Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Lyfter en gammal tråd som handlar om rost i kanten ovanför vindrutan till följd av stenskott. Jag har inte det problemet på min nästan nya MY -15 ... än. Men jag misstänker starkt att jag kommer att få det om jag inte vidtar några åtgärder i preventivt syfte för att skydda kanten på ett eller annat sätt. Är det någon/några som försökt sig på en lösning på detta problem? Vilka är era erfarenheter i så fall? Vilket är bästa alternativet?
Användarvisningsbild
av palmqvist
Det enda jag kan tänka mig e att montera stenskottsfilm på den ytan som e mest utsatt, de flesta montörer av solfilm kan sätta sådan film med
av andersuw
palmqvist skrev:Det enda jag kan tänka mig e att montera stenskottsfilm på den ytan som e mest utsatt, de flesta montörer av solfilm kan sätta sådan film med
Ja det är ett av de alternativ jag funderar på. Sedan kan man också tänka sig att lägga någon (avtagbar) massa i skarven mellan rutan och takkanten såsom föreslås tidigare i tråden (Plasti Dip från Mekonomen). Man skulle också kunna försöka hitta någon tunn självhäftande gummilist som man pressar in i springan.

Nu är jag mest nyfiken på om någon har provat någon av dessa alternativ (eller något annat) och vad erfarenheterna är.
av bjorn_and
andersuw skrev:
palmqvist skrev:Det enda jag kan tänka mig e att montera stenskottsfilm på den ytan som e mest utsatt, de flesta montörer av solfilm kan sätta sådan film med
Ja det är ett av de alternativ jag funderar på. Sedan kan man också tänka sig att lägga någon (avtagbar) massa i skarven mellan rutan och takkanten såsom föreslås tidigare i tråden (Plasti Dip från Mekonomen). Man skulle också kunna försöka hitta någon tunn självhäftande gummilist som man pressar in i springan.

Nu är jag mest nyfiken på om någon har provat någon av dessa alternativ (eller något annat) och vad erfarenheterna är.
Jag köpte plastfilm på biltema. Sitter en remsa ovanför rutan och en på motorhuvens framkant. Har suttit i ett år nu, syns knappt, sitter bra och ingen tendens till gulnad eller smutskant.

Och skyddar bra mot stenskott förstås.
av andersuw
bjorn_and skrev:Jag köpte plastfilm på biltema. Sitter en remsa ovanför rutan och en på motorhuvens framkant. Har suttit i ett år nu, syns knappt, sitter bra och ingen tendens till gulnad eller smutskant.

Tack! Låter intressant!

Några följdfrågor: Exakt vilken plastfilm var det du köpte? Hur gjorde du för att få ner den till lämplig bredd? Jag gissar att den inte var så smal att du kunde använda den som den var eller ...? Om du har (eller enkelt kan fixa) bilder på hur det ser ut på din bil får du mer än gärna lägga upp dem.

Är även motorhuvens framkant en svag punkt när det gäller rost p.g.a. stenskott på dessa bilar? Jag tror mig inte ha haft det problemet på min V70 -02 och kan inte påminna mig att jag hört talas om att andra haft det heller. Men det kan förstås även här skilja lite i detaljutformningen jämfört med den senare V70-generationen.
Min XC70 från 2012 har motorhuv i aluminium och front i plast. Det är taket som är i stål.
Normalt galvar man inte tak, då de normalt anses okänsliga för rost. Men det förutsätter ju att lacken är hel.
av AndS
apersson850 skrev:Min XC70 från 2012 har motorhuv i aluminium och front i plast. Det är taket som är i stål.
Normalt galvar man inte tak, då de normalt anses okänsliga för rost. Men det förutsätter ju att lacken är hel.
Det är samma på V70, plast i fronten och sedan lättmetall i huven. Tror att problemet är lite överdrivet, även om några få fått stenskott ovanför rutan.
Vår har -08 och snart 20 000 mil har inga märken, men visst kan man få det och skulle det hända med genomslga får man väl dutta i lite färg.
Hellre det än plastremsor som riskerar att lossna i kanterna och skit som kan leta sig in, men det är ju bara min åsikt :wink:
av andersuw
AndS skrev:Det är samma på V70, plast i fronten och sedan lättmetall i huven. Tror att problemet är lite överdrivet, även om några få fått stenskott ovanför rutan.
Vår har -08 och snart 20 000 mil har inga märken, men visst kan man få det och skulle det hända med genomslga får man väl dutta i lite färg.
Hellre det än plastremsor som riskerar att lossna i kanterna och skit som kan leta sig in, men det är ju bara min åsikt :wink:
Stenskott på huven lär ju vara svårt att helt undvika. Det är ju inte bara yttersta kanten som kan drabbas i det fallet. Men där hjälper det förstås att det är aluminium, både på V70N och V70 II. När det gäller kanten ovanför rutan är det ju lite värre eftersom det är ogalvad stålplåt. Och som jag har förstått det är det en liten konstruktionsmiss av Volvo att det finns en såpass tydlig kant däruppe där stenar kan ta så illa att de slår hål på lacken. Men risken för det är kanske lite beroende på hur man kör. Ligger man inte och nosar andra i baken får man mindre skit i fejset. ;-)
av bjorn_and
andersuw skrev:
bjorn_and skrev:Jag köpte plastfilm på biltema. Sitter en remsa ovanför rutan och en på motorhuvens framkant. Har suttit i ett år nu, syns knappt, sitter bra och ingen tendens till gulnad eller smutskant.

Tack! Låter intressant!

Några följdfrågor: Exakt vilken plastfilm var det du köpte? Hur gjorde du för att få ner den till lämplig bredd? Jag gissar att den inte var så smal att du kunde använda den som den var eller ...? Om du har (eller enkelt kan fixa) bilder på hur det ser ut på din bil får du mer än gärna lägga upp dem.

Är även motorhuvens framkant en svag punkt när det gäller rost p.g.a. stenskott på dessa bilar? Jag tror mig inte ha haft det problemet på min V70 -02 och kan inte påminna mig att jag hört talas om att andra haft det heller. Men det kan förstås även här skilja lite i detaljutformningen jämfört med den senare V70-generationen.
Ska se om jag kan ta bild senare, men det är inte mycket att se. Vad gäller huven så kanske den inte rostar, men det är ju ändå trist med stenskott där. Innan jag satte på filmen så hade jag redan ett par stenskott precis på kanten, men inget ovanför. Ovanför rutan likaså. Bilen hade då gått ca 1200 mil.

Här är iallafall artikeln på biltema. Tycker inte riktigt jag känner igen bredderna, men jag minns nog fel. Får gå ut och kolla på bilen sen. Kostar ju nästan ingenting, borde vara helt riskfritt att prova (jag har ju aldrig försökt dra bort dem...).

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000034957/

Självklart kan man se filmen, men jag stör mig betydligt mindre på det än stenskott. Och det är svårt att få det riktigt bra på just huven, eftersom filmen är ganska styv, behöver vikas om kanten plus att den ska följa huvens veck. Jag är nöjd, men inte säkert alla hade varit det. Ovanför rutan blir det kanonbra, där kan man inte misslyckas.

Och som en del skriver här, att det blir smutskant och gulnar: det är inget jag har märkt. Och skulle det bli det efter ett par år så kostar alltså en hel rulle 35 spänn. Tar bara minuter att sätta på också. Sen om hela lacken följer med när man drar loss tejpen eller man får ett helsike med att tvätta bort limrester kan jag inte svara på :)
Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?[…]