- fre 17 jan 2014, 18:27
#825986
Saxat från ett inlägg Camel gjort i annan tråd:
Batteriets laddningsstatus är inte enkel att avgöra enbart på polspänningen. För att kunna lita på polspänningen måste batteriet ha vilat en bra stund och hänsyn till temperaturen måste tas. Det är sällan det går i bilar. På en del varianter av senare MY finns därför även en BMS (battery monitoring sensor) som komunicerar med CEM via LIN och som tillför ytterligare övervakning av ström till/från batteriet, batterispänning och temperaturen. Denna matas direkt från batteriet och mäter därför exakt polspänning nära batteriet utan spänningsfall och strömmen genom minuskabeln. Sensorn sitter direkt ovanför batteriet och mäter därigenom även omgivningstemperaturen runt batteriet. Sensorn möjliggör exaktare kontroll av laddningen m.a.p. polspänning, temperatur, last, osv. Statistikmöjligheter som t.ex. hur många laddningar/urladdningar som skett och om batteriets gränser överskridits kan man också få. Eftersom mätningen är ganska exakt och sker nära batteriet kan man genom strömändringar och spänningsändringar avgöra batteriets interna impedans som ytterligare kan användas för att optimera laddningen t.ex. om batteriet blivit kraftigt urladdat då generatorns spänning kan begränsas något för att förhindra kraftiga strömrusningar vid laddningens början. Impedansen kan även säga lite om batteriet är friskt eller inte. Och inte minst kan sensorn avgöra batteriets laddningsstatus vid urladdning med avstängd motor för att förhindra skadlig urladdning. Eftersom sensorn kommunicerar med CEM kan elförbrukare slås ifrån automatiskt när batteristatus så kräver.
Thomas
Insert punchline here !_____________________________