Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Gordon vad han nu heters P1800 som gått 500 000 mil imponerar... visserligen en ägare och bra körprofil, men ändå
Intressant med Volvo-femman som kom 1991. Den drog mycket olja när den var ny (inte mycket men ovanligt mycket första 1000 milen), sen har den hållit hur bra som helst. Men det trodde man verkligen inte då!
Ett större problem har väl varit dieselmotorer över tiden...
PH
av osla
V70ägare skrev:Så du menar att både T2/T3/T4 är skräp där blocken och toppen spricker? Har du hört eller sett någon göra det ens på långmilarna? Varför tysk menar du? och aluminiummotorer kom ju redan till 850. ..skulle de med va lika klena i konstruktion?
den ända motorn som jag hittills hört om sett med egna ögon som rasat är D2. En S60 och en V60. Jag påstår inte att det är,skräp men någon dom vet vad problemet med,dom är.?
nej menade jag inte. men DU skrev att det inte spelar någon roll vars materialet kommer från, att det alltid skulle vara samma kvalite vilket det inte alls är. och nu tycker din motor är svensk, för att volvo tillsammans med bosch gjort insprutningen och elen till din motor. men jag skulle säga att det är en heltysk motor från ford/bosch. det verkar ju som att du är rädd för att du fått veta att det är en fordmotor men försvarar den till att det skulle vara en svensk. nu har jag inte sagt att det är en dålig motor för det är det säkert inte, mitt förra inläg var mer till att säga att kvaliten på matrial visst kan skilja mellan olika tillverkare/märken eller hur jag nu ska säga
Användarvisningsbild
av Guru
V70ägare skrev:Hej! Idag har jag pratat med en kille på Torslandafabriken som kan ALLT (i princip) om Volvos motorer, både nu och då.
Vem då? All respekt för montörerna i fabriken men menar du verkligen fabriken eller R&D?
Vad jag vet är det en Ford motor men givetvis har Volvo egen mjukvara till den.
av valln
Som jag förstår Volvos hemsida ligger alla kampanjer på nya bilar med de äldre motororna.
Är det någon som vet när de äldre motorerna är utfastade så att det kan bli kampanjer på de nya motorerna?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Står i senaste? Ams, men de kommer typa in motorer för euro6 och även 2,5t motorn blir kvar ett tag pga kinesisk efterfrågan. 2016 var en siffra som nämndes iaf.
av perhall
Ford, Renault och Citroën har ju inte rosat marknaden med bra bilar direkt... men D2-motorn från Frankrike och många av Fords (och Opels) bensinmotorer är extremt hållbara. Mycket bättre än t ex Audi- och BMW-motorer...
PH
av osla
perhall skrev:Ford, Renault och Citroën har ju inte rosat marknaden med bra bilar direkt... men D2-motorn från Frankrike och många av Fords (och Opels) bensinmotorer är extremt hållbara. Mycket bättre än t ex Audi- och BMW-motorer...
PH
citroen och peugeot har alltid gjort bra bilar, inte så roliga men bra komfort jämfört med andra märken i samma prisklass. och diesel motorerna kan nästan jämföras med mb dieslar. så att det skulle vara en dålig motor tror jag inte
av Andis
perhall skrev:Däremot har Ford lånat in Volvos femcyl bensinmotor i bl a förra Focus ST och nuvarande Galaxy/S-Max.
Tycka vad man vill om Ford men är det något som de har gjort bra så är det ju bensinmotorer, nästan alla Ford-motorer i historien, liksom Opel, Renault, Peugeot och Citroën som alla haft en hel del kvalitetsbirster, har hållit bra. Dieselarna lite si och så gällande Ford och Opels inlånade men de franska har väl hållit bra där också.
Per

Håller med tyska Ford har byggt många fina bensin motorer.
Sen att tvärt resten sv bilen inte hållit lika bra är ju tråkigt.

Tänk V6:an i Mondeo vad fint den går och billigt. Polaren körde sin på 0,8 milen i snitt landsväg motorväg. En annan polare som verkligen gasa brukade snitta 1 liter.

Men tyvärr höll ju inte resten alls så bra som motorn.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]