Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V60D5AWDPolestar skrev:Hej B 20,

Vad blir din nästa åtgärd efter den inspelade filmen?
Jag har nog kastat in handduken och gett upp nu, för jag har insett att det blir inte bättre än så här.

Först trodde jag ju att det var fel på min bil och att det skulle bara behöva lagas så skulle allt vara ok.
Extremt tråkigt, känner med dej. Skulle vara grymt besviken om det hänt mej också.
Dessutom så tillhör ju du gruppen som verkligen uppskattar och behöver ett riktigt
system.

Jag kommer att ta kontakt med min Volvosäljare även om detta inte har drabbat mej
och framföra mina synpunkter och frågor om detta är vad man skall förvänta sig av
Volvo i framtiden.

Då jag ansvarar för inköp av Poolbilar till det företag jag jobbar åt och har börjat
köpa Volvo även här (dock ej AWD) så gör min misstänksamhet mot vad man skall
förvänta sig av Volvo i framtiden att detta kan upphöra....
En fundering... skall man inte skilja på Haldex och Volvo? VW lockade med en stororder och för att få den var Haldex/Borg Warner tvugna att pressa priset. Det är nog inte helt ovanligt i branschen. Ordern var värd så mycket att det var idé för Haldex att utveckla konceptet. Att rationalisera och förenkla ligger i produktutvecklingens natur och i de flesta fall är det bara positivt.

Min fundering är: är Haldex generation 5 det alenarådande haldexkopplingen som hillhandahålls från Haldex? Är det den enda produkten de erbjuder i det här segmentet och finns den endast i en enda konfiguration, det vill säga en undermålig modell? Har all utveckling av generation 4 lagts ned eller kan en kund med andra behov fortfarande utrusta sina bilar med denna?
Nya S60 Polestar har generation fyra, och dessutom med den diffbroms bak som vi väl annars såg först hos insomnade SAAB.
Det går givetvis att köpa vad man vill ha, om man vill ha. Kommer du till Haldex och säger att jag vill köpa en flock kopplingar, men jag vill ha bättre grejor än generation fem, även om det är dyrare, så blir jag himla förvånad om de påstår att de har glömt hur man tillverkar förra generationen.

Om herr B20 vill kör jag till honom med min 2012, och så gör vi jämförelsefilm. YouTube, here we come!
llesrof skrev:En fundering... skall man inte skilja på Haldex och Volvo? VW lockade med en stororder och för att få den var Haldex/Borg Warner tvugna att pressa priset. Det är nog inte helt ovanligt i branschen. Ordern var värd så mycket att det var idé för Haldex att utveckla konceptet. Att rationalisera och förenkla ligger i produktutvecklingens natur och i de flesta fall är det bara positivt.

Min fundering är: är Haldex generation 5 det alenarådande haldexkopplingen som hillhandahålls från Haldex? Är det den enda produkten de erbjuder i det här segmentet och finns den endast i en enda konfiguration, det vill säga en undermålig modell? Har all utveckling av generation 4 lagts ned eller kan en kund med andra behov fortfarande utrusta sina bilar med denna?
Jag förstår din tanke, men samtidigt är det för mig som konsument helt ointressant vem som tillverkar systemet och om VW pressat priserna eller inte. Det är Volvo som säljer bilen och Volvo som får stå till svars när skiten inte fungerar som den ska (eller bör i detta fallet när man pröjsat 20.000 extra). Om systemet ska fungera så som det gör för B20 och Volvo totalt dolt detta i samband med lanseringen av MY13 så är det inget annat än pinsamt och en stor törn för förtroendet mot sina kunder. Ingen som byter från en MY10 till en ny bil förväntar sig att få en sämre bil med ett AWD-system á la 90-tal utan att bli informerad om det vid köpet (och med en duktig rabatt).

Gör om, gör rätt, Volvo. En V60 (?) kom ju etta i tyska AMS stora 4WD-test förra vintern, man kan inte annat än undra hur pinsamt sist Volvo hade kommit om testet hade varit kommande vinter istället...
En film ska vi nog kunna fixa vid tillfälle. Nu har jag just släppt hästarna på bete och sjösatt båten i helgen och är på väg på semester. men sen så.....

Fattar inte riktigt hur man tänkt när man programerat Gen5. Hur kan jag stå och spinna ned framhjulen till Kina som på bilden utan att bakhjulen driver alls :-/ . Visst Volvo är ju Kinesiskt nu, men det är ju fel sätt att erövra Kinesiska marknaden genom att gräva sig till Kina.

Mjukvaran kan ju knappast tro att jag håller på och fickparkerar om bakhjulen står blickstilla och framhjulen tokspinner. Varför låser man inte upp haldexen i det läget. Eller försöker man göra det, bara att Gen 5 är så svag att den inte orkar göra det.

Redan gen 1 fixade ju det efter 1/5 dels varv av hjulspinn.
VolvoB20 skrev:En film ska vi nog kunna fixa vid tillfälle. Nu har jag just släppt hästarna på bete och sjösatt båten i helgen och är på väg på semester. men sen så.....

Fattar inte riktigt hur man tänkt när man programerat Gen5. Hur kan jag stå och spinna ned framhjulen till Kina som på bilden utan att bakhjulen driver alls :-/ . Visst Volvo är ju Kinesiskt nu, men det är ju fel sätt att erövra Kinesiska marknaden genom att gräva sig till Kina.

Mjukvaran kan ju knappast tro att jag håller på och fickparkerar om bakhjulen står blickstilla och framhjulen tokspinner. Varför låser man inte upp haldexen i det läget. Eller försöker man göra det, bara att Gen 5 är så svag att den inte orkar göra det.

Redan gen 1 fixade ju det efter 1/5 dels varv av hjulspinn.
Det här verkar ju helt galet
Kopplas bakhjulen in någonsin?
Momentum skrev:Det här verkar ju helt galet
Kopplas bakhjulen in någonsin?
Jodå, brassar man iväg som Carlos Sainz och drar en fet fullgas-4-hjulssladd i hög fart så känner man att det driver på ordentlig där bak. Men nu är det ju inte så jag kör till vardags. :-)

Det är ju vid vardagskörningen man saknar AWDn.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 130
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett