Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Anders E skrev: ...min teori om att 5-cyl dieslar verkar vara dom olycksdrabbade.
Ta i trä....
Hoppas inte detta problem är som jag skrivit, en tickande bomb av dyrt bilägande...
Gäller det även nya 5 cyl dieslarna D3/D4 idag - 2014?
Har ju en 2014 V70 D3 så lite intresserad är jag. Man vill ju inte måla upp faan på tapeten men ändå bra att veta kalla fakta.

/Bo
CarMan skrev:Det är ganska vanligt att folk är i stort behov av sina bilar, men trots det väljer att inte ha hyrbilsförsäkring!!!
Hur tänker man då? Man har ju själva valt att chansa på att det blir billigare att inte betala den premien, mot att hyra en bil till full pris!

Jag tycker inte ett dugg synd om dom drabbade! Det är ju ett aktivt blandning gjort!
Man tänker helt enkelt att man kan ta kostnaden om den kommer eftersom det blir billigare då man räknar med få skadetillfällen genom livet...
osla skrev:
perhall skrev:
osla skrev:köp dig en gammal 745 eller 945 som du har under tiden, är nog det lättaste/billigaste att göra om det nu tar den tid dom sagt
Billigt, helt klart, men om en eller två av bilförarna är vana vid FWD och antisladd slutar det sannolikt snart i diket om det är halt...
Per
där håller jag inte med. man vet väl vad man klarar själv och kör efter det? i en 945 så känner man snabbt att man inte bara kan blåsa på efter vintervägar och då kör man så att det går utan att hamna i diket, visst kan man ändå köra i diket men det kan man vad jag vet med alla bilar :wink:
Säkert för dig och mig, men nu skrev jag "bilförare vana vid FWD och antisladd", dvs. de som ej vet hur en bakhjulsdriven bil utan antisladd/antispinn funkar. Det är en mkt läskig upplevelse för den som aldrig eller inte på länge kört en sån bil och därtill är ointresserad av bilar och traktion (T ex en Audi-buren kollega som fick för sig att köpa en motorstark BMW utan antisladd och hamnade i diket vid första halkan)./PH
Har inte läst alla inlägg, men har ett motorhaveri bakom mej för några månader sedan med en Audi A6 2,4 -08 som hade gått 9200 mil, det började helt plötsligt en mild januari dag ca -3 grader och skulle iväg, bilen låter som en diesel ifrån 70 talet vid -25 grader, alltså ett jäkla liv, stänger fort som fan av motorn och ringer bärgare som kommer dagen efter, får efter 2 dagar på verkstad besked att det var kamkedjesträckare som var utslitna dock ej haveri eller något som hade gått sönder utan endast slacka kamkedjor. Priset för byte av kamkedjor med sträckare och arbetet ca 60.000:-

Så för 60.000 fick jag bytta kedjor och sträckare, inget på garanti eller goodwill, en bil som kastade ca 385.000 och var 4 år och ca 9000 mil anses som förbrukad enligt Audi Tyskland/Sverige med svaret "alla kan ha otur" så efter 12 år och 4 st Audi så blev det skilsmässa och jag köpte en V60, vem vet vart detta tar vägen...
Konstigt att inte motorgarantin tar detta om du skött servicen då en kamkedja i regel håller en bils livslängd, har aldrig hört att Audi säger att en kamkedja är utsliten efter 9k mil. Får man fråga om det har varit 3000mils intervall på servicarna?
perhall skrev: Man tänker helt enkelt att man kan ta kostnaden om den kommer eftersom det blir billigare då man räknar med få skadetillfällen genom livet...
Men en kostnad på 30-35 kronor i månaden :?: Men det är som CarMan skriver, ett aktivt val man gör, att låta bli att försäkra sig. Då kan det bli tråkigt. Tänk vad skönt TS hade haft det, bara hämta ut en hyrbil. :) Jag vidhåller att är man beroende av att ha en bil tillgänglig i stor utsträckning, bör man försäkra sig.
Droopy skrev:Konstigt att inte motorgarantin tar detta om du skött servicen då en kamkedja i regel håller en bils livslängd, har aldrig hört att Audi säger att en kamkedja är utsliten efter 9k mil. Får man fråga om det har varit 3000mils intervall på servicarna?
De sa inte rakt ut att den var bilen var helt slut men du kan läsa på nordicaudi angående Audis V6 motorer tror det är uppe i ca 15 - 20 st som har fått kamkjedjehaveri som har fått betala själva eller att ev försäkringsbolaget har gått in, men Audi har inte tagit någon motor på goodwill. Det är på både 2,4 och 2,8 V6 motorer.

Min bil var longlife servad min hade aldrig gått mer än 2000 mil eller 12 mån mellan någon service.
Hur som helst, beställde byte av multirem och spännare eftersom den låter lite vid kallstart när det är fuktigt ute.
Bad dom även kolla ac-kompressorn så det finns väl inget mer man kan göra i förebyggande syfte?
Ännu inte fått svar om vad som hänt mer exakt. Hoppas på samtal från dem idag. Här ringt runt till olika Volvo firmor och de flesta anser att det är ett fabriksfel om det hänt som jag fått förklarat för mig hittills.

Angående hyrbilsaspekten, så är det speciellt nu på julen, vilken tidpunkt som helst under året har jag tillgång till en extra bil, så vi kan lägga ner den disskussionen.

Återkommer när jag vet mer.
SvenB skrev:
perhall skrev: Man tänker helt enkelt att man kan ta kostnaden om den kommer eftersom det blir billigare då man räknar med få skadetillfällen genom livet...
Men en kostnad på 30-35 kronor i månaden :?: Men det är som CarMan skriver, ett aktivt val man gör, att låta bli att försäkra sig. Då kan det bli tråkigt. Tänk vad skönt TS hade haft det, bara hämta ut en hyrbil. :) Jag vidhåller att är man beroende av att ha en bil tillgänglig i stor utsträckning, bör man försäkra sig.
Själv har jag tillgång till annan bil, använder dessutom inte bil varje dag... så för mig är det inget att köpa till.
Men jag sa inte att det va klokt, bara tror att folk tänker så...
Sen blir det ju 5000 på 10 år och inte säkert att det är en bra affär, men håller med om att i ett känsligt ögonblick när man behöver en lånebil är det utmärkt.
PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!