Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Sålänge dom tillverka är 60-serien borde dom kunna tillverka V70. Den är nästan lika modern som 60-serien. Har fått facelift sensus, bättre egenskaper på vissa grejor jämfört med V60 etc. XC90 tillverkade dom länge. Tror inte det är så mycket dyrare att låta V70 vara kvar i produktion. För V90 ska väl vara betydligt större?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Linqid skrev: Fast nu är ju Volvo ute efter att höja statusen på sitt varumärke (och priset på bilarna)
Svår balansgång, det innebär ju också att man lämnar positionen som Sveriges mest sålda bil och familjefraktare för de stora massorna för att istället sikta in sig på ett mycket mindre och exklusivare segment.

Det kommer ju att innebära att vi vanliga dödliga inte har råd utan får gå på andra märken om vi vill ha en rymlig familjekombi.

Men det är kanske hela strategien när Sverige bara blir en pluttmarknad för Volvo jämfört med Kina tex.
av perhall
I så fall måste ju Volvo hitta en unik nisch. De har sämre motorer, chassin och infotainment (med vissa undantag) än premiumtyskarna och numera är prisnivån ungefär densamma... om Volvo höjer den blir det alltså en dyrare produkt än BMW Audi Merca, kan det hålla? Nja...
av Linqid
VolvoB20 skrev:
Linqid skrev: Fast nu är ju Volvo ute efter att höja statusen på sitt varumärke (och priset på bilarna)
Svår balansgång, det innebär ju också att man lämnar positionen som Sveriges mest sålda bil och familjefraktare för de stora massorna för att istället sikta in sig på ett mycket mindre och exklusivare segment.

Det kommer ju att innebära att vi vanliga dödliga inte har råd utan får gå på andra märken om vi vill ha en rymlig familjekombi.

Men det är kanske hela strategien när Sverige bara blir en pluttmarknad för Volvo jämfört med Kina tex.
Ska man tro tidningarna ska nästa V60 bli något boxigare och rymligare, och därmed fylla tomrummet som uppstår efter V70. Om det sen stämmer eller inte är en annan fråga, men det känns ju logiskt då V60 idag är för liten. Bagaget är verkligen inget att hurra över...
av Linqid
perhall skrev:I så fall måste ju Volvo hitta en unik nisch. De har sämre motorer, chassin och infotainment (med vissa undantag) än premiumtyskarna och numera är prisnivån ungefär densamma... om Volvo höjer den blir det alltså en dyrare produkt än BMW Audi Merca, kan det hålla? Nja...
I dag ser det ut så. Men med nästa generation? Givetvis är det svårt för Volvo att hålla samma tempo som tyskarna i dagsläget, men ambitionen måste ju någonstans vara att hålla jämna steg. Nya 90-serien kommer förhoppningsvis sätta ribban för kommande Volvo. Angående priset vette tusan om jag tycker att prisnivån är samma, även om de tre ovan nämnda gått ner något i pris är man fortfarande dyrare. Vill man ha en 520d med samma utrustning som ex en V70 D4 aut med BE, Klimat VCO, lite större fälgar och metallic så blir BMW:n snabbt hundra lakan dyrare. Visserligen tack vare omfattande kampanjer, men så ser det ju alltid ut..
av refbob
Passat har alltid varit en skitbil. Hade en 06:a som rostade efter 1 år! Omlackering alla dörrar och baklucka. Det är ju grunden samma bil idag. Undrar om den nya blir bättre. Volvo är en rejälare bil. Går som en klippa på vägen. Jag gillar inte den utveckling som är nu. Man skall inte se ut ur bilen. Pyttesmå fönster och hög midja och ingen skuff. Och sedan skall det vara så aktiv körning att man får sitta och passa med ratten hela tiden. Undrar om man har sista riktiga bilen med en skuff som är gjord att lasta i och en bekväm bil.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag åkte 500 km i en alldeles ny Octavia 170 hk diesel DSG i Tyskland häromdagen. Det var enbart på autobahn och med toppfart en lång del av sträckan.

Bullernivå och speciellt vibrationer i chassin är märkbart sämre än V70. Absolut ingen tvekan så att själv en normal förare ville känne skillnad på långtur.

Drivlina däremot är MYCKET bättre än kombinationen D5 aut. Okej ljud och bottendrag är sämre i Octavia men det är marginalt. När man då kollar förbrukningen blir skillnaden tydligare.

V70 tycker jag vinnar på komforten men jag är överraskad - verkligen en bra bil octavia är i det prisläge. Även gps och infotainment liggar över Volvo - dock med en plastigare och klenare känsla i interiören.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
VolvoB20 skrev:240 hk 500 Nm 240 km/h 6.3 s 0-100 awd 0.53 l/m

Känns som min xc70 D5 står still i jämförelse.
3,8 Bar laddtryck och 500 Nm redan från 1750 rpm. Låter grymt för en 2.0 liters diesel tycker jag, hur håller det ihop, D5 har ju 1,5 bars laddtryck :-o

Men 388.000 i grundpris är ju häftigt......
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag tror inte så många är villiga att slanta upp så mycket på en VW, då köper dom nog hellre merca,volvo,bmw etc. :) Men visst det är otroligt att dom kan plocka ut så mycket ur en 2-liters diesel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det man undrar är om det kommer finnas någon volvo kvar att köpa för oss som vill ha en rymlig familjefraktare till lösbart pris och har trivts oerhört bra i V70.

Om V70 läggs ned, och det bara finns en rejält dyr premium V90 och en plågsamt trång V60 för människor där imagen är viktigast. Vad gör vi V70/Xc70 åkare då, byter till passat?

Passat är ju inne på 8:e generationen, V70 är väl bara på gen II. Är det verkligen läge att döda 70 serien redan. Varför ingen gen III.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag skulle låta den kallna innan eventuell &[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare