Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bem, skatten på din och min bil höjs mer än så. Vi har en extradebitering från Transportstyrelsen på 338 kr att vänta. Från 1182 (1247 inklusive registerhållningsavgift) till 1520 kr.

Man kan undra varför skatterna måste höjas så till den milda grad på allt i allmänhet och sådant som har med bilar att göra i synnerhet? Ständiga höjningar av fordonsskatten. Bensin- och dieselskatten som till ca 75% består av skatt. Snart säkert en skatt på dubbdäck också. Eller varför inte momsen på själva bilen som i Danmark där till exempel en V70 kostar ungefär dubbelt så mycket som här.

Vad får vi bilister tillbaka i form av vägunderhåll och annat bilrelaterat? Inte mycket enligt mig. Enbart bensin- och dieselskatten drar in 70 miljarder årligen. Trafikverkets vägavdelning får 20 miljarder. 3 av dom 20 läggs på underhåll av beläggningar. Tänk om åtminstone ynka 20% av bara bensin- och dieselskatten kunde läggas på beläggningar, då skulle 5 gånger fler vägar än idag asfalteras varje säsong.
Senast redigerad av 2 GustavE, redigerad totalt 0 gång.
helgonet1 skrev:
Axan skrev:
rosenlorden skrev:Mmm, irriterande, men när Miljöpartiet är med och leker måste man inse att det blir så här. Helst ska vägarna bort och folket bo i skogen framför en brasa, som givetvis inte har utsläpp. Industri behövs väl inte!? :roll:
Jag börjar bli jävligt trött på detta land. Höga inkomstskatter, höjd fordonsskatt, höjd trängselskatt. När ska det ta stopp?
När vi säger ifrån??
Säga ifrån? Tror du att det hjälper? Vi har redan röstat fram ett nej för trängselskatt i Göteborg. Jahopp, sa politikerna och la på några extra kronor nu efter jul.
GustavE,
Ja den där registerhållningsavgiften glömde jag.
Blir 21% höjning då i mitt och ditt fall. Ugh, på bara ett år. Kan det bli samma visa nästkommande år?
Om ja och det fortsätter i den takten så på 5 år har man ju höjt 100% jämfört med första årets fordonskatt i mitt fall.
Hoppas inte det blir så. Fast vem vet, det kanske blir än värre.
/Bo
Jag börjar bli jävligt trött på detta land. Höga inkomstskatter, höjd fordonsskatt, höjd trängselskatt. När ska det ta stopp?[/quote]

När vi säger ifrån??[/quote]

Säga ifrån? Tror du att det hjälper? Vi har redan röstat fram ett nej för trängselskatt i Göteborg. Jahopp, sa politikerna och la på några extra kronor nu efter jul.[/quote]

Tydligen inte men vi är för mesiga, för snälla. Protestera för bövelen! Om alla bilister skulle protestera, dvs vara eniga då skulle det göra skillnad. Annars kommer detta att fortgå och till slut får du och alla andra som inte har råd ställa bilen och ta bussen lr cykla
GustavE skrev: Varför höjs skatten? Det kostar att klä drygt 81 000 otacksamma bussresenärer per år i t ex Östersund i svindyra märkesvinterjackor för 4000 kr styck och dessutom förse dom med splitter nya iPhones á 7000 kr.
Vad är det för rasistiskt strunt! De flesta flyktingar lever på existensminimum efter att de kommer hit.. De största kostnaderna är boende där inte en krona går till behövande utan oftast direkt ner i någon girig hyresvärd som tar överpriser av staten för skruttiga lägenheter.
Det som måste finansieras nu är vissa bostadsområden som numera får skattefinansierade miljardbidrag.. I Danderyd t.ex, där snittar varje familj 8000kr/månad i bidrag. (Rut och rot och andra skattefinansierade avdrag uppgår alltså till 8000kr/månad och hushåll i snitt i Danderyd!)
Håll dig till ämnet och skippa SD-smörjan... så ska jag inte bli off topic heller.

(Edit: Källa: http://www.etc.se/inrikes/i-danderyd-fi ... gs-sverige )
Då kan inte jag vara sämre än att presentera uttag av bidrag, dock från en "fattig" kommun:

Utbetalt rot-avdrag 2013
Kommun Antal Belopp Snittbelopp/köpare
BOTKYRKA 4985, 78925948, 15 833

Utbetalt rut-avdrag 2013

Kommun Antal Belopp Snittbelopp/köpare
BOTKYRKA 2 314, 12921410, 5 584
http://www.privataaffarer.se/bostad/har ... est-593705
Förstår dock inte vad för relevant jag bidrar med att bidra med statistik kan ju gynna vem man vill.
Hela tråden spårar ju ur här. Vore intressant om någon lyckades ta reda på hur det hela med skattebefrielsen kommer fungera för V70 VEA:n.

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]