Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av curry
En volvoverkstad torde väl säga att följer man senaste rek. av bytesintervall på multirem + spännare, samt håller ac-systemet i ordning så ska inget hända... Men jag undrar hur lite köldmedie man kan ha i systemet utan att smörjningen av kompressorn blir lidande? Så lite att man känner av dålig kyla i bilen en varm dag, eller ännu mindre? Eller börjar det bli farligt för kompressorn redan en vid marginell minskning? Det kanske är värt tusenlappen det brukar kosta att låta tömma/väga/fylla systemet, även om det "kyler bra" som jag tycker min gör (när jag testar i rejält varmt garage).
Användarvisningsbild
av helgonet1
Brainy skrev:Det är ju frihjulslagret som skär. Smörjer kylmediumet det?
Tror också att det är så.
av valln
curry skrev: Det kanske är värt tusenlappen det brukar kosta att låta tömma/väga/fylla systemet, även om det "kyler bra" som jag tycker min gör (när jag testar i rejält varmt garage).
Det kan nog vara vanskligt att i "onödan" fylla på kylmedel i ac, kan vara någon kondensor eller liknande som kan ge upp av operationen.
Användarvisningsbild
av helgonet1
xerent skrev:Jag är intresserad. Det kan lätt bli en storsäljare. Min tanke var att man antingen tar en kamremskåpa till en plåtslagare och ber honom tillverka nya av plåt, men det kanske inte funkar? Kanske behövs en aggregatremskåpa istället, som håller inne remmen om den skulle gå av.
Precis det jag ska göra. Jag ock min arbetskollega spånade lite om detta idag och han sade "varför inte köpa en kåpa på skroten och lämna in den till plåtslagaren som gör en exakt likadan men i plåt lr rostfritt plåt. Borde ju fungera eftersom plåtslagaren har en exakt mall och jobba efter, vad tror ni? Jag tänker iallafall pröva detta. Sen ska jag åka iväg till volvo verkstan och be dem sätta dit den nya kåpan åt mig :mrgreen: Har de frågor så svarar jag gärna på dem :-)-)
Användarvisningsbild
av Jorglund
Har försökt att läsa alla trådar ang detta problem men inte riktigt hajat om det gäller alla nyare årsmodeller av D5 ?
Har jag samma risk/problem med min MY14 ?

Senast jag hade en D5 var 2004 och den körde jag 37K mil med och inga ras på varken AC eller remspännare ??

Isåfall är jag nog beredd att pynta en slant för en fungerande lösning, min plan är att behålla nuvarande bil några år efter att Leasingen är klar..
Användarvisningsbild
av helgonet1
Dpblad skrev:Får man vara nyfiken och fråga vad du och ni andra är beredda att betala för en stålkåpa?
Ja en plåtkåpa kan väl inte vara så dyr? I vilket fall som helst är det säkert mycket billigare än att betala för ett motorras.
Jag ska undersöka detta så fort jag kan.

Ska ta ett snack med plåtslagaren om det är genomförbart och vad det kan kosta. Om
allt klaffar så tänker jag fixa mig en sådan. Så förhoppningsvis slipper jag problemet med motorras om aggregatremmen skulle gå av. Slipper åka omkring och vara orolig för att det ska hända, finns ju alltid i bakhuvudet sen jag fick info om detta problem. Blir nojig på remmen ?:-/ och allt vad den kan ställa till med om den går av.. :*O/ :-O)
av SupaBeast
helgonet1 skrev:
Dpblad skrev:Får man vara nyfiken och fråga vad du och ni andra är beredda att betala för en stålkåpa?
Ja en plåtkåpa kan väl inte vara så dyr? I vilket fall som helst är det säkert mycket billigare än att betala för ett motorras.

Ska ta ett snack med plåtslagaren om det är genomförbart och vad det kan kosta. Om
allt klaffar så tänker jag fixa mig en sådan. Så förhoppningsvis slipper jag problemet med motorras om aggregatremmen skulle gå av. Slipper åka omkring och vara orolig för att det ska hända, finns ju alltid i bakhuvudet sen jag fick info om detta problem. Blir nojig på remmen ?:-/ och allt vad den kan ställa till med om den går av.. :*O/ :-O)
Be han göra två så tar jag en oxå ;) fast det jag funderar över är om plåtslagaren ändå måste göra den lite annorlunda ändå. Tror inte att det har så mycket med kåpan i sig att göra, utan att den egentligen täcker för lite av remmen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SupaBeast skrev:
helgonet1 skrev:

Be han göra två så tar jag en oxå ;) fast det jag funderar över är om plåtslagaren ändå måste göra den lite annorlunda ändå. Tror inte att det har så mycket med kåpan i sig att göra, utan att den egentligen täcker för lite av remmen.
Bilden du länkade till var ju suverän.
SupaBeast skrev: Här är en bild på inre kåpan också
5-Cyl Diesel 2,4D 2010 - 2.1.jpg
Det är ju hur stora hål som helst för remmen att fara in genom.

Räcker det med att tejpa över dem med silvertejp så slipper man ett motor-ras för 100.000 kr.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]