Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

lättast är att bara plocka av elmotorn och skruva bak den manuellt i stället för att dra el o jävlas.
Bilia sa att det inte gick att göra själv då man måste koppla in en dator för att dra bak handbromsen. Rent lurendrejeri och bluffmakeri. 2300 vill dem ha för entimmesjobbet som lätt fixas av den händige...
matand12 skrev:lättast är att bara plocka av elmotorn och skruva bak den manuellt i stället för att dra el o jävlas.
Bilia sa att det inte gick att göra själv då man måste koppla in en dator för att dra bak handbromsen. Rent lurendrejeri och bluffmakeri. 2300 vill dem ha för entimmesjobbet som lätt fixas av den händige...
Åk tillbaka till Bilia och be dom öppna en ask bromsbelägg till bakbromsarna. I den asken finner du en instruktion som beskriver hur du går tillväga för att byta beläggen. Jag gjorde det hos BraBil och kundmottagaren stod där med hakan i golvet "Jaha... Oj. Måste va nåt nytt dom börjat med".
Och det är beskrivet just så som du förklarar, bort med motorn och skruva bak hylsan som pressar belägget. Inget laborerande med ström och kablar hit och dit :-)-)
matand12 skrev:lättast är att bara plocka av elmotorn och skruva bak den manuellt i stället för att dra el o jävlas.
Det är inget 1 timmes jobb, min mek gjorde det på ca 15 min. Fick beläggen bytta i samband med servicen i Torsdags.
Skall byta fram och bak på min my12, sällan man ser fram emot att byta bromsar men det gör jag nu.
Fram är som tidigare modeller och bak är utan tvekan lättare på nya oavsett vilken metod man använder.
Skönt slippa p-bromsbackarna .

Hur långt har den rullat?
Mina klossar bak bytade jag vid 8000 mil trots att volvomeken påpekade redan vid 6500mil.
Fram har jag inte byta än men blir nog snart ,rullat snart 10000 mil
Klart väldigt individuellt men jag kör sällan stadskörning.
8700 tror jag den har gått, trampar inte så ofta på hejdaren även om jag kör hårt. Beläggen är inte slut men fick muntligt påpekande av besiktningen, då byter jag för det blir dyrt att vänta.
Har inte papper på byte hos mig nu men bak höll de ca 11000 mil och fram ca 13000 mil.
Bilen har nu rullat 19000 mil och nyservad, var inte aktuellt med nya klossar.
Men så rullas det mycket landsväg. Men har tidigare inte haft bilar där de hållit så länge.
AndS skrev:Har inte papper på byte hos mig nu men bak höll de ca 11000 mil och fram ca 13000 mil.
Bilen har nu rullat 19000 mil och nyservad, var inte aktuellt med nya klossar.
Men så rullas det mycket landsväg. Men har tidigare inte haft bilar där de hållit så länge.
Makalöst!
Förr så va många bilar skrot efter 13k (inte volvo) :D
Ad on info.
En liten extra info, kontakten till elhandbromsen lossas genom att man tar en liten mejsel och i den fyrkantiga förhöjningen så lyfter man den lilla flärpen som sitter dik emot motor delen mao det sitter en liten tunn plastgrej som skall pillas utåt för att du skall kunna lyfta bort kontakten och komma åt stiften.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]