Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
mortimer skrev: Är anslutningen vattentät ?
CTeks tidigare skarvsladdar har varit sådär. Gummilocket har gärna hoppat dän mm. så det känns sådär att ha den i fronten.
Motorvärmarkontakten som man hade bakom regskylten på 850 va bra tyckte ja, det va bara att vika upp ena änden ansluta. Ett riktigt motorvärmaruttag fast med Ctek kontakt skulle ja kunna ha i grillen.
av mortimer
Finns ju en fördel med att ha den innanför motorhuven så motorhuvden måste vara öppen (har alltid bilen i garage när jag laddar) och det är just att man glömmer inte att ta ur laddaren när motorhuven är öppen när man ska köra iväg med bilen. För egen del så kommer jag montera min på batteriboxen.
av Stef750
Såg att det finns ett tillbehör till Cetec laddaren, där man pluggar i 12 volts kontakten inne i bilen och laddar den vägen. Någon som har erfarenhet av det och finns det några faror med tanke på elektroniken. Adaptern kostar bara någon hundring och det verkar ju väldigt smidigt. Man skulle ju då inte behöva öppna huven ens. Tänkte använda eluttaget som jag har kupevärmaren ansluten till.
av Malmstroem
Om du har ett cigarettändaruttag som är direktkopplat till batteriet ska det inte vara några problem. Det brukar vara en hyfsat stor säkring.

Problemet är att Volvo stänger av cigarettändaruttaget när du slår av nyckeln, vilket gör det svårt att ladda den vägen.
av Stef750
Ok. Alltid är det nåt... Har ju ett uttag i bagaget också. Där tror jag strömmen ligger på hela tiden även om jag tar ur nyckeln. Får kolla upp det. Vore skönt att ha allt inne i bilen under laddning. Men då kanske det inte är någon fara angående elektronik och sådant.
av AndS
Ola311 skrev:Hittar ingen bra plats att sätta minus på i motorn på min v70ll my09. Har rätt korta sladdar nån som har ett bra förslag?? :)
Sätt den på batteriet, du har en D5 -09 och de har vad jag vet inget kontroll av laddnivåer. Jag kör både plus och minus direkt på batteriet.
av mortimer
AndS skrev:
Ola311 skrev:Hittar ingen bra plats att sätta minus på i motorn på min v70ll my09. Har rätt korta sladdar nån som har ett bra förslag?? :)
Sätt den på batteriet, du har en D5 -09 och de har vad jag vet inget kontroll av laddnivåer. Jag kör både plus och minus direkt på batteriet.
Jag har kollat med två auktoriserade Volvo verkstäder/ÅF här i Kristianstad och de ser inga problem med att sätta bägge anslutnignarna direkt på batteriet på årsmodell 2008-2011. Står först i instruktionsboken för MY2012 att minusanslutningen måste vara i chassiet för att inte förorsaka problem med start/stop funktionen och energisparfunktionen i infotainmentsystemet.

Därmed dock inte sagt vart jag själv kommer sätta min anslutning i bilen nu till helgen.
av andsav
Hade problem att hitta någon bra chassipunkt i min XC70 MY13. Frågade en mekaniker som på en V70 i hallen visade att det finns en chassiskruv precis till höger om batteriet (om man står i fronten och tittar "mot" vindrutan). Skruven sitter några centimeter från batteriet och skyms lite av en kabel som går ut från batteriet. Lite trångt men var ändå ganska enkelt att ansluta. Perfekt att den är intill batteriet.

Har ingen aning om ifall det ser likadant ut på din årsmodell men det kan väl vara värt att kolla.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Ja det ser ut som en P3. T.ex. PBM (parking brake […]

Hej jag har en volvo s70/ 2000 Har besiktat bil[…]

Hej hade P1671 Felkod förut då jag byte[…]

Mått till rails på 945:a

Nån som har måtten vart railsen sitter[…]