Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
Ja hur som helst så fick vi höra av Ford att byte var vid 12000mil men vi byte bort Focusen innan det blev aktuellt att byta partikelfilter
Jag läste denna text i ett annat forum o där ska filtret bytas vid 12000mil

Ford skriver följande om din bil, för att förtydliga är "evakuering" alltså när bilen bränner rent filtret:
"En tryckfallsgivaren är ansluten till dieselpartikelfiltret via tryckfallsgivarens ledningar för att övervaka trycket före och efter dieselpartikelfiltret. Tryckfallsgivaren omvandlar dessa mätvärden till en signalspänning som sedan skickas till PCM för att fastställa om evakueringsprocessen ska utföras eller inte. PCM väljer optimal tidpunkt för evakuering av dieselpartikelfiltret. Vid normala körförhållanden äger evakueringsprocessen rum när PCM-styrdonet har beräknat att dieselpartikelfiltret behöver evakueras och då ett antal fördefinierade villkor uppfylls (t ex beträffande kylvätsketemperatur, fordonshastighet och motorbelastning). Motorstyrsystemet stänger EGR-ventilen och aktiverar turboladdaren. Denna ökar motorbelastningen och avgasflödeshastigheten sänks. Därefter, med hjälp av bränsletillsats och efterinsprutning, förbränns sotpartiklarna.Efter evakuering finns det askrester kvar i dieselpartikelfiltret. På grund av askresterna måste filtret bytas varje 120 000 km."
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=253404
av Jonh
Hur snabbt filtret blir igensatt beror helt på hur bilen körts. Jag har varit med om filter som behövts bytas innan 10k mil pga. att de varit fulla men även filter som hängt med uppåt 20k mil. Man kan inte säga att det ej behöver bytas filter vid 12k mil utan att först veta hur bilen brukats.
av Lövet
Gourmand skrev:Du har inte kommit med några "mothugg", du har gått till personangrepp och försökt diagnostisera mig såsom konspiratorisk. Det råder jag dig att sluta med, inte minst mot bakgrund av att du för närvarande har uppdrag som moderator på detta forum.
Denna tråd handlar inte om 2,0 D-motorn, utan om 1,6 Drive respektive D2-motorn och hur dessa motorer fungerar i V70. Du ställer en fråga till mig, som du också säger att du har svar på. Varför överhuvudtaget då ställa frågan ? Jag frågar bara om sådant som jag själv inte har svar på och där jag är intresserad av svaret. Sådana där retoriska barnsligheter får du klara utan min hjälp.
Är inte gropen du gräver åt dig själv djup nog än? Anledningen till frågan är enkel och mycket viktig. Den visar att samma motor med samma filter kan kräva olika bytesintervall på grund av applikationen! Precis på samma sätt kan samma 1.6d motor kräva olika service när den sitter i olika bilar. Genom att svamla bort frågan visar du att du inte kan någonting om hur ett partikelfilter egentligen fungerar.

För er som är intresserade så är svaret på varför Volvo valde rening på 2.0d motor är det för att man inte kunde få upp tillräcklig avgastemperatur på grund av avgassystemets konstruktion i s40/v50. Samma sak kan mycket väl förklara de olika servicerutinerna hos de övriga märkena.

Dina påståenden att Volvo gör detta av girighet är bara orimliga. Om de nu gjorde detta medvetet och för att tjäna pengar. Varför har de då gått ifrån detta på samma motor? Varför har de inte bytesintervall på alla filtermodeller? Istället lägger man ner miljoner på att utveckla nya filter som tar bort bytesintervallet. Logiskt, ja visst.
av Gourmand
Du kan förstöra ett partikelfilter på några få tusen mil, om du verkligen går in för det. Att köra på ryssdiesel eller motsvarande, att enbart köra korta sträckor och sällan låta motorn uppnå arbetstemperatur är ett annat. Att ha detta som utgångspunkt för uppbyggandet av ett serviceschema är dock är inte bara dumt, det är lurendrejeri. Att min tidigare 1,6Drive med den äldre konstruktionen nu gått drygt 22.000 mil med samma partikelfilter och fortfarande inte har behov av något nytt filter talar sitt tydliga språk. Volvo hade mkt enkelt kunnat revidera detta serviceschema och ersatt denna "obligatoriska punkt", med en enkel kontroll av filtret, men väljer att fortsätta på den inslagna vägen och kunderna få betala gigantiska summor för detta trams. Det är detta det handlar om och ingenting annat.
av T5smurfen
Jahaa det blev ju en hel del prat om filter på mitt inlägg........:-D tjaa som gammal volvonörd så är man väl fortfarande lite småskeptisk mot allt vad citroen/Peugeot står för och har väl haft lite val och kval mot den här psa motorn även om ford varit med på ett hörn. 5an kanske vore ett lika bra eller bättre alt. Köper man D3 163hk istället så kanske det inte skiljer så jävla mkt på soppaförbrukningen iaf som man tror. Det varierar ju kraftigt från person till person men jag skulle kunna tro att d2 ligger vettig tanke runt 0.5-055 blandad och D3 med samma människa bakom ratten på 06-0.65 vad vet jag. Bara det att man har fler mil på mätaren för summan pengar när man köper men andrahandsvärdet kanske är bättre på D3. Har vi några D3 ägare med oss här? :-) orkar inte lägga ut en tråd om bränsleförb d3 haha :-d
av Lövet
Om du läser tidigare inlägg så ser du att i test skiljer mindre än en deciliter mellan DRIVe och dieselfemmorna. Alltså 175kr i månaden om du kör 1500 mil per år...
av perhall
En sak går inte att komma ifrån: Peugeot/Citroën bygger extremt hållbara dieselmotorer. Där tror jag inte ens Volvo kan konkurrera. 1,6--dieseln är extremt hållbar.
I övrigt tycker jag också att de femcylindriga ger mer bangs for the bucks.
PH
av Lövet
Dekra har bra rapporter över fel per 100 bilar: http://www.used-car-report.com/index.ph ... no_cache=1
av perhall
Dekra är utmärkt! Bygger ju på 15 miljoner biltester (besiktning/TÜV) eller kanske ännu mer i denna databank.
Dock gör den ju ej skillnad på stora eller små fel? ELler är det vägt?
Problemen med BMW och Audi som verkar ha rätt ojämn kvalitet är att de hamnar högt i DEKRA men ligger sist/bland de sista i rapporter om motorproblem - har varit uppe både i Sverige (tror det var LF:s statistik för maskinskador) och AutoExpress (brittisk motortidning).
PH

Lyfter en gammal tråd då det nu eventu[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]