Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Färdiga kablar finns knappast nej, men jag ser inte vad som är krångligt? Köp en släpvagnskontakt och koppla lite. :)
Användarvisningsbild
av MartinS
13-polig kontakt, 341769 på Biltema, 139kr.
Koppla därefter den medföljande c-tek adapternkabeln på stift 9 och 13 i kontakten. Röd till 9 och svart till 13.

Klart!
Användarvisningsbild
av Perra83
MartinS skrev:13-polig kontakt, 341769 på Biltema, 139kr.
Koppla därefter den medföljande c-tek adapternkabeln på stift 9 och 13 i kontakten. Röd till 9 och svart till 13.

Klart!
Är det så!?

Då köper jag en 13-polig kontakt direkt! Ctek snabbkontakter har ja ett par stycken :lol:

Då borde man kunna ladda alla bilar så om dom har en 13-pol kontakt?
Användarvisningsbild
av MartinS
Så skall det va ja, eventuellt kan man ju vilja lägga en 15A säkring i serie på röd kabel.

Jag har inte kikat på något kopplingschema för bilarna i fråga men stift 9 är konstant 12v matning avsäkrad till 30A enligt ISO standard för 13-poligt uttag.
av ahlis1
Cedrix skrev:Tycker det enda bra permanenta inkopplingen är med calix/defa lösningen.
Funderar på att sätta in en calix laddare i bilen, ser dom kostar ca 1000:-.
Håller med, jag var själv inne på att köpa en ny ctek-laddare men har helt skrotat den tanken nu, en fast monterad calixladdare är ju en bra mycket smidigare lösning.
Användarvisningsbild
av MartinS
ahlis1 skrev:
Cedrix skrev:Tycker det enda bra permanenta inkopplingen är med calix/defa lösningen.
Funderar på att sätta in en calix laddare i bilen, ser dom kostar ca 1000:-.
Håller med, jag var själv inne på att köpa en ny ctek-laddare men har helt skrotat den tanken nu, en fast monterad calixladdare är ju en bra mycket smidigare lösning.
Det beror ju lite på hur mana använder bilen och laddaren. Jag sätter bilen på laddning när den står i garaget någon vecka utan att användas. Det känns lite onödigt att värma motorn samtidigt då.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är ju inte helt fel att öppna motorhuven då och då för att koppla in laddaren. Det finns ju andra saker där under också som man kan passa på att titta på samtidigt. :o
Användarvisningsbild
av MartinS
SvenB skrev:Det är ju inte helt fel att öppna motorhuven då och då för att koppla in laddaren. Det finns ju andra saker där under också som man kan passa på att titta på samtidigt. :o
Exakt, putsen! :)
Användarvisningsbild
av Camel
RilleS skrev:Ladda genom släpvagnskontakten tycker jag låter jättesmidigt, i varje fall för min del.
Jag har gjort en hemmatillverkad adapter med en comfort connect i ena änden och en 13-pol stickkontakt till släpvagnsuttaget i den andra (om du har ett 13-pol uttag) så att man kan ladda utifrån. Mycket bekvämt.

(Klicka för större bild)
Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]