Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NJR16
springpojke skrev:tråkigt besked från min säljare idag, dom hade fått mail från volvo, min bil skulle varit där den 7e, alltså i måndags, men det var ett gäng bilar som var försenare så nytt datum den 20e... den som väntar på nått gott...
Vilket datum beställde du din? Jag har också fått min bil framflyttad till den 20:e
av springpojke
NJR16 skrev:
springpojke skrev:tråkigt besked från min säljare idag, dom hade fått mail från volvo, min bil skulle varit där den 7e, alltså i måndags, men det var ett gäng bilar som var försenare så nytt datum den 20e... den som väntar på nått gott...
Vilket datum beställde du din? Jag har också fått min bil framflyttad till den 20:e

30/6 tror jag, har ändrat lite i ordern också om det påverkar.
av NJR16
springpojke skrev:
NJR16 skrev:

30/6 tror jag, har ändrat lite i ordern också om det påverkar.

Ok 18/6 beställdes min XC70 sport känns segt och vänta i 13 veckor men som du sa tidigare, den som väntar på något gott...
av Dundermuppen
NJR16 skrev: Ok 18/6 beställdes min XC70 sport känns segt och vänta i 13 veckor men som du sa tidigare, den som väntar på något gott...
Lätt segt ja och dessutom får du din i början av tråkvintern. Man vill ju ha den på som ny på sommaren.

Ska precis ta min lätt begagnade vagn (strax över en månad) och kuska ner till Italien om cirka 2-3 timmar så då får den bekänna lite färg.
Nackdelen är att det går inte att utföra lika mycket jobb därifrån och sånt har vi arbetsnarkomaner svårt för :-)
av Goblin
Riktig tomteverkstad just nu känns det som... Fortfarande inget samtal från säljaren. Hur många veckor ska det ta för återförsäljaren att ställa iordning bilen?!
av Nimrod23
Goblin skrev:Riktig tomteverkstad just nu känns det som... Fortfarande inget samtal från säljaren. Hur många veckor ska det ta för återförsäljaren att ställa iordning bilen?!
Får man fråga vilken återförsäljare du har köpt bilen ifrån?
av Tobson01
Jag var och spanade efter nya bilen hos Rejmes i Halmstad, tyvärr verkar inte vår ha kommit ännu, men jag tyckte det såg ut som att det satt BLIS, på dr som stod där, och fortfarande hade skyddsplasten på.
av mf135
Nimrod23 skrev:Ändrade min beställning på xc70 sport från AWD till FWD med den 8-stegade automatlådan. Anledningen är att jag inte kommer använda bilen som dragbil och kör mest runt inne i stan och kortare sträckor. Jag valde xc70 framför V70 därför xc70 tilltalar mig mer utseendemässigt, annars hade det lika gärna funkat med en V70.

Någon som har kört XC70 med den "nya" VEA motorn och den 8-stegade automatlådan och som kan ge lite feedback om köregenskaper samt bensinförbrukning?
Tja, den känns väl som väntat, det är ju ingen sportbil namnet till trots. Det 8-vx är ju klart överlägsen den 6-vx både vid take off och i jämn fart så det är ju rätt att avstå från AWD om inte ska åka i snödrivor till stor del. Efter 300 mil ligger snittet på 0,61. Den trivs bäst kring 80-100. om man kommer ut på 120-väg så ökar förbrukningen påtagligt. Det är ju svårt att få till aerodynamiken på en låda. Min F10 525d 3,0 går billigare vid 120 och uppåt trots större och starkare motor. Men på det hela taget är den rätt OK med alla prylar man får för det priset. Hastighetsberoende servo behöver den helt klart.
av Nimrod23
mf135 skrev:
Nimrod23 skrev:Ändrade min beställning på xc70 sport från AWD till FWD med den 8-stegade automatlådan. Anledningen är att jag inte kommer använda bilen som dragbil och kör mest runt inne i stan och kortare sträckor. Jag valde xc70 framför V70 därför xc70 tilltalar mig mer utseendemässigt, annars hade det lika gärna funkat med en V70.

Någon som har kört XC70 med den "nya" VEA motorn och den 8-stegade automatlådan och som kan ge lite feedback om köregenskaper samt bensinförbrukning?
Tja, den känns väl som väntat, det är ju ingen sportbil namnet till trots. Det 8-vx är ju klart överlägsen den 6-vx både vid take off och i jämn fart så det är ju rätt att avstå från AWD om inte ska åka i snödrivor till stor del. Efter 300 mil ligger snittet på 0,61. Den trivs bäst kring 80-100. om man kommer ut på 120-väg så ökar förbrukningen påtagligt. Det är ju svårt att få till aerodynamiken på en låda. Min F10 525d 3,0 går billigare vid 120 och uppåt trots större och starkare motor. Men på det hela taget är den rätt OK med alla prylar man får för det priset. Hastighetsberoende servo behöver den helt klart.
Tack för svaret!

Nä, jag förväntar mig ingen raket när det gäller acceleration eller fart men jag var mest nyfiken på hur den 8-stegade automatlådan funkade i jämförelse med den 6-stegade. Har bara provkört den 6-stegade med AWD. Har dock inte beställt med hastighetsberoende servo, men vet inte riktigt vad den funktionen skulle göra för nytta eller om man skulle märka någon större skillnad?
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Tobson01 skrev:
AndreasThn skrev:Beställde min V70 Classic summum den 24/8 och den skall preliminärt komma till handlaren den 22/9 :D
Första Volvo för min del skall bli kul 8)
Det låter nästan för bra för att vara sant, min säljare har sagt att normalt är det 8 veckors leveranstid på V70:n. Grattis till nya bilen förresten!!
Tack, handlaren sa att det var en slot de fått sedan innan åt en annan kund som ångrat sig så de kunde ändra konfigurationen till de jag vill ha =)
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 116

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]