Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Strebern skrev:Appropå förbrukning, min bil drar (mätt vid pumpen) ca 0,9-1,0 blandad körning på B95, och ca 1,1-1,2 blandad körning på E85.

Det känns som att bilen bara har 200 hk när jag kör på B95 (superslö), medan på etanol känns bilen som trimmad gentemot bensin. Volvo påstår ju dock att bilen har 231 hk oavsett bränsle.... :roll:
Enligt bilregistret;
Blandad körning: 9,9 bensin och 13,8 med etanol
Landsväg; 7,2/ 10,2
Stadskörning; 1,47/ 20,1
Om du till och med kommer under de uppgivna värdena ovan (som brukar vara optimistiska) så är det nog en stor del landsväg med i beräkningen eller så har du en betydligt snålare bil än min :wink:
Jag frågade Polestar om skillnaden mellan att köra på E85 och 98 och de svarade att det på pappret finns en skillnad men att en normalförare troligtvis inte skulle märka någon skillnad. Innan jag gjorde Polestaroptimeringen upplevde jag, som bäst, en marginell skillnad mellan 95 och E85. Om du upplever bilen "superslö" med ett av bränslena så gissar jag att något kan vara felinställt.
Användarvisningsbild
av Sceptic
börne skrev:Är S80 mycket lättare än V70? För jag har aldrig kommit upp i dom förbrukningssiffrorna.
Vet ej, kanske är det de bredare 18"-däcken, som är original med R-Design, + automat som gör att bränsleförbrukningen anges högre för min. Gå in på Transportstyrelsen och kolla vad som anges för just din bil;
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... aruppgift/
Användarvisningsbild
av börne
Jo... kör ju med 17" & manuell så det sparar såklart lite.

Dessa siffror stämmer med verkligheten rätt bra för mig.

Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,6 L/100KM

Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 6,3 L/100KM

Bränsleförbrukning, stadskörning: 12,5 L/100KM
Användarvisningsbild
av börne
nejo skrev:Körde tidigare en S80 2.5T -07 och blandad körning drog den 1.15-1.2l/mil
Tung gasfot antar jag :wink: Men sen ska väl dom senare med 231hk som jag har dra mindre trots mer effekt, detta enligt en Volvosäljare, sant eller inte vet jag inte.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Skulle tro att "blandad körning" har lite olika innebörd för olika personer :wink:
Användarvisningsbild
av Strebern
Sceptic skrev:
Strebern skrev:Appropå förbrukning, min bil drar (mätt vid pumpen) ca 0,9-1,0 blandad körning på B95, och ca 1,1-1,2 blandad körning på E85.

Det känns som att bilen bara har 200 hk när jag kör på B95 (superslö), medan på etanol känns bilen som trimmad gentemot bensin. Volvo påstår ju dock att bilen har 231 hk oavsett bränsle.... :roll:
Enligt bilregistret;
Blandad körning: 9,9 bensin och 13,8 med etanol
Landsväg; 7,2/ 10,2
Stadskörning; 1,47/ 20,1
Om du till och med kommer under de uppgivna värdena ovan (som brukar vara optimistiska) så är det nog en stor del landsväg med i beräkningen eller så har du en betydligt snålare bil än min :wink:
Jag frågade Polestar om skillnaden mellan att köra på E85 och 98 och de svarade att det på pappret finns en skillnad men att en normalförare troligtvis inte skulle märka någon skillnad. Innan jag gjorde Polestaroptimeringen upplevde jag, som bäst, en marginell skillnad mellan 95 och E85. Om du upplever bilen "superslö" med ett av bränslena så gissar jag att något kan vara felinställt.
Jag har en MY10 och manuell låda. Enligt manualen ska den dra runt 8,6 blandad körning om jag inte missminner mig.

Jag kör på 245/40-18 med de siffror jag presenterade. Det är typ till och från jobbet varje dag, ca 2 mil landsväg + 0,5 mil stadstrafik, dock brukar det bli en hel del "gasande", skulle nog kunna frisera siffrorna drygt 10% om jag körde som en miljövän (just jag, jag kör ju på etanol, dvs jag är väldigt miljövänlig jämfört med de flesta hur jag än gör....)
av nejo
Lyfter denna tråden, då jag läser, lite här och var, att det ska vara en del problem med just denna motorn.
Ska visst även ha skrivits om det här på forumet, men hittar inget när jag söker.

Någon som haft en 2.5FT som gått 12k mil eller mer?

Vid vilken temperatur börjar det bli svårt för en etanolmotor att starta? Är -10 -15 problematiskt?

Någon som upplevt problem med bränslespridarna (tror jag det hette)?

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]