Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mattish skrev:
joel80 skrev:Ok..
Jag kan nämna att jag själv kör med autofunktionen på värmaren avstängd.. alltså att den inte ska gå igång under körning. Om det får datorn att visa mer rätt vet jag inte.

Det där med att köra med autofunktionen avstängd vinner man inget på. Jag testade förra året och det var nästan så att förbrukningen istället steg. Det tar så mycket längre tid att värma upp bilen utan värmaren.
Kör ofta med värmaren innan jag åker iväg så där har jag redan lite värme, sen är det nog skillnad i vad man har för körmönster.. i stadstrafik och mycket stillastående behövs det nog.. men motorväg utan stopp får upp värmen rätt fort.
Jag har provat på 90-väg. Tar mer än 10 km när det är en flock minusgrader ute att få upp värmen på motorn, om inte extravärmaren får gå. Får den det går det på mindre än en tredjedel av sträckan.
Användarvisningsbild
av joel80
Har du mätt via OBD2-uttaget då eller kännt när du fått värme i kupén? Jag borde testa det jag också sen när det blir lite kallare.
Användarvisningsbild
av bem
Martinhellström skrev:

...bränsleförbrukningen har inget med pengar att göra, det har med välbefinnande,
och att göra det man kan för vår utsatta miljö.
Har nog liiite med pengar att göra ändå för den som betalar de dyrbara dropparna om du med bränsle menar bensin eller diesel (eller etanol). Efter att nyss passerat 40000 mil med min V70 2.4 170 hk 2001:a bensinare under 12 års pendlande vet jag vad bränslenotan nu är uppe i för jag räkna häromdagen på det, det blev 384 tusen kr. Jag har en snittförbrukning med ca 8,0 lit/100 km. Låt säga att jag idag börjar köra en ny V70 D2, D3 el D4 och kör sen 40000 mil med den - jag tvivlar att bränslenotan landar på motsvarande värde av 384 tusen kr om 12 år (man jag kan ha fel då vi vet inget om hur dieselpriset ser ut om x antal år).
En av de största anledningarna för mig att byta bil nu är att få ner bränsleförbrukningen och därmed förhoppningsvis bränslekostnaden och därmed spara en rejäl slant under nästa 10-12 år (som jag skall behålla en ny bil nu).

Att alla i mån av möjlighet och ekonomiska resurser bör dra sitt strå till stacken för en renare miljö är nog en en självklarhet nuförtiden för de flesta, dock vet nog alla också att det vi gör i vårt lilla hörn av jorden är en droppe i havet jämfört med den miljöpåverkan de stora länderna i öst (och på andra håll) har på miljön och klimatet globalt.
Själv vill jag försöka ge nästkommande generationer åtminstone inte sämre miljö än den jag växt upp i och lever i nu, bättre hoppas jag på men tvivlar ibland om det på det stora hela blir bättre eller sämre. Hur som, när jag nu byter bil så blir det en snåldiesel som i sina bästa stunder kan dra nånstans mellan 4.0-4.5 lit/100km. Det får bli mitt bidrag just nu till bättre miljö på bilfronten jämfört med den bil jag har i dagsläget. Hade det funnits en riktigt bra hybridbil (Volvo) till vettigare pris än V60 hybrid hade jag allvarligt övervägt det (hade passat utmärkt till pendling i mitt fall).
Hade jag haft obegränsat med pengar kanske jag gick och köpte mig en Tesla elbil och sen en solcellspanel på taket på huset hemma och kanske en vindsnurra - då har vi i alla fall låg bränslekostnad och noll åtgång på fossilt bränsle (men skyhög inköpskostnad för bil osv).

