Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God vilken tur jag har som har automatlåda, den växlar både upp och ner själv, men det hoppar aldrig över några växlar vid uppväxling
Konstigt, den borde ju hoppa över alla onödiga växlar man stoppat dit, kanske den borde vara bara med 3 växlar?
Men nu stämmer det inte, alla pratar om att det måste vara flera växlar, och den nya har 8:a, hoppas den kan hoppa över många av alla dessa onödiga växlar som man försökt att få plats med
Har aldrig påstått att växlarna är onödiga och fler lär det bli. Rätt växel vid rätt tillfälle. Vill bara att det skall gå att använda den växel som jag önskar utan att behöva veva runt.

Med en automat så är du hänvisad till växlingsprogrammet eller den löjliga " möjlighet att växla manuellt".
Och det här verkar ha spårat ur till någon djävla automat/manuell pajkastning.
Har haft ett antal automater och jag köper inga fler.

Det finns även de som anser att man skall ha de bästa däcken fram på en framhjulsdriven bil helt på tvärs mot vad forskarna på väg o trafikinstitutet i Linköping bevisat. Så Gudarna har ett formidabelt helvete.
oldtimersmc skrev:Ja det var ju upplysande att ni inte omedelbart vidarebefordrar eran kunskap till Volvo så att de får korrigera den info som sitter under fliken Eco Driving i 7" skärmen på 12-.
För där så remomenderar Volvo ( dessa sitter ju naturligtvis inte inne med så mycket kunskap som Persson Och B20) att man skall hoppa över växlar gasa halv gas ej över 2000r/min förutom ettan där skall du dra hårdare. hoppa över växlar... Well när ni hat talat med Volvo så ser jag fram emot att vid nästa uppdatering så har man tagit bort denna dessinformation och villfarelse på inrådan av A Persson Och B20...

Eller inte.
Jag har testat hur mycket som helst och det funkar absolut inte. Drar jag till 2000 rpm och hoppar växlarna drar det mycket mer än om jag petar i nästa växel redan vid 1500 rpm. Volvos dieselfemmor är snåla så länge man inte varvar, men gör man det så går det massor av diesel.

Man kan ju dra till 3000 rpm och hoppa två växlar också men när man provar drar det ännu mera.i
av Cox
Så slutsatsen på trådens fråga är alltså, felet beror på att det handlar om en manuelllåda ?
Ska det vara så svårt att hålla sig till trådskaparens fråga ?
Sak fn starta en ny tråd...
Cox skrev:Så slutsatsen på trådens fråga är alltså, felet beror på att det handlar om en manuelllåda ?
Ska det vara så svårt att hålla sig till trådskaparens fråga ?
Sak fn starta en ny tråd...
Jag har ju redan svarat att min manuella går mjukt o fint fint att hoppa 4 till 6 så det borde vara något som kärvar och andra har tipsat trådskaparen att smörja upp länkage/vajrar. Finns ju inte mycket mer att säga om det. Vad gör det då om man diskuterar vidare på ämnet att växla 4 till 6.
VolvoB20 skrev:
oldtimersmc skrev:Ja det var ju upplysande att ni inte omedelbart vidarebefordrar eran kunskap till Volvo så att de får korrigera den info som sitter under fliken Eco Driving i 7" skärmen på 12-.
För där så remomenderar Volvo ( dessa sitter ju naturligtvis inte inne med så mycket kunskap som Persson Och B20) att man skall hoppa över växlar gasa halv gas ej över 2000r/min förutom ettan där skall du dra hårdare. hoppa över växlar... Well när ni hat talat med Volvo så ser jag fram emot att vid nästa uppdatering så har man tagit bort denna dessinformation och villfarelse på inrådan av A Persson Och B20...

Eller inte.
Jag har testat hur mycket som helst och det funkar absolut inte. Drar jag till 2000 rpm och hoppar växlarna drar det mycket mer än om jag petar i nästa växel redan vid 1500 rpm. Volvos dieselfemmor är snåla så länge man inte varvar, men gör man det så går det massor av diesel.

Man kan ju dra till 3000 rpm och hoppa två växlar också men när man provar drar det ännu mera.i

Pm:a Volvo så de inte far med villfarelse i det mest centrala info systemet som de har, dvs mitt framför föraren.
Ser fram emot nästa uppdatering, ligger möjligen redan i fil ni som just varit inne med era MY12+
För lyss till B20 han har minsann testat...

Ps klämde ur 196st Bakhjulshästar ur en B20 1982, de e djävligt länge sedan...
Jag har redan bråkat nog med Volvo när de har basunerat ut att Haldex Gen 5 skulle vara så mycket bättre än Gen 4 trots att det är tvärs om.

Nåväl, lyckas du med att köra snålare genom att varva din diesel hårdare och hoppa växlarna kan jag bara gratulera dig.

Jag har verkligen provat men med motsatt resultat, mina 3 senaste d5or har alltid gått snålast om jag hållit ned varvet och utnyttjat vridet i dieseln istället för att varva.
av AndS
Hur mycket sparar man genom växlingsteknik, utifrån olika körsätt?
Om frågan har ett praktiskt värde förutsätter det att ni alltid håller hastighetsbegränsning och ser man ser till vilka ni bilar har eller har haft enligt trådarna i forumet så blir kanske frågan lite hypotetisk :wink: :D
Men visst kan man gå från 4 till 6an utan problem på vår bil.
oldtimersmc skrev:Med en automat så är du hänvisad till växlingsprogrammet eller den löjliga " möjlighet att växla manuellt".
Det löjliga manuella läget är faktiskt helt suveränt och ett måste att ha. Använder det en hel del speciellt vid körning med husvagn när man ska motorbromsa. Används även när jag väntar inför en omkörning för att slippa en ryckig nedväxling från 6-3 bland annat.

Sen att det blir fler och fler växlar är inget problem om man har automat då man slipper bry sig. Men kan vara jobbigt med en 8vxl manuell låda... :lol:
På tal om Volvo rekommendationer i instruktionsböcker med mera.
På sidan 306 i pdf webversionen av 2014 bok står följande under Ekonomisk körning:
• V70 med D2, D3, D4 eller D5-motor i
kombination med 6-växlad manuell låda
startas på 2:ans växel. XC70 med D4
AWD eller D5 AWD-motor i kombination
med 6-växlad manuell låda startas på
2:ans växel.
På sidan 307 kan man läsa under Motor, växellåda och kylsystem:
• Stäng inte av motorn omedelbart vid
stopp efter en hård körning.

Två mycket konstiga saker. Det första skulle jag bara göra om jag stod i nedförsbacke. Det andra gör jag alltid minst 5 sekunder oavsett om jag kört hårt eller ej. Men om man glömt stänga av den idiotiska start/stopp-funktionen, som inte verkar gå att inaktivera permanent, stänger ju bilen bilen av motorn själv.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]