Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanF
Kul tanke :lol:

Max vrid på dessa motorer brukar ligga någonstans mellan 2500 - 3000 v/min
Och jag vet iof inte hur du kör en diesel men jag brukar växla vid 2000 v/min under normalkörning och vid omkörning så växlar inte jag ned.
av jpennerb
HakanF skrev:Kul tanke :lol:
Ingen tanke. Det är fysikens lagar. Vridmomentet minskar med varvtalet, väldigt enkelt. Om man förstår! ;)
av Maximuspro
Tycker det är tråkigt att så fort det pratas om effektökning och folk vill ha råd om hållbarhet osv då blir tonen så negativ, bromsar håller inte, tokkörning osv, varför kan det inte gå i en positiv anda men med faktaton. Den som frågar efter råd är sugen och vill kanske inte ha kommentarer från de som aldrig i livet skulle chippa sin bil. Kunde vara kul om de som trimmat ger råd och givetvis pekpinnar eftersom det inte är riskfritt. :D
Användarvisningsbild
av EjS
Det största momentet på hjulen finns ju i 1:an vid maks moment. Därför vettigt att strypa den. Ingen fwd som klarar att lägga ner 520 Nm i marken.
av perhall
jpennerb,
du la ju upp en accvideo på din bil för ett tag sen, då hördes ett vinande ljud vid acc. Samma ljud finns även i V40 T5 vid fullt acc... men inte i 2,5T/FT original... pratade nyligen med en jurist hos en branschorganisation. Efter flera år i branschen känner han inte till ett enda fall där trim från tredjepartsleverantör entydigt skapat omfattande motorskador... så BSR/RICA är säkert sämre än Polestar men inte särskilt farligt ändå...
PH
Användarvisningsbild
av ER
Trim behöver inte orsaka skadan men försäkringsbolag ska neka all form av ersättning när det kommer fram att det trimmats utan att premie efter nya effekten betalats. Att sen bolag ibland kan vara "snälla" och blunda för fakta är ju en annan femma. Är det då godkänt av volvo så betalar du rätt premie när det regbesiktats och effekten är korrekt inom felmarginalen på pappret.
Att då riskera allt bara för motorförsäkringen gått ut är ju lika dumt som att hoppa med huvudet före från 10:e våningen enbart för att räkna hästkraft/krona när du kanske inte ens känner skillnaden om du inte vet att det är 226hk istället för 205hk och då "känner" den osv..
av jpennerb
perhall skrev:jpennerb,
du la ju upp en accvideo på din bil för ett tag sen, då hördes ett vinande ljud vid acc. Samma ljud finns även i V40 T5 vid fullt acc... men inte i 2,5T/FT original... pratade nyligen med en jurist hos en branschorganisation. Efter flera år i branschen känner han inte till ett enda fall där trim från tredjepartsleverantör entydigt skapat omfattande motorskador... så BSR/RICA är säkert sämre än Polestar men inte särskilt farligt ändå...
PH
https://www.youtube.com/watch?v=I3FC01E9O1U

Här är filmen. Man hör ett litet vinande ljud. Kan vara transmissionen som väsnas. Väldigt väldigt sällan jag använder den maximala effekten och det är inget jag lagt märke till förutom i filmen. För övrigt har man nytta av effekten dagligen. Bilen blir mer harmoniskt med mer kraft och lådan jobbar bättre och använder vridet bra. Det gör mycket att orginaleffekten på 200hk redan innan 2500rpm. Är riktigt nöjd för övrigt med autotechs trim! :-)-)
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
ER skrev:Trim behöver inte orsaka skadan men försäkringsbolag ska neka all form av ersättning när det kommer fram att det trimmats utan att premie efter nya effekten betalats. Att sen bolag ibland kan vara "snälla" och blunda för fakta är ju en annan femma. Är det då godkänt av volvo så betalar du rätt premie när det regbesiktats och effekten är korrekt inom felmarginalen på pappret.
Att då riskera allt bara för motorförsäkringen gått ut är ju lika dumt som att hoppa med huvudet före från 10:e våningen enbart för att räkna hästkraft/krona när du kanske inte ens känner skillnaden om du inte vet att det är 226hk istället för 205hk och då "känner" den osv..
Min kärra sotade igen tack vare Promotech boxen. Men om trimmet låg bakom att laddluftröret till turbon inkl fäste pajade kan inte jag svara på. Men nu när filtret är fixat, trimmet borta, så ryker bilen inget. Innan var det som en 65 tons tradare. Så nog kan trim förstöra! :(
Användarvisningsbild
av Perra83
Gotlandsbästa skrev:
ER skrev:Trim behöver inte orsaka skadan men försäkringsbolag ska neka all form av ersättning när det kommer fram att det trimmats utan att premie efter nya effekten betalats. Att sen bolag ibland kan vara "snälla" och blunda för fakta är ju en annan femma. Är det då godkänt av volvo så betalar du rätt premie när det regbesiktats och effekten är korrekt inom felmarginalen på pappret.
Min kärra sotade igen tack vare Promotech boxen. Men om trimmet låg bakom att laddluftröret till turbon inkl fäste pajade kan inte jag svara på. Men nu när filtret är fixat, trimmet borta, så ryker bilen inget. Innan var det som en 65 tons tradare. Så nog kan trim förstöra! :(
Håll gärna isär trimmboxar och mjukvara. Boxar som lurar bilens elektronik är inte att rekommendera.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
@Perra83. Jag berättade bara vad som hände mig & vad jag hade! Det jag hade anser jag skadade bilen i mitt tycke! Mjukvara har jag inte testat ännu, hoppas det är bättre! :-)-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]