Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Exquattro skrev:EjS, Hujeda mej :???: Jag misstänkte att det var något sådant men eftersom du skrev det i SEK blev jag lite fundersam. Lite konstig matematik tycker jag, tydligen motarbetar man miljövänligare nybilar i Danmark, men såklart, man har ju inte någon bilproduktion att hålla under armarna heller. Prioriterar man mindre bilar kanske?
I Sverige ger man skatterabatt på det som är miljövänligt.

I danmark skattas allt som inte är det extra mycket.

Det är väldigt effektivt. Men man har räknat ut att om man slopade bilavgiften på 180+25% ville man få in samma betalning iom att folk ville köpa större och flera bilar.
av AndS
apersson850 skrev:Vet inte var ni fått det här med lagerhyllor ifrån? Dagens industriprodukton har nästan inga lager alls. Ofta klarar man sig max en dag utan leveranser av nya prylar, och ibland blir det problem redan efter några timmar.
Skulle Volvo sluta montera 5-cylindriga motorer idag tar de slut redan i början på nästa vecka. Sen finns det förstås prylar på väg från underleverantörer, men det är ändå inte speciellt många dagar bort som de tar slut, om de slutar tillverka.

Det som tar längst tid att ändra brukar vara inköpsavtalen, och hur de ser ut på Volvo vet förstås inte jag. Men rent allmänt hur man tillverkar maskiner av alla slag idag, det vet jag alldeles förbaskat väl, för det står jag mitt i varje dag.
Det som tar tid är att ställa om är produktionslinor för annan tillverkning gällande tillverkningsmaskiner och som du skriver även underleverantörernas produktion av nya komponenter. Men även produktionslinor av bilarna som får annan bestyckning där motorerna påverkar montering och utrustning.
Även marknadens efterfrågan påverkar hur man tar till sig nya modeller, ta V70 2.0F eller 2.0D som väl inte blev någon höjdare i Sverige försäljningsmässigt.
av ChristerN
Läser i många trådar diskussioner om 4wd eller 2wd.
Har själv min första 4wd och tycker det är lite som det där med dubbdäck i områden där det händer att det är isigt och halt på vintern:
Jag har inte lust att krocka ett par gånger om året bara för att jag inte har dubbat lika lite som jag vill sitta fast på en öde väg på landet ett par gånger per vinter bara för att jag inte har 4wd.
Bägge har hänt mig med dubbfria däck och även med 2wd.
Att det kostar mer i skatt och förbrukning kan jag ta. Det är ändå billigare än med plåtreparationer och med att stå och vänta på bärgare i en snödriva.
Men det är ju tur att vi är olika!

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]