Gen 5 då på din begäran då. My 15 har nya mjukvaran som drar upp tycket på pumpen rejält och låser kopplingen titt som tätt i förebyggande syfte vare sig det behövs eller ej, för att kompensera hårdvarans slöhet, det ger mycket bättre prestanda vid körning än i mjukvaran från MY13, skillnaden är enorm.

Om det kommer att hålla får framtiden utvisa, för GEN 5 har ju mindre och färre lameller och inget oljefilter till oljebadet för lamellerna o pumpen, hur det ska hålla med högt pumptryck och ideliga inkopplingar i onödan får vi väl se. Så... nöjd nu :-)-)
VolvoB20 skrev:Ok philipsguy, jag kan väl lägga in något om Gen 5 då på din begäran då. My 15 har nya mjukvaran som drar upp tycket på pumpen rejält och låser kopplingen titt som tätt i förebyggande syfte vare sig det behövs eller ej, för att kompensera hårdvarans slöhet, det ger mycket bättre prestanda vid körning än i mjukvaran från MY13, skillnaden är enorm.
Är det inte samma hårdvara i alla gen 5, dvs MY14 och MY15? Tänkte ifall MY14 kan/kommer få den mjukvaran också eller måste det vara en -15?
Schmoyoho skrev:
VolvoB20 skrev:Ok philipsguy, jag kan väl lägga in något om Gen 5 då på din begäran då. My 15 har nya mjukvaran som drar upp tycket på pumpen rejält och låser kopplingen titt som tätt i förebyggande syfte vare sig det behövs eller ej, för att kompensera hårdvarans slöhet, det ger mycket bättre prestanda vid körning än i mjukvaran från MY13, skillnaden är enorm.
Är det inte samma hårdvara i alla gen 5, dvs MY14 och MY15? Tänkte ifall MY14 kan/kommer få den mjukvaran också eller måste det vara en -15?
I princip samma hårdvara, My13/14/15 men en del av de tidiga pumparna hade visst kvalitets-problem så när man laddade mjukvaran som jagade upp trycket i pumpen rejält så orkade de inte med och de behövde bytas.
apersson850 skrev:Ibland får man ingen uppdatering om man inte gnäller.
Tänkte mest ifall uppdateringen endast gällde MY15 eller om den fanns till tidigare också.
VolvoB20 skrev:I princip samma hårdvara, My13/14/15 men en del av de tidiga pumparna hade visst kvalitets-problem så när man laddade mjukvaran som jagade upp trycket i pumpen rejält så orkade de inte med och de behövde bytas.
Kom inte gen 5 med MY14? Eller är det något undantag jag missar? Nya V40 kom väl MY13 med en massa saker som senare kom på MY14 på övriga modeller t.ex digitala kombiinstrumentet...?
Just den dåliga awd:n kom till modellår 2013.
VolvoB20 skrev:
Exquattro skrev:
Jag hade V60AWD My13 tidigare, nu i princip likadan fast My15. Äntligen har jag idag fått chansen att testa lite i ett snöigt Tranås och de nackdelar med ett kasst ingrepp och annat med den förra kan jag inte känna med min nya. Kanske har det utvecklats en del eller hade jag ett för tidigt exemplar första gången.
Ok philipsguy, jag kan väl lägga in något om Gen 5 då på din begäran då. My 15 har nya mjukvaran som drar upp tycket på pumpen rejält och låser kopplingen titt som tätt i förebyggande syfte vare sig det behövs eller ej, för att kompensera hårdvarans slöhet, det ger mycket bättre prestanda vid körning än i mjukvaran från MY13, skillnaden är enorm.

Om det kommer att hålla får framtiden utvisa, för GEN 5 har ju mindre och färre lameller och inget oljefilter till oljebadet för lamellerna o pumpen, hur det ska hålla med högt pumptryck och ideliga inkopplingar i onödan får vi väl se. Så... nöjd nu :-)-)
Det kan faktiskt hålla riktigt bra om inkopplingarna är hårda. Man tänker sig ju att en riktigt hård inkoppling, typ clutch dumping skulle slita rejält på lamellerna men generellt så lever en oljebadad lamellkoppling längst om man dunkar i dem riktigt hårt. Den totala energin som ytskitet får suga upp blir mycket lägre per inkoppling. Så om inte skivan spricker av belastningarna bör det gå bra annars.
crumpets skrev:Det kan faktiskt hålla riktigt bra om inkopplingarna är hårda. Man tänker sig ju att en riktigt hård inkoppling, typ clutch dumping skulle slita rejält på lamellerna men generellt så lever en oljebadad lamellkoppling längst om man dunkar i dem riktigt hårt

Nu kan du ju inte dunka ihop skivorna stenhårt, det var någon tillfällig mjukvaruversion som gjorde det, men det var inte lyckat, för då kunde man inte svänga på asfalt för kopplingen måste slira för att bilen ska kunna svänga.

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]