Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:BTW: Vad kännetecknar en "suv" idag?
Nu tror jag jag har kommit på det.....
perhall skrev:Nu har båda bilarna testats av tyska ams
XC60 D5: 0-100 9,9, testförbrukning 9,5
Q5 2,0 TDI: 0-100 10,5, testförbrukning 9,4
Det är en hög liten bil som drar nästan lika mycket bränsle som min D5a med 185 hk AWD och hästsläp efter förbrukar. Var ute i snöstormen och flyttade hästar i veckan, bil+släp, 4 axlar, 8 hjul, 4wd, 4-tons tågvikt med stort 2-ton boggiesläp = 0.97 l/mil

Men V70II D5 är inte en SUV? V70II D5 drog 0,92 l/mil i testen nedan. V70II klarar av den bedriften utan fyrhjulsdrift och utan att vara hög och är dessutom nog Sveriges mest sålda bil f n. Eller ska vi kalla den Sveriges mest sålda SUV?

http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 071903.pdf
Ohoj,,, trodde du såg att det var ironi i mitt inlägg :D fattar inte hur det kan komma upp i de siffrorna, har de också en 2 tons Kabe boggiehusvagn bakom som de har glömt att koppla av innan testet,
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev: Ohoj,,, trodde du såg att det var ironi i mitt inlägg :D fattar inte hur det kan komma upp i de siffrorna, har de också en 2 tons Kabe boggiehusvagn bakom som de har glömt att koppla av innan testet,
Nej, ironin och dess riktning var inte helt solklar! :) Men det visar att man inte kan dra allt för långtgående slutsatser av enstaka tester och att man bör själv göra en test. Jag förstår inte hur Collin på Aftonbladet kan få en Q5 med manuell låda att dra mer än en XC60 med automatlåda. Något är fel någonstans, Audi eller Collin har klantat sig.
av Lövet
Sannolikt Collin i sin iver att återigen okritiskt hylla Volvo (någon som vet om han får provision på försäljningen...)

Exakt samma drivlina sitter i min fars A4 2,0 TDi (170) Quattro. Den har dragit sedan bilen köptes 0,75 lit/mil, mestadels motorvägspendling. Lägg till högre luftmotstånd så stiger förbrukningen, absolut, men inte till 1 liter milen.
av plamek
Vålvå skrev:Måste instämma i klagokören, man blir sååå less på AMS favorisering! Out of topic såklart!
Jo nog har man rätt bra koll på AMS floskler vid det här laget, så här uppfattar jag det... Off topic detta också men...

Om dieselmotor med högt vridmoment i botten:
Volvo-negativt, "Rå motorgång"
Tyskt bilmärke-positivt, "En pärla till dieselmotor"

Om dieselmotor med lågt vridmoment i botten:
Volvo-negativt, "Skämmes ta mej tusan!"
Tyskt bilmärke-positivt, "Bensinbilsliknande karaktär, tål att varvas!"

Om trång förarplats:
Volvo-negativt, "Känns trång"
Tyskt bilmärke-positivt, "Intim känsla på förarplats"

Om dålig standardutrustning:
Volvo-negativt, "Snålt av Volvo att inte..."
Tyskt bilmärke-positivt, "Valfrihet kallas detta..."

Och så vidare i all oändlighet, ibland är det ju närmast patetiskt hur man alltid vrider och vänder på allt för att de tyska bilarna alltid ska framstå i god dager...
av Vålvå
plamek, Du har så rätt!

Andreas lövgren: Om din fars A4:a snittar 0,75 mestadels landsväg är 0,95 inte osannolikt för en Q5:a med samma motor vid blandad körning eller hur!
Sen är 0,75 för lilla A4:an lika mycket som en V70 II D5:a tar! Här har vi beviset för att det tyskarna inte tar mindre!
av Lövet
0,75 är blandad körning i 5800 mil. Pendlingen är dessutom på motorväg i 130 km/h, inget 70 åkande.

Nya A4 är för övrigt inte många cm mindre än V70.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Vålvå skrev: Sen är 0,75 för lilla A4:an lika mycket som en V70 II D5:a tar! Här har vi beviset för att det tyskarna inte tar mindre!
Det skiljer 11 kg i tjänstevikt mellan A4 Avant 2.0 TDI Quattro och V70II D5 AWD. Jag har provkört en A4 Avant 2.0 TDI Quattro (170) och den drog ca: 0,60 l/mil på en lugn långkörning (d v s laglig hastighet). En kollega körde samma bil utan fyrhjulsdrift på 0,54 l/mil på en 80 mil lång resa i dryg landsvägsfart.

Om jag gissat så hade jag trott på en testförbrukning för Q5 i AMS eller TV på cirka 0,80-0,85 l/mil. Därför är det både tråkigt och förvånande att Q5 drog så mycket i tyska AMS test.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Var och kikade på en Q5a, trillade nästan av stolen, knappt 600.000 kr skulle man ha för den, då var det INTE stora motorn, och inte sådant livsnödvändigt som tex krok på bilen ännu. Lite extrautrustning kostar flis hos Audi.
av Vålvå
Tomas L skrev:
Vålvå skrev: Sen är 0,75 för lilla A4:an lika mycket som en V70 II D5:a tar! Här har vi beviset för att det tyskarna inte tar mindre!
Det skiljer 11 kg i tjänstevikt mellan A4 Avant 2.0 TDI Quattro och V70II D5 AWD. Jag har provkört en A4 Avant 2.0 TDI Quattro (170) och den drog ca: 0,60 l/mil på en lugn långkörning (d v s laglig hastighet). En kollega körde samma bil utan fyrhjulsdrift på 0,54 l/mil på en 80 mil lång resa i dryg landsvägsfart.

Om jag gissat så hade jag trott på en testförbrukning för Q5 i AMS eller TV på cirka 0,80-0,85 l/mil. Därför är det både tråkigt och förvånande att Q5 drog så mycket i tyska AMS test.
Så vi kan alltså konstatera att både tyska AMS & "Collin" hamnar på samma HÖGA förbrukning med Q5:an ,kanske bara att inse att audimotor lider av samma åkomma som volvo dieseln,man måste ta det varligt med trotteln!
För jag tror inte att ams med flit vill hålla upp förbrukningen på det tyska urverket :wink:
av soderb
Var och kikade på en Q5a, 700.000 kr skulle man ha för den, då var det med stora motorn, saknade dessutom dragkrok. Jag har beställt en XC60 2,4D Automat, med summum paket+herrgårdspaket+med driver suport paket samt en del andra små finesser . Betalar med dragkrok och vinterhjul ca 415K
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 63
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]