- ons 17 sep 2014, 19:53
Har haft problem med min v70 drive my11. Den har vibrerat vid varvtal runt 1700 varv i svaga motlut, lite som att köra på en tvättbräda eller köra med vindrutor öppna. Försökte driva frågan med ÅF (Bilia) och efter ett antal påstötningar fick jag tag på en mekaniker som kände igen problematiken. EGR och Koppling byttes på garanti och allt var frid och fröjd, ett tag. Efter ett halvår var problemet tillbaka och jag började känna hopplösheten som många av er beskrivit, dessutom hade ett missljud tillkommit som kan liknas vid vibrerande löst avgassystem. Lämnade in den på service och inget hittades, körde vidare och missljudet blev mer markant. Lämnade in den igen och då hittade man att partikelfiltret var löst. Samtidigt bytte jag till 17" hjul med nya sommardäck. Efter det är problemen som bortblåsta - inga missljud eller vibrationer. Bilden går bättre än vad den någonsin gått i min ägo!? Nu får jag hoppas att detta håller i sig..... Kan nämna att jag haft Michelin energy saver, men det har inte varit tal om obalans i hjulen. När jag bytte var det 5 mm kvar.