Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
Maxi-Trygg lär inte ta en sådan kostnad om man inte kan få meken att säga att packningen är trasig.
Att Volvo känner till problemet och tar det på GoodWill är en annan sak.
av Icebear
Hej Andis!
Det är så som cox säger det blir svårt att få Goowill eller Maxitrygg om inte topplockspackningen har gått sönder.
Men om den går sönder så ska det i första hand gå på Goodwill,
Meken som jag anlitar är en nära vän till mig och han fixade så att jag fick byta packningen igenom att säga att den var trasig.
För Goodwill är tidsbegränsat från år till år så jag ville inte chansa att den går sönder när både Goodwill och Maxitrygg löpt ut eller
har överskridit 15 000 mil !
av zews100
Helt rätt gjort fast jag kan mistänka att många här resonerar på annat vis..Finns inte en verkstad så vitt jag vet iaf i mitt län där det inte grejjas o fixas lite...Absolut ska man göra så..Nån jävla förmån ska man väl ha om man kan i det här samhället.. Känner själv en del folk på min närmaste verkstad och kan säga så här efter att ha ägt våran XC70 D5 -10 i knappt 6 månader, hade aldrig kunnat fixa allt själv som har rasat på denna bil om jag inte fått nåt litet hjälp utifrån. för att kalla volvo idag" hållbara bilar" är bara skitsnack tyvärr.Dacia som nån var inne på är rena skrotet att köra och åka i men enligt verkstans egen undersökning så är det den bästa bilen sett ur reklamationer. Apropå stötdämpare så blir jag lika full i skratt varje gång man ser Zlatan reklamen när han dundrar runt med Volvon så snön yr..Åkte från Östersund via Vemdalen och sveg för typ 2 veckor sedan och när tempmätarn visade -36 märkte jag en viss förändring i bilens komfort..Stötdämparna fram frös ihop så vid minsta ojämnhet så kändes det som om ryggen gick av..Nu skulle man ha gjort en reklamfilm. Vid mora stod tempen på ca -15 och då började bilen bete sig som vanligt..Vinterbil jojo tänkte man ju såklart..men likförbannat så kämpar man på med täta verkstadsbesök och varje gång allt fungerar tycker man ju naturligtvis att det är världens bästa bil.. :D
av Gourmand
Vad jag förstår så är det egentligen bara flamskyddet på din Webasto-värmare som gått sönder. I övrigt har bilen fungerat bra. En bränsledriven tillsatsvärmare kräver alltid reparationer förr eller senare, de håller helt enkelt inte i evighet. Kör man diesel bör man också undvika alltför många korta körningar och man bör naturligtvis inte använda tillsatsvärmaren under sådana körförhållanden. Utöver detta bör man även motionera värmaren ibland även under sommaren. Med de enkla tipsen kan man hålla liv i dessa "extratillbehör" längre, men underhållsfritt och gratis blir det aldrig.
av Andis
blundahl skrev:Hej Andis!
Det är så som cox säger det blir svårt att få Goowill eller Maxitrygg om inte topplockspackningen har gått sönder.
Men om den går sönder så ska det i första hand gå på Goodwill,
Meken som jag anlitar är en nära vän till mig och han fixade så att jag fick byta packningen igenom att säga att den var trasig.
För Goodwill är tidsbegränsat från år till år så jag ville inte chansa att den går sönder när både Goodwill och Maxitrygg löpt ut eller
har överskridit 15 000 mil !
Okej tack för ditt svar. med andra ord inte alarmerande stor risk att den går sönder gissar jag.
För det här är första gången jag hör att en D5 har problem med topp packning som kan gå sönder. Är väll extremt ovanligt?

Någon som vet vad det är för material i packningen mig veterligen brukar väll dieslar ha typ metall packning över hela ytan.
av least
Intressant att auktoriserade verkstäder som Bilia Haga Norra ställer upp på detta, dvs låter Volvo ta kostnaden för "kompisreparationer". Självklart ska man om möjligt hjälpa sin kunder men då ska verkstaden ta kostnaden.
av Icebear
Hej least!
Tycker inte du att volvo ska stå för kalaset märklig!
Om volvo gör dålig kvalitet och är medveten om det, tycker inte du att volvo fabriken ska stå för det??? :-O)
av least
blundahl skrev:Hej least!
Tycker inte du att volvo ska stå för kalaset märklig!
Om volvo gör dålig kvalitet och är medveten om det, tycker inte du att volvo fabriken ska stå för det??? :-O)
Självklart ska Volvo stå för denna typ av fel. Men i detta fallet finns ingen återkallelse!
OM det vore så att dessa motorer rasar i större omfattning än normalt så skulle kunder, försäkringsbolag, media samt Volvo Car Corporation
känna till detta problemet och en återkallelse skulle utfärdas.

Och ja, de flesta komponenter oavsett tillverkare är "dåliga" i den betydelsen att de har en begränsad och planerad teknisk livslängd.
"Ingen" kund är villig att betala priset för komponenter som håller i evighet.
Användarvisningsbild
av falcon
Min värmare har gett upp igen...
det finns många Thermotop värmare på Ebay, skulle en från ex VW funka om jag flyttade över styrkortet från min?.
eller använda den som donator?
av mortimer
falcon skrev:Min värmare har gett upp igen...
det finns många Thermotop värmare på Ebay, skulle en från ex VW funka om jag flyttade över styrkortet från min?.
eller använda den som donator?
Såhär är det utifrån vad jag förstått och kunnat läsa mig till.
Det är en ThermoTop EVO som siter i våra bilar. Det som är modifierat från original är att Volvo lagt egen programvara i den. Borde därmed gå att återanvända ditt kort från den befintliga såvida det inte är felkällan.
När jag sedan kikat på reservdelar till värmaren så har ÅF uppgett att det är olika artnr på original värmare kontra OEM version, vilket då kan tyda på att delarna inte är identiska.
För egen del så hade jag köpt en värmare på Ebay. Fungerar det inte så har du fått kunskap och lärt dig på kuppen samt som det mest troligt går att sälja den vidare på svenska Blocket.

Over and out..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]