Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
valln skrev:
Sceptic skrev:
valln skrev:Min jätteseriösa Volvomek kände också till problemet och menade att det var några årsmodeller där det var vanligast.
Vilka var årsmodellerna då?
valln skrev: På 2.5FT är problemet mindre förekommande, i allafall vad gäller forumrapporter.

Är det D5 som har större problem? Har för mig att en Volvomek nämnde den i sammanhanget med remmar men jag är osäker. Hur ofta ska remmarna bytas? Man får nog åka in på rem och kompressorkoll innan varje resa låter det som :cry:
Jag minns inte riktigt vilka årsmodeller som var problemet tyvärr.

En ide är att sammanställa alla forumiter som har varit registrerade och aktiva innan deras kamremshaveri och således exkludera forumiter som registrerade sig på forumet i samband med haveriet.
Tom 09 sitter det den "sämre" pumpen med sämre lagret, 10 och senare blev det bättre med ny pump, men inte felfritt. Felet är ju bensin som diesel tydligen så inte just D5/2.4D relaterat eller ens dom äldre motorerna.
Minst lika allvarligt fel är ju felaktig oljenivå så ser man inte upp varvar motorn ihjäl sig med samma kostnad för motorbyte som följd.
Synd att man inte kan byta till nyare maskin när det händer för skall man lägga ut dessa summor så vill man ju ha nya maskinen också med dubbla stressfläktar så det känns lite bättre i själen.
Inte minst baserat på hutlösa priser på äldre snurror som går åt på skrot pga detta.
av least
xerent skrev:Sen späds det på med att det är en sån ohygglig kostnad i det fall det inträffar, vilket gör att folk är rädda för det trots att risken att drabbas är relativt liten.
Samma beteende som när en smittsam och läskig men ovanlig sjukdom härjar.
Användarvisningsbild
av Sceptic
ER skrev:
Tom 09 sitter det den "sämre" pumpen med sämre lagret, 10 och senare blev det bättre med ny pump, men inte felfritt. Felet är ju bensin som diesel tydligen så inte just D5/2.4D relaterat eller ens dom äldre motorerna.
Minst lika allvarligt fel är ju felaktig oljenivå så ser man inte upp varvar motorn ihjäl sig med samma kostnad för motorbyte som följd.
Synd att man inte kan byta till nyare maskin när det händer för skall man lägga ut dessa summor så vill man ju ha nya maskinen också med dubbla stressfläktar så det känns lite bättre i själen.
Inte minst baserat på hutlösa priser på äldre snurror som går åt på skrot pga detta.
"Felaktig oljenivå", när tar eländet slut ?:-/ Dock liten risk för min del då jag har full koll på oljenivån. Vet du händelsevis när remmarna skall bytas på en 2.5FT?
Som det sagts tidigare i tråden så tror jag också att alla fel verkligen syns på ett forum som det här medan alla ägare till felfria bilar inte gör det. Att läsa här blir lite som att läsa en läkarbok - man har alla möjliga och omöjliga sjukdomar :wink:
av rid54
Motorn varvar ihjäl sig pga att den bränner smörjolja? Vad gör föraren i det läget, tittar på? Borde räcka med att lägga i högsta växeln och stå på bromsen. Eller är kopplingen för klen?
av llesrof
rid54 skrev:Motorn varvar ihjäl sig pga att den bränner smörjolja? Vad gör föraren i det läget, tittar på? Borde räcka med att lägga i högsta växeln och stå på bromsen. Eller är kopplingen för klen?
Och om man har automatlåda?
av svedan
least skrev:Att en faktura är på 50 000 kr för motorbyte är inte samma pris som Volvo Cars betalar till verkstaden.
Jo, det var det. När jag lämnade bilen (Haveriet var på en resa i Norrland)hos en auktoriserad Volvoverksstad, misstänkte de direkt att det var AC + kamrem. Men reparationen började ju som privat/försäkringsreparation. Under stilleståndet, ca 2-3 veckor, fick verkstaden ok från Volvo. Tackar så mycket! Men jag såg internfakturan som Volvo betalade (verkstaden har ju inget intresse att bjussa Volvo) och den var på drygt 50 tusen. Senare på min Bilia i Stockholm, kunde min mek gå in på Volvo och se reparationen. Billigare att repa än att riva ut och byta motor. Han bekräftade att det var ganska ok pris. Sedan kom frågan om min kamrem, som byttes vid 11 000 mil behövde bytas vid 18000 mil (ordinarie). Ingen kunde svara på frågan då bytet inte var "officiellt"! Men jag har reparationsrapporten från verkstaden, så nästa byte blir vi ca 39 000 mil!
vad jag förstod, gällde denna AC bara D5 och typ -08. Sedan kanske Volvo byggt in ett skydd, inte vet jag. Men felet är ju inte modellrelaterat, utan endast en mindre volym av en årsmodell som jag förstår.
av Andis
Så gjorde golf diesel 1980 års modell även med korekt oljenivå. Båda mina föräldrar hade varsin på 80 talet. Båda gjorde likadant var tydligen ett modell fel. Men dom sluta om man vred av tändningen verka som dom behövde lite diesel för att antända oljan.

Någon som vet om det fungerar lika på nya bilar?
Användarvisningsbild
av xerent
[quote=valln]En ide är att sammanställa alla forumiter som har varit registrerade och aktiva innan deras kamremshaveri och således exkludera forumiter som registrerade sig på forumet i samband med haveriet.[/quote]

valln tänker rätt men jag tror det statistiska underlaget blir alldeles för litet för att kunna dra några slutsatser.
av rid54
llesrof skrev:
rid54 skrev:Motorn varvar ihjäl sig pga att den bränner smörjolja? Vad gör föraren i det läget, tittar på? Borde räcka med att lägga i högsta växeln och stå på bromsen. Eller är kopplingen för klen?
Då har man problem :shock: , men inte olösbara. Jag har sett ett par filmer på sånt här och liknande missöden. Kan man hålla bilen still tillräckligt länge så att nån annan kan täppa till motorluftintaget kan det kanske gå att rädda situationen. Beklagar utsvävningen....
av Yaniz
rid54 skrev:
llesrof skrev:
Då har man problem :shock: , men inte olösbara. Jag har sett ett par filmer på sånt här och liknande missöden. Kan man hålla bilen still tillräckligt länge så att nån annan kan täppa till motorluftintaget kan det kanske gå att rädda situationen. Beklagar utsvävningen....
Eller att täppa till avgasröret, men då kanske det springer läck på något olämpligt ställe p g a trycket?

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]