Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#520466
244 o 264 var stor skillnad tom 1982! 264:s bakljus täckte nästan hela baken (senare - 87-88 - samma med 760) vilket förstärkte utseendet med den smala spårvidden bak (136 cm), särskilt som Volvo lät de innersta två lamporna vara positionsljus - det gjorde att bilen såg ännu smalare ut i mörker.

Nya 5-serien är snyggare som kombi! Och i övrigt håller jag med. Suktade själv efter en 535i - 88:)

Nu MY12-nytt: avst.bar passagerarkudde verkar bli standard. Det är ju rimligt, o sparar en del tid åt ÅF som nu måste lägga till det manuellt o bråka lite med kunderna om det
PH
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#520844
Grymt vilken sänkning av förbrukningen på XC70 D5.

0.94 -> 0.65

Jag såg att min MY-10 ligger 45% högre än MY-12 i stadskörning... 45% :-O) :-O) :-O)
av perhall
#520922
När låg den så högt som 0,94? Måste va med automat.

Ja, EU-mixar sjunker betydligt snabbare än verklig förbrukning.../PH
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#521046
perhall skrev:När låg den så högt som 0,94? Måste va med automat.

Ja, EU-mixar sjunker betydligt snabbare än verklig förbrukning.../PH
Nope, 0.94 för manuell -10 innan nu 0.65 fär manuell -12.....allt enligt databladen från volvo

Ofatbart grymt superutveckling, Man har väl bara putsat lite på detaljerna och så ligger den gamla skyhögt 45% över i förbrukning.
av Linqid
#521061
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:När låg den så högt som 0,94? Måste va med automat.

Ja, EU-mixar sjunker betydligt snabbare än verklig förbrukning.../PH
Nope, 0.94 för manuell -10 innan nu 0.65 fär manuell -12.....allt enligt databladen från volvo

Ofatbart grymt superutveckling, Man har väl bara putsat lite på detaljerna och så ligger den gamla skyhögt 45% över i förbrukning.
Kan det verkligen stämma? När V70 lanserades med nya D5 skulle den dra 0,62 med manuell. För MY12 skiljer det 0,06 mellan V70 D5 och XC70 D5 AWD enligt data från den finska sidan som länkas ovan (fick jämföra automat pga att XC inte verkar säljas med man + AWD till MY12, utan endast med aut. FWD enbart med man. Diffen borde ju dock bli densamma). Att det då skulle skilja 0,32 mellan MY10 V70 D5 och XC70 D5 AWD låter ju osannolikt.
av Tarsiger
#521065
0.94 -> 0.65 från MY10 till MY12 innebär en minskning med 31% över två modellår eller i genomsnitt 17% per modellår. Men Volvo PV har väl sagt att från MY11 till MY12 så är minskningen ca 8%, vilket skulle betyda en minskning mellan MY10 och MY11 på 25%. Detta verkar knappast rimligt men vari ligger förklaringen?

Det är viktigt att jämförelser gäller samma motor, samma körmiljö (stad, landsväg, blandat), samma drivlina (FWD, AWD, aut, man) och samma bilmodell eftersom förbrukningsbedömningen avser modellen (även med sin tjänstevikt och aerodynamik) och motorn tillsammans.

Vad är EU-mixar och hur menar perhall att dessa sjunker snabbare än verklig förbrukning? Branschen brukar ju mena att förbrukningssiffrorans värde ligger i möjligheten till jämförelser mellan olika bilmodeller snarare än i prognostisering av verklig förbrukning. Detta förutsätter någorlunda proportionlalitet mellan databladens uppgifter och praktisk förbrukning. Men om motorutvecklingen tar specifikt sikte just på att få gynnsamt resultat i mätkörcykeln, vilket den mycket väl kan göra så bränslefokuserad som dagens bilmarknad blivit, så kan det vara som perhall säger.
av perhall
#521088
Det jag menar är att det är svårare och svårare att köra en bil på EU-mix.

Som gammal (och fortfarande) BMW-person kan jag ta några exempel på bilar som jag själv har haft:
528i-82 manuell 1,12. Lätt att köra kring 1-1,1 i blandad körning
320i-84 6-cyl manuell 1,00. Lätt att köra på 0,9 i blandad
525i-95 0,88. Nu börjar det bli svårt.
528i-98 0,99. Busenkelt att köra på detta eller lägre.
525iA-09 0,76. Omöjligt.

Det är numera vanligt i tyska ams att bilarna på ams "snålrunda" (ett särskilt test med gynnsamma omständigheter) inte når ned till EU-mixen för blandad körning.

PH
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 40
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]