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av bem
MattiasD skrev:
Det gäller alla miljöklassade diselbilar. Hård optimerade för körcykeln och fler förbrukare är exkluderade än bensinbil. Till priset av skyhöga utsläpp av hälsofarliga emissioner. Bluff och båg är det minsta man kan säga.
Men det är ju myndigheterna som ställt upp miljönormerna som sen bilindutrin följer.
Visst kan man diskutera hur stränga miljökraven skall vara men man måste nog ta det stegvis och nog är vi på väg åt rätt håll mot allt lägre utsläpp från dieselbilar. Nån nytta gör ju partikelfiltren i diesbilar och kan säkert bli ännu mer effektiva, och ju snålare bilarna blir destå mindre utsläpp av farliga ämnen blir det bara av den anledningen.

Nåväl, åter till fredrikkessons problem.

/Bo
Användarvisningsbild
av Camel
bem skrev:Nån nytta gör ju partikelfiltren i diesbilar och kan säkert bli ännu mer effektiva,
Dagens partikelfilter efter dieselmotorer släpper igenom de allra minsta partiklarna, de som är farligast att andas in. Men även direktinsprutade ottomotorer släpper ut mer partiklar än en ottomotor med konventionell insprutning.
bem skrev:och ju snålare bilarna blir destå mindre utsläpp av farliga ämnen blir det bara av den anledningen.
CO2 är direkt kopplat till förbrukning. Tyvärr är det inte så med alla miljöfarliga ämnen. En DRIVe D2 släpper ut mångdubbelt mera NOx än t.ex. en T6.
apersson850 skrev:Jag har provat på 90-väg. Tar mer än 10 km när det är en flock minusgrader ute att få upp värmen på motorn, om inte extravärmaren får gå. Får den det går det på mindre än en tredjedel av sträckan.
Japp, i -15 tar det 30 km landsväg att få upp motortempen till 85 grader utan värmare.. När det var -38 ska vi inte snacka värme :mrgreen:

Färddatorn i S80in visar exakt verklig förbrukning, sålänge man inte använder dieselvärmaren, isåfall kan det skilja max 1 dl/mil. Ligger i snitt förbrukning på 0,55-0,6 l/mil, medelhastighet 65-75 km/h. Officiell förbrukning blandat körning ligger på 0,64 l/mil så jag klagar inte!

/Kalle
tänkte köra lite enkel felsökning eller konstaterande..

Någon som ryckt säkringen till parkeringsvärmaren? då borde den inte gå ens när man startar bilen. På så sätt kan man ju se om förbrukningen sjunker.
dock verkar den sitta dumt till? någon som testat?

Detsamma kan man ju göra med säkringen till ac kompressorn!

Något är skumt på bilen! hur bara kan den dra drygt 2 dl mer än vad färddatorn visar? sjukt störande!!
Användarvisningsbild
av SvenB
fredrikkesson skrev: Något är skumt på bilen! hur bara kan den dra drygt 2 dl mer än vad färddatorn visar? sjukt störande!!
2 dl, på vad då. Per mil eller per 10 mil? Men har det så stor betydelse vad färddatorn visar? Det varierar ju mycket beroende på när under färden du tittar. När du precis startat och åker iväg visar den mer än när du kört en bit. Den verkliga förbrukningen får du när du tankar. Jag tittar på vägmätaren, och tankar efter den. Om jag kört 95 mil, vet jag att det börjar närma sig tankning. Och vid 100 mil börjar det bli akut.

Jag har har även läst om ditt första inlägg. Du hade ju en V50 1,6D före denna bil. Den drog upp emot 0,58 lit/mil. Om din första tankning 0,71, är den verkliga förbrukningen på denna bil blir det 0,13 lit/mil i merförbrukning, vad hade du förväntat dig när du köpte en större och tyngre bil med motsvarande motor
Senast redigerad av 2 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
av geka
Hej,

Jag har en V70 DrivE 2011 som nu gått 10900 mil. Kör ganska snabbt men antagligen effektivt, då min färddator alltid visar 0,48 - 0,52. Riktig uppmätt förbrukning brukar ligga 0,2-0,3 över färddatorn när jag mätt (nästa varje tanktillfälle).
På långresa brukar jag hamna på 0,47-0,48 uppmätt på pumpen.

Kanske olika bilar? Jag är jättenöjd! :D
/Göran K

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]