Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
SvenB skrev:Jag upprepar min fråga som jag ställde tidigare i tråden: Vad är det för nackdel för den som vill ladda sitt batteri att ansluta minus i chassie :?: Jag tror inte att det är något "påhitt" detta.
+1 :-)-)

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Saxat från ett inlägg Camel gjort i annan tråd:

Batteriets laddningsstatus är inte enkel att avgöra enbart på polspänningen. För att kunna lita på polspänningen måste batteriet ha vilat en bra stund och hänsyn till temperaturen måste tas. Det är sällan det går i bilar. På en del varianter av senare MY finns därför även en BMS (battery monitoring sensor) som komunicerar med CEM via LIN och som tillför ytterligare övervakning av ström till/från batteriet, batterispänning och temperaturen. Denna matas direkt från batteriet och mäter därför exakt polspänning nära batteriet utan spänningsfall och strömmen genom minuskabeln. Sensorn sitter direkt ovanför batteriet och mäter därigenom även omgivningstemperaturen runt batteriet. Sensorn möjliggör exaktare kontroll av laddningen m.a.p. polspänning, temperatur, last, osv. Statistikmöjligheter som t.ex. hur många laddningar/urladdningar som skett och om batteriets gränser överskridits kan man också få. Eftersom mätningen är ganska exakt och sker nära batteriet kan man genom strömändringar och spänningsändringar avgöra batteriets interna impedans som ytterligare kan användas för att optimera laddningen t.ex. om batteriet blivit kraftigt urladdat då generatorns spänning kan begränsas något för att förhindra kraftiga strömrusningar vid laddningens början. Impedansen kan även säga lite om batteriet är friskt eller inte. Och inte minst kan sensorn avgöra batteriets laddningsstatus vid urladdning med avstängd motor för att förhindra skadlig urladdning. Eftersom sensorn kommunicerar med CEM kan elförbrukare slås ifrån automatiskt när batteristatus så kräver.

Thomas
Användarvisningsbild
av PaNi
SvenB skrev:Jag upprepar min fråga som jag ställde tidigare i tråden: Vad är det för nackdel för den som vill ladda sitt batteri att ansluta minus i chassie :?: Jag tror inte att det är något "påhitt" detta.
I mitt fall: har du en CTEK comfort indicator och har anslutit plus till pluspolen på batteriet så finns det ingen chassi-jordpunkt i närheten att ansluta minuskabeln till. Lat som jag är ansluter jag därför minuskabeln till minuspolen på batteriet.

Finns det någon som VET om BMS:en fungerar när tändningen är avstängd? Den lär inte kommunicera med CEM då i alla fall, men kanske den minns vad som hänt och talar om det nästa gång CEM vaknar till liv?
Användarvisningsbild
av MartinS
Min comfort panel hade en sladd på tre meter, det borde ju räcka till att hitta en jordpunkt:-)
Användarvisningsbild
av PaNi
Jo, kom att tänka på ett tips för den som är på gång att köpa en CTEK. Jag har tre CTEK-laddare, varav den ena är en MXS 7.0. Alla tre är bra laddare, men det jag saknar på de övriga två är "supply"-läget som gör det möjligt att använda laddaren som vanlig 12V-källa. Användbart för att exempelvis driva kylväskor och annat som drivs men 12V.

Så mitt tips blir: välj en modell med supply-läge.
Användarvisningsbild
av PaNi
PaNi skrev:
MartinS skrev:Kort förklarat. BMS modulen (Battery Monitor Sensor) mäter hur pass batteriet laddas. Den sitter på minuspolen. Laddar du direkt på minus går du förbi den och bilen förstår inte att den fått laddningen som laddaren försett den med. Laddar du via chassie går det genom BMS och bilen vet då om vilken laddning den fått.
Det finns bättre och mer utförligt förklarat någonstanns i forumet, testa att sök.
Jag har läst det här tidigare men köper inte resonemanget. När du laddar med en laddare är ju bilen normalt avstängd. Då sover BMS:en och registrerar inte laddströmmen oavsett hur du kopplar. Förklara gärna för mig om jag missförstått något.
Det här sitter långt inne, men jag måste göra en pudel och erkänna att jag hade fel. Jag hade fel. Ni hade rätt. Enligt en insatt konstruktör på VCCs elkonstruktion så vaknar BMS:en upp med jämna mellanrum och håller koll på laddströmmen även när bilen är avstängd. Detta gör den helt autonomt, dvs den är inte beroende av att kunna kommunicera med andra styrenheter. Ergo, kopplar man laddaren direkt på polerna så har BMS:en en felaktig bild av batteriets laddningsstatus eftersom den inte ser strömmen från laddaren.

Ska genast dra på mig overallen och gå ut och koppla om minuskabeln till lämpligare jordpunkt.

Hej! Igår på vägen hem frå[…]

Vi som beställt nya V60

Tycker ni inte att V60n är alldeles fö[…]

Bak 30-21.4=8.6 Slitagegräns enligt Haynes 8.[…]

95E10. Kör ändå 95% på el s&[…]